Ochrona interesu pracownika delegowanego w ramach świadczenia usług w Unii Europejskiej

-25%

Ochrona interesu pracownika delegowanego w ramach świadczenia usług w Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

83,25  111,00

Format: pdf

Cena początkowa: 111,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 83,25 zł  


83,25

w tym VAT

W publikacji kompleksowo przedstawiono problematykę delegowania pracowników, łącząc teoretyczne podstawy z praktycznymi wskazówkami i rozwiązaniami. Uwzględniono zmiany wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28.06.2018 r. zmieniającej dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.
Autor omawia m.in. takie zagadnienia jak:


podstawy prawne delegowania pracowników w prawie unijnym,
cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników (np. swoboda świadczenia usług, uczciwa konkurencja, ochrona krajowych rynków pracy),
ograniczenia i wyłączenia spod regulacji dyrektywy 96/71,
gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego.


Monografia ukazuje rozwiązania prawne przyjęte zarówno w państwach uznawanych za przyjmujące (Niemcy, Francja), jak i wysyłające (Polska, Czechy, Estonia), a także zawiera orzecznictwo sądów państw europejskich.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, a także pracowników działów kadr i HR oraz przedstawicieli nauki prawa pracy.


Rok wydania2019
Liczba stron348
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-854-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów |str.    13
  
  Wprowadzenie |str.    17
  
  Rozdział    1
  W poszukiwaniu znaczenia „interesu pracownika” |str.    25
  1. Koncepcje teoretyczne na temat pojęcia „interes” |str.    25
  1.1. Uwagi wstępne |str.    25
  1.2. Koncepcje „interesu” w naukach społecznych |str.    26
  1.3. Koncepcje „interesu” w naukach ekonomicznych |str.    30
  1.3.1. Uwagi wstępne |str.    30
  1.3.2. Interes ekonomiczny grupy państw |str.    31
  1.3.3. Interes ekonomiczny państwa |str.    32
  1.3.4. Interes ekonomiczny pracownika |str.    33
  1.3.5. Interes ekonomiczny pracodawcy |str.    34
  1.3.6. Interes ekonomiczny jako przyczyna procesów migracyjnych |str.    35
  1.3.7. Migracja jako tło gry interesów |str.    41
  1.3.8. Gra interesów a prawo |str.    45
  1.4. Koncepcje „interesu” w naukach prawnych |str.    47
  2. Charakterystyka interesu pracownika w prawie pracy |str.    50
  2.1. Pojęcie interesu pracownika w ujęciu doktrynalnym |str.    50
  2.2. Rodzaje interesu pracownika według wybranych kryteriów |str.    53
  3. Charakterystyka ogólna prawnej ochrony interesu pracownika |str.    55
  3.1. Uwagi wstępne |str.    55
  3.2. Ochrona interesu pracownika w ujęciu unijnego prawa pracy |str.    55
  3.3. Ochrona interesu pracownika w ujęciu prawa polskiego |str.    57
  
  Rozdział    2
  W kierunku delegowania pracowników |str.    61
  1. Geneza delegowania pracowników |str.    61
  2. Kształtowanie się podstaw prawnych delegowania pracowników |str.    63
  3. Obecne podstawy prawne delegowania pracowników |str.    74
  3.1. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie unijnym |str.    74
  3.1.1. Traktatowe źródła regulacji delegowania pracowników – między swobodą przepływu pracowników a swobodą świadczenia usług |str.    74
  3.1.2. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie wtórnym Unii Europejskiej |str.    79
  3.2. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie polskim |str.    82
  4. Cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników |str.    84
  4.1. Cel ogólny: rozwój jednolitego rynku przy poszanowaniu polityki społecznej |str.    84
  4.2. Swobodne świadczenie usług |str.    85
  4.3. Uczciwa konkurencja |str.    90
  4.4. Ochrona pracowników delegowanych |str.    95
  4.5. Ochrona krajowych rynków pracy |str.    97
  4.6. Pewność prawa |str.    100
  4.7. Ambiwalentne cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników a interes pracownika delegowanego |str.    101
  4.8. Interes pracownika delegowanego a interes pracodawcy delegującego |str.    105
  5. Prawo do delegowania versus prawo do bycia delegowanym w odpowiednich warunkach – ogólna struktura normatywna |str.    107
  5.1. Uprawnieni |str.    107
  5.2. Podmioty obowiązane |str.    109
  5.3. Przedmiot prawa |str.    110
  6. Ustawodawstwo w przedmiocie delegowania pracowników a ekonomiczna analiza prawa |str.    111
  7. Wnioski – podsumowanie |str.    113
  
  Rozdział    3
  Konstrukcja prawna delegowania pracowników |str.    115
  1. Uwagi terminologiczne |str.    115
  2. Formy delegowania – uwagi wstępne |str.    117
  3. Przesłanki ogólne – elementy konstytutywne, wspólne dla wszystkich form delegowania |str.    119
  3.1. Ponadnarodowy charakter świadczonych usług |str.    119
  3.2. Wymóg istnienia stosunku pracy w okresie delegowania |str.    121
  3.3. Ograniczony okres trwania delegowania |str.    126
  4. Przesłanki szczególne – charakterystyka poszczególnych form delegowania |str.    129
  4.1. Typowe delegowanie, delegowanie właściwe |str.    129
  4.2. Delegowanie wewnątrz grupy |str.    134
  4.3. Wynajem pracowników |str.    136
  5. Ograniczenia i wyłączenia spod regulacji dyrektywy 96/71 |str.    139
  5.1. Wyłączenia wyraźne |str.    139
  5.2. Wyłączenia dorozumiane |str.    141
  5.3. Transport międzynarodowy a delegowanie |str.    143
  6. Państwo przedsiębiorstwa delegującego i państwo miejsca delegacji |str.    148
  7. Pojęcie pracownika delegowanego |str.    150
  8. Pojęcie przedsiębiorstwa delegującego |str.    155
  9. Interes pracownika delegowanego a konstrukcja prawna delegowania w świetle koordynacji systemów zabezpieczeń społecznych |str.    161
  9.1. Uwagi wstępne |str.    161
  9.2. Konstrukcja prawna delegowania pracowników – koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego versus prawo pracy |str.    163
  9.3. Implikacje stosowania jednego systemu prawa ubezpieczeń społecznych dla interesu pracownika delegowanego |str.    166
  10. Konstrukcja prawna delegowania a krajowe środki prawne pozwalające na czasowe świadczenie pracy za granicą |str.    168
  11. Konstrukcja prawna delegowania w prawie polskim |str.    170
  11.1. Uwagi terminologiczne |str.    170
  11.2. Podporządkowanie pracownika a delegowanie |str.    174
  11.2.1. Prawna formuła podróży służbowej a delegowanie |str.    176
  11.2.2. Zmiana miejsca pracy a delegowanie |str.    187
  11.2.3. Analiza krytyczna środków prawnych służących kierowaniu pracowników za granicę w prawie polskim |str.    192
  12. Wnioski – podsumowanie |str.    197
  
  Rozdział    4
  Warunki zatrudnienia pracownika delegowanego |str.    201
  1. Charakter norm prawnych określających warunki zatrudnienia pracownika delegowanego |str.    201
  1.1. Delegowanie pracowników a normy kolizyjne prawa prywatnego |str.    201
  1.2. Normy maksymalnych odstępstw versus standard minimalnej ochrony pracowników |str.    204
  1.3. Charakter norm prawnych wymuszających swoją właściwość |str.    209
  1.4. Charakter norm prawnych określających warunki zatrudnienia pracownika delegowanego a zasada korzystności |str.    215
  2. Ustanawianie warunków zatrudnienia w państwie przyjmującym |str.    219
  3. Rodzaje warunków zatrudnienia w państwie przyjmującym |str.    227
  3.1. Charakterystyka ogólna |str.    227
  3.2. Maksymalne okresy pracy i minimalne okresy wypoczynku |str.    229
  3.3. Minimalny wymiar płatnego corocznego urlopu wypoczynkowego |str.    234
  3.4. Wynagrodzenie wraz ze stawką za nadgodziny |str.    239
  3.5. Warunki wynajmu pracowników |str.    247
  3.6. Zdrowie, bezpieczeństwo i higiena w miejscu pracy |str.    248
  3.7. Środki ochronne w zakresie warunków zatrudnienia kobiet ciężarnych lub kobiet bezpośrednio po urodzeniu dziecka, a także dzieci i młodzieży |str.    251
  3.8. Równe traktowanie kobiet i mężczyzn, a także inne przepisy w zakresie niedyskryminacji |str.    254
  3.9. Warunki zakwaterowania pracowników |str.    255
  3.10. Stawki dodatków lub zwrot wydatków |str.    256
  4. Warunki zatrudnienia w razie dłuższego okresu delegowania |str.    257
  5. Warunki zatrudnienia w świetle zasady równości |str.    258
  6. Warunki zatrudnienia a obowiązki informacyjne pracodawcy |str.    262
  7. Warunki zatrudnienia a przepisy porządku publicznego |str.    265
  8. Warunki zatrudnienia pracownika delegowanego w prawie polskim |str.    267
  9. Wnioski – podsumowanie |str.    269
  
  Rozdział    5
  Gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego |str.    273
  1. Czynniki kształtujące przestrzeganie prawa a delegowanie pracowników |str.    273
  2. Podmioty zobowiązane do egzekwowania prawa pracy właściwego dla pracowników delegowanych |str.    274
  3. Współpraca administracyjna i dostęp do informacji |str.    277
  4. Wymogi administracyjne i środki kontrolne |str.    279
  5. Odpowiedzialność solidarna (pod)wykonawcy |str.    281
  6. Szczególne zasady dotyczące właściwości sądu |str.    285
  7. Transgraniczne egzekwowanie kar administracyjnych |str.    291
  8. Gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego w prawie polskim |str.    294
  9. Wnioski – podsumowanie |str.    300
  
  Zakończenie |str.    303
  
  Bibliografia |str.    317
RozwińZwiń