INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Jak przeciwdziałać dzisiejszemu kryzysowi zaufania do mediów?
Choć rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości, zwanych fake newsami, jest obecnie powszechnym i bardzo niebezpiecznym problemem, wciąż nie udało się opracować skutecznych metod przeciwdziałania mu. Częściowo może wynikać to z faktu, że dotąd skupiano się głównie na analizie skutków i mechanizmów rozpowszechniania zjawiska fake newsów, a nie jego genezy. Publikacja Klaudii Rosińskiej poszerza dotychczasową perspektywę badawczą o ten stosunkowo nowy obszar, koncentrując się na ukazaniu fake newsów jako elementu szerszych procesów związanych z przekazywaniem i odbiorem informacji. Autorka rozważa między innymi:
• Jak można zdefiniować i sklasyfikować zjawisko fake newsów?
• Jakie czynniki technologiczne i psychologiczne wpływają na występowanie fake newsów na bezprecedensową skalę?
• W jaki sposób zjawisko fake newsów było badane dotychczas?
• Dlaczego obecne sposoby rozwiązania problemu dezinformacji są mało skuteczne?
• W jaki sposób dziennikarze oraz indywidualni odbiorcy wpływają na skalę fałszywych przekazów w mediach i co możemy zrobić, by naprawić sytuację?
Książka zawiera omówienia fake newsów znanych z polskiej przestrzeni cyfrowej, odnośniki do użytecznych narzędzi weryfikacji treści w Internecie oraz liczne materiały dydaktyczne i infografiki. Stanowi kompendium wiedzy dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych na kierunkach społecznych i humanistycznych, a także dziennikarzy, nauczycieli oraz instytucji zajmujących się edukowaniem społeczeństwa obywatelskiego. Będzie też odkrywczą lekturą dla wszystkich zainteresowanych wpływem mediów na jednostki i całe społeczeństwa, w tym wojną informacyjną i cyberbezpieczeństwem.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22023-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Geneza, ewolucja, istota i definicja fake newsa | 15 |
1.1. Filozofia postprawdy jako przyczyna kryzysu w informacji | 15 |
1.2. Etymologia i ewolucja pojęcia fake news | 20 |
1.3. Definicje fake newsa | 25 |
Rozdział 2. Fake news w kontekście innych zjawisk związanych z zakłóceniami przekazu | 33 |
2.1. Fałszywe, mylące i złośliwe wiadomości | 34 |
2.2. Fake news a pojęcia pokrewne | 41 |
2.3. Satyryczność i clickbait – pojęcia graniczne | 48 |
2.4. Rodzaje fake newsów | 58 |
2.4.1. Specyfika polskojęzycznych fake newsów z 2019 roku | 83 |
Rozdział 3. Elementy i cechy fake newsa | 109 |
3.1. Twórca/powielacz fake newsa | 112 |
3.2. Rozpowszechnianie – kontekst społeczny | 123 |
3.3. Odbiorcy – potencjalne ofiary | 140 |
3.3.1. Dwa różne systemy przetwarzania informacji | 142 |
3.3.2. Błędy i efekty poznawcze | 146 |
3.3.3. Podatność na fake newsy | 156 |
3.3.4. Dysonans poznawczy a zdolność do sprostowania udostępnionego fake newsa | 159 |
3.4. Treść fake newsa | 165 |
3.5. Charakterystyczne cechy fake newsa – podsumowanie | 170 |
Rozdział 4. Dotychczasowe sposoby analizy i zwalczania szkodliwego wpływu fake newsów | 172 |
4.1. Badania naukowe | 173 |
4.2. Fact-checking | 182 |
4.2.1. Proces i metody weryfikacji faktów | 188 |
4.3. Inicjatywy edukacyjne | 199 |
Rozdział V. Etyka i edukacja medialna jako narzędzia przeciwdziałania fake newsom | 205 |
5.1. Transparentność i nowa jakość informacji | 207 |
5.2. Odbudowanie prestiżu zawodu dziennikarza | 217 |
5.2.1. Propozycja instytucji legitymizującej dziennikarzy o raz media w Polsce | 232 |
5.3. Edukacja medialna | 247 |
Zakończenie | 266 |
Podziękowania | 271 |
Wykaz tabel i ilustracji | 273 |
Bibliografia | 276 |
Aneksy | 298 |