Samochód. Tożsamość, wolność i przestrzeń

Samochód. Tożsamość, wolność i przestrzeń

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jednemu z najbardziej spektakularnych fenomenów społeczno-kulturowych XX i XXI wieku. Jej bohaterem jest samochód: nie tyle (choć także) jako technologia, co jako integralny komponent tożsamości, zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw. Autor przedstawia samochód z wielu perspektyw, często ze sobą sprzecznych, wychodząc z założenia, że samochód jest wieloznaczny, dzięki czemu dostarcza niezwykle bogatych możliwości w interpretacji związanych z nim problemów i zjawisk. Publikację podzielono na sześć rozdziałów. Pierwszy dotyczy społecznych i psychologicznych aspektów samochodu i jazdy samochodem, w kontekście zmiany relacji człowieka do czasu i przestrzeni. Drugi i trzeci odnoszą się do roli samochodów w konstruowaniu kobiecości i męskości; pokazana jest w nim dynamika relacji między płciami w kontekście „walki o znaczenia”. W czwartym rozdziale analizowane są różne konteksty niebezpiecznej jazdy oraz zjawisko kradzieży samochodów. Na rozdział piąty składają się cztery szczegółowe „samochodowe” studia przypadków reprezentujące odmienne społeczno-kulturowe wizerunki samochodu: szwedzkie Volvo, włoskie Ferrari, japońska Toyota i wschodnioniemiecki Trabant. Wreszcie rozdział ostatni poświęcony jest relacjom między samochodem i statusem społecznym.


Rok wydania2020
Liczba stron196
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3804-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Rozdział 1. Tożsamość kierowcy: wolność, droga i euforia przyspieszenia     11
  Rozdział 2. Samochód i kobiecość: między stereotypami a emancypacją     38
  Rozdział 3. Samochód i męskość: a jeśli twój rywal jeździ Porsche?     65
  Rozdział 4. Niebezpieczna jazda i kradzieże samochodów     86
  Rozdział 5. Samochód i konstrukcje tożsamości – studia przypadków     102
  A. Volvo i serce kultury szwedzkiej     102
  B. Ferrari – apogeum technologicznego piękna i charyzmy     109
  C. Toyota – paradoksy globalnego sukcesu japońskiej marki     120
  D. Cadillac – spektakularny upadek amerykańskiej ikony     134
  E. Jeep i wolność jazdy „poza drogą”    142
  F. Trabant i tożsamość wschodnioniemiecka     149
  Rozdział 6. Samochody luksusowe: mityczność marki i status społeczny     157
  Zakończenie     171
  Bibliografia     172
  Nota o Autorze    194
RozwińZwiń