INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka poświęcona jednemu z najbardziej spektakularnych fenomenów społeczno-kulturowych XX i XXI wieku. Jej bohaterem jest samochód: nie tyle (choć także) jako technologia, co jako integralny komponent tożsamości, zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw. Autor przedstawia samochód z wielu perspektyw, często ze sobą sprzecznych, wychodząc z założenia, że samochód jest wieloznaczny, dzięki czemu dostarcza niezwykle bogatych możliwości w interpretacji związanych z nim problemów i zjawisk. Publikację podzielono na sześć rozdziałów. Pierwszy dotyczy społecznych i psychologicznych aspektów samochodu i jazdy samochodem, w kontekście zmiany relacji człowieka do czasu i przestrzeni. Drugi i trzeci odnoszą się do roli samochodów w konstruowaniu kobiecości i męskości; pokazana jest w nim dynamika relacji między płciami w kontekście „walki o znaczenia”. W czwartym rozdziale analizowane są różne konteksty niebezpiecznej jazdy oraz zjawisko kradzieży samochodów. Na rozdział piąty składają się cztery szczegółowe „samochodowe” studia przypadków reprezentujące odmienne społeczno-kulturowe wizerunki samochodu: szwedzkie Volvo, włoskie Ferrari, japońska Toyota i wschodnioniemiecki Trabant. Wreszcie rozdział ostatni poświęcony jest relacjom między samochodem i statusem społecznym.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3804-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Tożsamość kierowcy: wolność, droga i euforia przyspieszenia | 11 |
Rozdział 2. Samochód i kobiecość: między stereotypami a emancypacją | 38 |
Rozdział 3. Samochód i męskość: a jeśli twój rywal jeździ Porsche? | 65 |
Rozdział 4. Niebezpieczna jazda i kradzieże samochodów | 86 |
Rozdział 5. Samochód i konstrukcje tożsamości – studia przypadków | 102 |
A. Volvo i serce kultury szwedzkiej | 102 |
B. Ferrari – apogeum technologicznego piękna i charyzmy | 109 |
C. Toyota – paradoksy globalnego sukcesu japońskiej marki | 120 |
D. Cadillac – spektakularny upadek amerykańskiej ikony | 134 |
E. Jeep i wolność jazdy „poza drogą” | 142 |
F. Trabant i tożsamość wschodnioniemiecka | 149 |
Rozdział 6. Samochody luksusowe: mityczność marki i status społeczny | 157 |
Zakończenie | 171 |
Bibliografia | 172 |
Nota o Autorze | 194 |