INNE EBOOKI AUTORA
-32%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Mając na uwadze biograficzną perspektywę rozwoju człowieka oraz społeczne przemiany w modelu życia współczesnych młodych ludzi, autorka zdecydowała się podjąć w dysertacji doktorskiej dyskurs nad wydarzeniem, które wydało się kluczem do rozstrzygnięcia powyższych wątpliwości. Materiałem badawczym, którym posłużyła się autorka, aby opisać to wydarzenie i jego następstwa, a zarazem zrealizować postawione sobie cele, były odpowiedzi na pytania wywiadu biograficznego, jaki przeprowadziła z kobietami i mężczyznami z 50 par małżeńskich. Oparte na teoretycznych podstawach badania zbudowała na zasugerowanej wcześniej dualnej perspektywie doświadczających: kobiety i mężczyzny oraz systemu, jaki oboje tworzą. W niniejszej publikacji analizie zostały poddane wyłącznie dane pochodzące z jednostkowych narracji kobiet i mężczyzn.
Książka składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym przybliżono Czytelnikowi teoretyczne podstawy podjętych badań empirycznych oraz poddano oglądowi wydarzenie, jakim jest przyjście na świat pierwszego dziecka z uwzględnieniem obowiązujących w psychologii rozwojowej koncepcji life-span. W kolejnych pięciu rozdziałach zaprezentowano metodologiczne podstawy badań własnych oraz (w rozdziałach od trzeciego do szóstego) ich wyniki.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 156 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-246-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Urodzenie pierwszego dziecka w perspektywie psychologii biegu życia | 11 |
1. Psychologia biegu życia jako teoretyczna podstawa analiz faktów biograficznych | 11 |
2. Urodzenie pierwszego dziecka jako zadanie rozwojowe | 23 |
3. Urodzenie pierwszego dziecka jako kryzys rozwojowy | 28 |
4. Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe | 33 |
Rozdział II. Metodologiczna charakterystyka badań własnych | 47 |
1. Przedmiot, cele badań i problemy badawcze | 47 |
2. Metoda badawcza | 54 |
3. Dobór i charakterystyka badanych osób | 57 |
4. Opracowanie materiału badawczego | 62 |
Rozdział III. Ciąża jako stan/okres kryzysowy poprzedzający urodzenie dziecka | 65 |
1. Psychofizyczne znaczenie czasu oczekiwania na dziecko | 65 |
2. Kobiety i mężczyźni wobec wiadomości o ciąży | 68 |
3. Zmiany w życiu kobiet i mężczyzn jako rezultat ciąży | 78 |
4. Przygotowanie do pierwszego rodzicielstwa – antycypacja trudności | 83 |
Rozdział IV. Kobiety i mężczyźni wobec przyjścia na świat ich pierwszego dziecka | 87 |
1. Okoliczności porodu i ich znaczenie dla kobiety i mężczyzny | 87 |
2. Przeżycia towarzyszące porodowi | 95 |
3. Obecność partnera przy porodzie i jej znaczenie dla małżonków | 99 |
Rozdział V. Zmiany i trudności w życiu kobiet i mężczyzn po urodzeniu pierwszego dziecka | 107 |
1. Urodzenie pierwszego dziecka jako czynnik zmiany w życiu kobiet i mężczyzn | 107 |
2. Zmiany w życiu kobiet i mężczyzn | 109 |
3. Trudności w życiu kobiet i mężczyzn oraz radzenie sobie z nimi | 116 |
Rozdział VI. Doświadczenie pierwszego macierzyństwa i ojcostwa w interpretacjach własnego życia | 125 |
1. Doświadczenie bycia matką i ojcem | 125 |
2. Macierzyństwo i ojcostwo jako wyzwanie | 126 |
3. Macierzyństwo jako kryzys – ojcostwo jako obowiązek | 128 |
4. Macierzyństwo i ojcostwo jako spełnienie | 133 |
Zakończenie | 137 |
Bibliografia | 143 |