Tom poświęcony problematyce sztuki XX wieku, a także aktualnym zjawiskom artystycznym. Opublikowane artykuły opisują głębokie przemiany formalne i technologiczne oraz twórczość podejmującą ważne tematy społeczne i polityczne. Od portretów fotograficznych Witkacego i Cameron oraz autoportretów kapistów, poprzez refleksję nad kanonem prezentowania polskiej sztuki współczesnej za granicą w okresie zimnej wojny czy ekokrytyczną analizę twórczości Hasiora, aż po spojrzenie na sztukę izraelską po tzw. intifadzie Al-Aksa – teksty tworzą bogatą mozaikę tematów. Ich autorzy, przedstawiciele różnych środowisk naukowych, wykorzystują odmienne narzędzia metodologiczne, ukazując zaawansowany warsztat badawczy współczesnej historii sztuki.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode


Rok wydania2021
Liczba stron216
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Introduction /    5
  
  Articles
  Tomáš Murár
  “A work of art is an object that necessitates contemplation”. Latency of visual studies within the Vienna School of Art History? /    9
  
  Aleksandra Fedorowicz-Jackowska
  ‘Through a Microscope from a Telescopic Distance’: Witkacy, Cameron and the Photography of Faces /    31
  
  Łukasz Kiepuszewski
  Face Substances. The rhetoric of Kapists’ self-portraits: between self-reflection and confession /    51
  
  Anna Cheipesh
  The Impact of Historic Events on the Formation of the Creative Method of Ernest Kontratovych in the Early Period (1930s-1940s) /    69
  
  Szymon Piotr Kubiak
  Gratitude. The Red Army Memorial in Szczecin: A Geographical, Topographical, and Biographical Perspective /    89
  
  Kamila Dworniczak
  Defining Reality: Photography and the Surrealist Concept of the Image in Poland in the 1940s /    113
  
  Piotr Majewski
  Constructing the canon: exhibiting contemporary Polish art abroad in the Cold War era /    135
  
  Contents
  Karolina Kolenda
  The Grass is Greener: Władysław Hasior in an Ecocritical Perspective /    155
  
  Ewa Kędziora
  Archaeology of the present. Israeli art after the Al-Aqsa Intifada /    173
  
  Marta Wódz
  Intimate listening and sonic solidarity. Radio in the works of Radio Earth Hold collective as a way towards the sonic turn /    191
  
  Reviews
  Kamila Dworniczak
  Symcha Trachter. Reconstruction /    211
RozwińZwiń