POLECAMY
-35%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Trzeci tom pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).
Tom otwiera część zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną. Podejmują także próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego odnoszących się do poszukiwania, tworzenia i zmiany zarówno w działalności dziecka, jak i nauczyciela.
Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą głównie charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci przed- i wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces kształcenia, program nauczania, metodę planowania edukacji oraz ewaluację wyników kształcenia.
Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-266-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
NOWE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA | 13 |
IWONA SAMBORSKA Przemiana dzieciństwa jako wyznacznik przemian edukacyjnych | 15 |
IWONA CZAJA-CHUDYBA Nieobecna praktyka – o wykorzystaniu strategii rozwijających krytyczną refleksję w edukacji wczesnoszkolnej | 29 |
SONIA CZUDEK-ŚLĘCZKA, ARKADIUSZ WĄSIŃSKI Opieka wnuków nad dziadkami w przestrzeni wspólnoty rodzinnej | 42 |
TATIANA KŁOSIŃSKA Problemy wczesnej edukacji medialnej | 68 |
MAŁGORZATA ZALEWSKA-BUJAK Wychowanie dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie. Wybrane dylematy i zagrożenia | 79 |
KATARZYNA WOJCIECHOWSKA Bezpieczeństwo w życiu przedszkolaka – komunikat z badań | 91 |
BEATA KOZIEŁ Zjawisko krzywdzenia dzieci – próba analizy wybranych raportów | 104 |
DOŚWIADCZENIA EDUKACJI PRZED- I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI | 115 |
RADMILA BURKOVIČOVÁ Current nature of children's education in Czech pre-school institutions | 117 |
ALEXANDRA TOMÁŠOVÁ Školní vzdělávací program a plán autoevaluace mateřské školy | 130 |
ALENA DOUŠKOVÁ Potreby detí a špecifické mikroprostredie materskej školy v Slovensko | 139 |
SOŇA KARIKOVÁ Školská spôsobilost' – podmienka pre zvládnutie roly školáka | 151 |
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE EDUKACJI MAŁYCH DZIECI W POLSCE | 165 |
ANNA BUŁA Wspieranie samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej | 167 |
RENATA RECLIK Wspieranie aktywności matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym | 179 |
MONIKA WIŚNIEWSKA-KIN Myślenie metaforyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym – niewykorzystane i zaniedbane możliwości, zanikająca szansa | 189 |
JOLANTA BONAR Zadania edukacyjne jako czynnik wspierający rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym | 197 |
BOŻENA GRZESZKIEWICZ Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym | 209 |
ALEKSANDRA SKOWROŃSKA Potrzeba kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych małego dziecka | 222 |
BARBARA CHOJNACKA-SYNASZKO Dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec oferty zagospodarowania czasu wolnego w placówkach świetlicowych | 239 |
JACEK STELMACH Zachowania ryzykowne małych dzieci jako przejaw socjopatologii rodziny na pograniczu polsko-czeskim | 252 |
Informacja o autorach | 275 |