POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Zebrane w tomie artykuły dotyczą recepcji Mickiewicza jako przewodnika poetyckiego, politycznego, ideowego. Ukazują go w różnych aspektach: jako autora pism filomackich, wypowiedzi publicystycznych, przemów i odezw polityczno-społecznych, poetę i reformatora religijnego, współautora i uczestnika różnych projektów duchowych, animatora odnowy duchowej na emigracji, pomysłodawcę pierwszego polskiego zakonu, a także współtwórcę pierwszej rodzimej sekty religijnej oraz jako mistrza dla kolejnych pokoleń odbiorców jego idei i twórczości.
W obfitej twórczości literackiej, publicystycznej i epistolarnej Adama Mickiewicza ze zdziwieniem, a nawet zakłopotaniem tropimy czesto treści dydaktyczne i moralizatorskie, które – jak może się wydawać – nie licują z pozycją fundatora polskiego romantyzmu. Mickiewicz – mentor podający wzór na istnienie indywidualne i zbiorowe, kaznodzieja i reformator społeczny, aktywista polityczny i religijny, „nauczyciel narodu”, przewodnik estetyczny i fundator polskiego romantyzmu. I jeszcze Mickiewicz „mistyczny”, jak zwykło sie o nim powszechnie, lecz nie do końca słusznie, sądzić, daleki od realizmu polityk… Wreszcie: poeta i reformator religijny, współautor i uczestnik różnych projektów duchowych na emigracji, pomysłodawca pierwszego polskiego zakonu, ale i współtwórca pierwszej rodzimej sekty religijnej. Wszystkie te aktywności twórcze, intelektualne i społeczne układają się w dynamiczny i spluralizowany obraz jednego człowieka – autora Dziadów, który po dziś dzień wydaje się nie do końca odczytany, wymagający coraz to nowych interpretacji i reinterpretacji.
W niniejszej publikacji zebraliśmy różne spojrzenia na poetę jako mistrza: autora pism filomackich, Ksiąg narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, wypowiedzi publicystycznych, przemów i odezw polityczno-społecznych, ale też mistrza dla kolejnych pokoleń odbiorców. Nie uchylamy się też od pytania, czy propozycje poety trzeba już odłożyć do lamusa dziejów literatury i szeroko rozumianej historii idei, czy też możemy odnaleźć w nich myśli ożywcze, współcześnie wciąż jeszcze ważne i aktualne…
Wszystkie zebrane w tomie artykuły ukazują Mickiewicza intrygującego światopoglądowo, atrakcyjnego intelektualnie, wykraczającego daleko poza stereotypowe odczytania, choć często zmuszającego do polemiki, ale na pewno odpowiadającego naszej XXI-wiecznej wrażliwości – zarówno estetycznej, jak i ideowej. (Ze Wstępu Ewy Hoffmann-Piotrowskiej i Andrzeja Fabianowskiego)
The articles in this collection deal with the reception of Mickiewicz as a poetical, political and ideological mentor. They present him from different angles: as the author of Philomath papers, journalistic pieces, speeches and political and social manifestos, a poet and religious reformer, the co-author and participant of various spiritual projects, the initiator of spiritual renewal in the emigrant community, the originator of the first Polish religious order, as well as the co-founder of the first Polish religious sect and an authority for the future generations of the followers of his ideas and work.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3990-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
MISTRZ POETYCKI | |
Michał Kuziak, Mickiewicz – dyskurs mistrza? | 11 |
Agnieszka Ziołowicz, Mistrz rozmowy. O wypowiedziach | |
przygodnych Adama Mickiewicza | 24 |
Karol Samsel, Mickiewicz wśród filomatów. U źródeł genezy roli Mickiewicza przewodnika | 50 |
Tomasz Jędrzejewski, Zanim został wieszczem | 63 |
Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Mądrość wywiedziona z baśni. | |
O cudowności romantycznej w świetle koncepcji estetycznych Adama Mickiewicza | 72 |
Jerzy Borowczyk, Krzysztof Skibski, Dwie lekcje przyrody. Poetyckie wykłady w „Drodze do Rosji” (III części Dziadów) i w „Mateczniku” (Pan Tadeusz) | 84 |
Olaf Krysowski, Mickiewicz – przewodnik w sporze | |
o pochodzenie języka | 96 |
Jarosław Ławski, Mickiewicz wobec przekładów Biblii na | |
języki narodowe | 110 |
Dariusz Seweryn, Obraz barbaricum w I kursie Literatury | |
słowiańskiej i Pierwszych wiekach historii polskiej | 128 |
Zbigniew Kaźmierczyk, Adam Mickiewicz – słowiański | |
improwizator | 150 |
Magdalena Saganiak, Struktura wiedzy ludzkiej według | |
Mickiewicza | 161 |
MISTRZ POLITYCZNY | |
Jerzy Fiećko, Czy Mickiewicz był „mistycznym politykiem”? | 177 |
Marek Nowak, Polska czyli Europa. Rzecz o Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego | 196 |
Jan Tomkowski, Rozsądek i szaleństwo około 1833 roku | 211 |
Magdalena Woźniewska-Działak, Zadanie profesora. | |
Dydaktyczny i perswazyjny wymiar I kursu Literatury | |
słowiańskiej Adama Mickiewicza | 225 |
Michał Masłowski, Polska na krzyżu | 241 |
MISTRZ NAD MISTRZAMI | |
Grażyna Halkiewicz-Sojak, Cypriana Norwida trudny dialog | |
z mistrzem Adamem | 257 |
Maria Makaruk, Mój płaszcz Antoniego Edwarda Odyńca – | |
głos w sprawie Mickiewicza przewodnika | 268 |
Urszula Kowalczuk, „Filomat-Konrad”. Komentarze do | |
Nieznanych pism Adama Mickiewicza wydanych przez Józefa Kallenbacha | 284 |
Ewa Hoffmann-Piotrowska, Przybyszewski czyta Mickiewicza | 308 |
Bernadetta Kuczera-Chachulska, Aksjologia Mickiewicza | |
z perspektywy XXI wieku | 328 |
Indeks osób | 339 |