INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana praca jest poświęcona podstawowym problemom zarządzania w kulturze fizycznej i sporcie wraz z analizą przypadku klubów piłkarskiej Ekstraklasy w Polsce. Opracowanie zawiera także elementy ekonomiczno-finansowe funkcjonowania klubów sportowych zarówno w Polsce jak i zagranicą.
Aktualnie nie jest dostępnych wiele opracowań na ten temat, a jeśli nawet są, to raczej koncentrują się na problematyce zarządzania, natomiast jednostko-we opracowania dotyczą oceny efektywności funkcjonowania wybranych klubów sportowych. Na tym tle niniejsze opracowanie uzupełnia lukę sprowadzającą się do bardzo ograniczonej wiedzy dotyczącej ekonomiczno-finansowej strony sektora sportu. Przy czym coraz aktualniejsze staje się to, że sport musi być traktowany jak każdy inny sektor gospodarki z uwzględnieniem jego specyfiki polegającej na tym, że trzeba realizować równanie: duże środki finansowe – bardzo dobre wyniki sportowe – jeszcze większe przychody.
Zasadniczym celem opracowania jest prezentacja, analiza i ocena problemów zarządzania w kulturze fizycznej i sporcie wraz z analizą przypadków klubów piłki nożnej w Polsce i W. Brytanii.
Podstawowa hipoteza badawcza zmierza do tego:
1.Czy wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu, zarzadzaniu i finansowaniu klubów sportowych w Polsce mają w pełni charakter rynkowy?
2.Czy zarzadzanie sportem w Polsce jest całkowicie dostosowane do wymagań funkcjonującego rynku sportowego?
3.Jak powinien funkcjonować komercyjny zawodowy klub sportowy?
4.Jakie powinny być zasady i możliwości finansowania takich klubów sportowych w Polsce?
W pracy zostały wykorzystane podstawowe metody badawcze takie jak: analiza, dedukcja czy wnioskowanie logiczne. Stały się one niezbędne do oceny ta-kich zjawisk jak: efektywność ekonomiczna klubów sportowych, systemy zarzadzania sektorem sportu, zarządzanie strategiczne klubami sportowymi czy wyniki finansowe największych klubów sportowych.
Praca ma charakter przeglądu ułatwiającego studiowanie i szybkie odnajdowanie kluczowych pojęć, formułowanie sytuacji problemowych oraz poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania. Jej struktura została ujednolicona w miarę możliwości określonych istotą zagadnień i metodami przyjętych analiz.
W rozdziale pierwszym zostały omówione podstawowe pojęcia z zakresu zarzadzania w kulturze fizycznej i sporcie, istota i elementy składowe otoczenia oraz nowe koncepcje zarzadzania w teorii i praktyce działalności sportowej oraz Europejskie systemy zarzadzania w sporcie na tle zarzadzania sportem w Polsce.
Rozdział drugi poświęcono analizie porównawczej przedsiębiorstwa sportowego jako podmiotu gospodarczego. Zostały w nim omówione formy prawne pod-miotu sportowego z podziałem na te które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz te, które ją prowadzą. W dalszej części porównano działalność profesjonalnego klubu sportowego do przedsiębiorstwa oraz wyniki działalności gospodarczej klubów sportowych.
W rozdziale trzecim została scharakteryzowana problematyka efektywnego zarzadzania klubem sportowym. Zostały tam omówione w pierwszej kolejności istota, zakres oraz obszary efektywności przedsiębiorstwa z elementami analizy wskaźnikowej, a w kolejności problem efektywności w klubach sportowych wraz obszarami i miernikami oceny efektywności podmiotu sportowego
W rozdziale czwartym została podjęta problematyka analizy i oceny proce-sów zarzadzania zawodowymi klubami sportowymi w Polsce na podstawie klubów piłkarskich. Zostały omówione Ligi piłkarskie w Polsce, pokazana rola i zadania Ekstraklasy SA w zarzadzaniu sportem, podstawowe dane dotyczące budżetów i finansów klubów piłkarskich oraz analiza porównawcza wyników sportowych i finansowych piłkarskiej Ekstraklasy w sezonie 2018/2019.
Rozdział piąty obejmuje problematykę i obszary strategii zawodowych klubów sportowych. Zostały w nim wyeksponowane podstawowe elementy zarzadzania strategicznego a następnie najważniejsze rodzaje strategii przedsiębiorstwa sportowego czyli strategie: promocji, finansowa, finansowania działalności, stra-tegie kosztowe klubów piłkarskich, rodzaje strategii inwestycyjnych, strategie zatrudniania kadr i na zakończenie strategie organizacyjno-logistyczne.
W rozdziale szóstym został przedstawiony problem efektywności biznesowej klubów piłkarskich angielskiej Premier League. Scharakteryzowano i oceniono funkcjonowanie Premier League, zasady kierowania i zarzadzania wraz z strukturą i systemem rozgrywek. Bardzo dużą część opracowania poświecono w tym rozdziale stronnie ekonomiczno-finansowej funkcjonowania systemu rozgrywek piłkarskich w Anglii. Na zakończenie przedstawiono różnice w sposobach finansowania klubów angielskiej Premier League i polskiej Ekstraklasy.
Rozdział siódmy został poświęcony ocenie zarządzania klubem sportowym w zdobywaniu przewagi sportowej i biznesowej. Przedstawiono tutaj funkcjonowanie klubu sportowego jako przedsiębiorstwa oraz zaprezentowano charakterystykę produktu sportowego i korelację wyniku sportowego i ekonomicznego w klubie sportowym. W końcowej części przedstawiono problem komercjalizacji sportu.
Wyspecyfikowane problemy nie tworzą kompendium wiedzy podstawowej z zakresu ekonomii sportu czy podstaw zarządzania sportem. Są one tylko wyborem zasadniczych kwestii stanowiącymi istotę omawianych zagadnień i jak każdy wybór wynikający z celów i ograniczeń, mogą tworzyć potrzebę szerszego ich poznawania. Jego adresatami są głównie studenci kierunków wychowanie fizyczne i sport, którzy sygnalizując potrzebę zaistnienia tego rodzaju opracowania spowodowali, że powstało ono dla lepszej współpracy uczących i studiujących.
Opracowanie jest efektem pracy pracowników Katedry Nauk Humanistycznych i Społecznych Wydziału Wychowania |Fizycznego AWF w Warszawie, którzy tworząc poszczególne fragmenty książki, wnieśli zarówno własne pomysły i prze-myślenia, jak i ujęcia problemów które można odnaleźć w istniejących nielicznych podręcznikach z tej dziedziny wiedzy.
Autorzy opracowania mają nadzieję, że taka prezentacja ułatwi poznawanie i zrozumienie podstawowych kwestii dotyczących ekonomii sportu i zarzadzania sportem oraz stanie się podstawą szerokiej wymiany poglądów na temat komercjalizacji sportu, która w odniesieniu do polskich klubów sportowych przyjmuje szczególne ważny charakter.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 130 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | AWF Warszawa |
ISBN-13 | 978-83-61830-55-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
STRESZCZENIE / SUMMARY | |
WSTĘP | |
ROZDZIAŁ I | |
Istota i zakres zarządzania w kulturze fizycznej i sporcie | |
1.1.Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem | |
1.2.Cele i zadania zarządzania w kulturze fizycznej i sporcie | |
1.3.Funkcje zarządzania w teorii i praktyce działalności sportowej | |
1.4.Wybrane współczesne koncepcje zarządzania | |
1.5.Europejski system zarządzania w sporcie na tle systemu zarządzania sportem w Polsce | |
ROZDZIAŁ II | |
Przedsiębiorstwo sportowe jako podmiot gospodarczy | |
2.1.Podmiot sportowy jako podmiot gospodarczy | |
2.2.Formy prawne podmiotu sportowego | |
2.2.1. Formy prawne nieprowadzące działalności gospodarczej | |
2.3.Formy prawne podmiotów prowadzące działalność gospodarczą | |
2.4.Formy prawne dopuszczające działalność gospodarczą | |
2.5.Profesjonalny klub sportowy a przedsiębiorstwo | |
ROZDZIAŁ III | |
Efektywne zarządzanie klubem sportowym | |
3.1.Istota i zakres efektywności podmiotu gospodarczego | |
3.2.Obszary efektywności przedsiębiorstwa | |
3.3.Obszary analizy wskaźnikowej efektywności przedsiębiorstwa | |
3.4.Efektywność w klubach sportowych | |
3.4.1. Obszary i mierniki oceny podmiotu sportowego | |
3.5.SportsManago jako system oceny efektywności klubu sportowego | |
ROZDZIAŁ IV | |
Analiza i ocena procesów zarządzania zawodowymi klubami sportowymi w Polsce na podstawie klubów piłkarskich | |
4.1.Ligi piłkarskie w Polsce | |
4.2.Rola i zadania Ekstraklasy SA. w zarządzaniu sportem | |
4.3.Finanse klubów piłkarskich w Polsce | |
4.4.Budżety klubów Ekstraklasy | |
4.5.Analiza porównawcza wyników finansowych i sportowych klubów piłkarskiej ekstraklasy w sezonie 2018/2019 | |
ROZDZIAŁ V | |
Strategie zawodowych klubów sportowych | |
5.1.Charakterystyka procesu zarządzania strategicznego | |
5.2.Strategie marketingowe | |
5.3.Strategie promocji | |
5.4.Strategie finansowe | |
5.5.Strategie kosztowe klubów piłkarskich | |
5.6.Rodzaje strategii inwestycyjnych | |
5.7.Strategie zatrudniania kadr | |
5.8.Strategie organizacyjno-logistyczne | |
ROZDZIAŁ VI | |
Efektywność biznesowa klubów piłkarskich w Anglii | |
6.1.Charakterystyka i ocena funkcjonowania Premier League | |
6.2.Zasady funkcjonowania Premier League | |
6.3.System kierowania i zarządzania Premier League | |
6.4.Struktura funkcjonowania Premier League | |
6.5.System rozgrywek piłkarskich w Anglii | |
6.6.Charakterystyka funkcjonowania obszaru ekonomiczno-finansowego Premier League | |
6.6.1. Zasady premiowania za zajmowane miejsce w tabeli rozgrywek piłkarskich | |
6.6.2. Przykład Manchesteru United jako efektywnego klubu | |
6.7.Model podziału środków: stanowisko Państwa wobec finansowania klubów sportowych w Anglii | |
6.8.Różnice w sposobach finansowania klubów angielskiej Premier League i w polskiej Ekstraklasie | |
ROZDZIAŁ VII | |
Zarzadzanie klubem sportowym w zdobywaniu przewagi sportowej i biznesowej | |
7.1.Charakterystyka produktu sportowego | |
7.2.Korelacja wyniku sportowego i ekonomicznego w klubie sportowym … | |
7.3.Charakterystyka rynku sportowego w Polsce | |
7.4.Istota i ważność analizy ekonomicznej i sportowej na przykładzie Billy Beane’a | |
7.5.Pełna komercjalizacja sportu – na przykładzie Kataru | |
PODSUMOWANIE | |
BIBLIOGRAFIA | |