POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Część pierwsza przedstawia najważniejsze wyzwania i zagrożenia związane z funkcjonowaniem państwa i administracji publicznej w dobie integracji europejskiej.
Część druga prezentuje problematykę organizacji i zarządzania w administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem jakości jej działania.
Część trzecia jest poświęcona zagadnieniom służby cywilnej, profesji urzędniczej, jej specyfice i napięciom, jakim podlega.
Część czwarta wyznacza etyczne standardy dla administracji publicznej, w odwołaniu do koncepcji etosu pracowniczego, wzorów urzędnika funkcjonujących w Polsce oraz brytyjskich doświadczeń.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 462 |
Kategoria | Administracja publiczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-011-6641-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Jacek Czaputowicz) XI | |
CZĘŚĆ I. Państwo i administracja publiczna | 1 |
Suwerenność państwa w Unii Europejskiej (Jacek Czaputowicz) 3 | |
Ewolucja prawa europejskiego | 4 |
Ponadnarodowość | 5 |
Umacnianie suwerenności państw | 7 |
Wspólne wykonywanie suwerenności | 8 |
Wpływ integracji na koncepcję suwerenności | 10 |
Zasada subsydiarności | 12 |
Metafora neośredniowiecza i zarządzanie wielopoziomowe | 13 |
Atrybuty suwerenności | 17 |
Państwo sprawne. Rozmyślania nad koncepcją, która nie doczekała się jeszcze realizacji, choć jej czas już nadszedł (Allen Schick) 23 | |
Idea działania sprawnego | 24 |
Drogi do sprawnego działania | 29 |
Rządzenie bez rządu | 43 |
Państwo sprawne: od pomysłu do realizacji | 47 |
Jak usprawnić budżet? | 48 |
Administracja publiczna we współczesnym państwie (Antoni Z. Kamiński) | 52 |
Administracja publiczna a polityka | 53 |
Zarządzanie w administracji a zarządzanie firmą: zastosowanie konkurencji w zarządzaniu sferą publiczną | 55 |
Administracja otwarta, czyli jak zwiększyć wydolność informacyjną administracji bez utraty jej tradycyjnych wartości | 58 |
Administracja wobec czynnika kulturowego | 61 |
Źródła zakłóceń w funkcjonowaniu administracji i państwa | 62 |
Państwo „inteligentne” czy „inteligentna” administracja | 64 |
Modernizacja sektora publicznego: nowy program. Przegląd dwóch dekad modernizacji z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi (Alex Matheson) | 66 |
Zarządzanie publiczne w okresie zmian | 66 |
Pierwsza generacja reform skutecznych, ale niewystarczających | 67 |
Konieczność pogłębionej analizy zmian sektora publicznego | 70 |
Doskonalenie strategii działań | 76 |
Identyfikacja i wykorzystanie „dźwigni” zmiany systemowej | 77 |
Modernizacja zarządzania zasobami ludzkimi | 79 |
Nowe metody zarządzania publicznego w Unii Europejskiej (Tomasz Grzegorz Grosse) | 82 |
Metoda wspólnotowa | 84 |
Nowe metody zarządzania w UE | 86 |
Decentralizacja | 88 |
Zmiany administracji państwowej pod wpływem członkostwa w Unii Europejskiej | 91 |
Wnioski i kierunki dalszych badań | 95 |
Problemy europeizacji administracji publicznej (Grzegorz Rydlewski) | 100 |
Dwa sposoby myślenia o europeizacji administracji publicznej | 100 |
Przesłanki i hamulce unifikacji administracji publicznej | 101 |
Europeizacja administracji publicznej w Polsce | 103 |
Europeizacja standardów administracji publicznej | 105 |
Europeizacja zadań i rozwiązań organizacyjnych administracji publicznej | 107 |
Kluczowe znaczenie kryteriów jakościowych w procesie europeizacji administracji publicznej | 108 |
Stosowanie acquis de l’Union przez administrację publiczną państw członkowskich Unii Europejskiej (Artur Nowak-Far) | 111 |
Administracja publiczna w acquis de l’Union | 111 |
Zobowiązania państw członkowskich | 113 |
Traktat Lizboński a krajowa administracja publiczna | 119 |
Implementacyjna i egzekucyjna rola administracji publicznej | 121 |
Komplementarna rola administracji publicznej | 126 |
Rola administracji publicznej w krajowym procesie prawotwórczym w jej aspekcie komplementarnym | 128 |
Europeizacja funkcji czy ulepszenie funkcjonowania administracji publicznej? | 131 |
CZĘŚĆ II. Zarządzanie publiczne | 133 |
Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji (Jacek Czaputowicz) 135 | |
Przyczyny globalizacji | 136 |
Wpływ globalizacji na suwerenność państwa | 138 |
Znaczenie kapitału społecznego | 141 |
Globalizacja a polityka zagraniczna | 142 |
Governance | 143 |
Zarządzanie wielopoziomowe | 145 |
Model biurokratyczny a nowe zarządzanie publiczne | 147 |
Dobre rządzenie | 148 |
Rządzić efektywnie. Pięć strumieni sprawowania władzy (Zbigniew Derdziuk, Artur Obłuski) 153 | |
Prawo | 155 |
Finanse publiczne | 155 |
Kadry | 156 |
Struktury | 157 |
Informacja | 157 |
Administracja czy biznes? (Sławomir Najnigier) 160 | |
Czy można ograniczyć ekspansję sektora publicznego? | 160 |
Czy istnieją remedia na kryzys sprawności administracji publicznej? | 161 |
Potencjalni partnerzy administracji publicznej | 163 |
Zakres współpracy z biznesem i sektorem trzecim | 164 |
Uwarunkowania prywatyzacji i komercjalizacji w Polsce w latach dziewięćdziesiątych | 166 |
Komercjalizacja zadań publicznych w Polsce | 167 |
Zarządzanie przez rezultaty jako metoda wykonywania zadań w administracji publicznej (Józef Płoskonka) 171 | |
Nowe potrzeby, nowe wyzwania | 172 |
Nowe podejście | 174 |
Istota nowego systemu wykonywania zadań publicznych | 176 |
Funkcje administracji publicznej - podejście zadaniowe | 178 |
Płaszczyzna strategiczna | 179 |
Płaszczyzna operacyjna | 180 |
Jak mierzyć i oceniać uzyskiwane rezultaty? | 182 |
Wnioski z wdrażania reform funkcjonalnych w innych krajach | 185 |
Zarządzanie jakością w administracji - europejskie wzorce, polskie doświadczenia (Tadeusz Buchacz, Sławomir Wysocki) 189 | |
Sektor publiczny a sektor prywatny | 189 |
Zarządzanie publiczne | 191 |
Od Modelu Doskonałości EFQM do Powszechnego Modelu Oceny | 192 |
Model EFQM w sektorze publicznym | 194 |
Powszechny Model Oceny - narzędzie do obiektywnych ocen urzędów | 196 |
Polska administracja publiczna na drodze ku jakości | 198 |
Innowacje w administracji - pierwszy krok na drodze do jakości | 200 |
Systemy zarządzania jakością - instrument systematycznego nadzorowania organizacji | 203 |
Co to znaczy dobrze zarządzać instytucją publiczną? | 205 |
Wpływ jakości zarządzania na zrównoważony rozwój krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Barbara Kudrycka) | 207 |
Etapy reformowania państwa a jakość rządzenia | 209 |
Rozwój kompetencji a czynnik ludzki | 214 |
Władza wykonawcza a grupy interesów. Podstawowe kwestie teoretyczne i praktyka polskiej administracji (Dagmir Długosz) 218 | |
Grupy interesu - zagadnienia definicyjne | 219 |
Typologia grup interesu | 220 |
Państwo a grupy interesu | 221 |
Grupy interesu a władza wykonawcza | 222 |
Polska administracja rządowa a grupy interesu | 227 |
Partnerstwo obywatelskie. Problematyka relacji administracji publicznej z organizacjami obywatelskimi (Krzysztof Szczerski) | 237 |
Ekonomia społeczna - państwo obywatelskie | 238 |
Charakterystyka ekonomii społecznej | 239 |
Zasady działania trzeciego sektora | 240 |
Potencjał partnerstwa obywatelskiego | 241 |
Partnerstwo obywatelskie - znaczenie polityczne i społeczne | 243 |
Partnerstwo obywatelskie - warunki skuteczności | 245 |
Partnerstwo obywatelskie w Polsce - uwarunkowania | 247 |
CZĘŚĆ III. Służba cywilna 251 | |
Służba cywilna w procesie integracji europejskiej (Jacek Czaputowicz) 253 | |
Modele służby cywilnej w Unii Europejskiej | 253 |
Polski model służby cywilnej | 257 |
Europeizacja administracji publicznej | 261 |
Swoboda przepływu pracowników | 263 |
Wspólna Metoda Oceny | 265 |
Scenariusze rozwoju administracji publicznej | 266 |
Tendedncje w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | 268 |
Służba cywilna w instytucjach Unii Europejskiej | 271 |
Klasyfikacja systemów służby cywilnej | 272 |
Ocena polskiego systemu | 274 |
Zmiany w pozycji i statusie urzędników administracji publicznej. Nowe wyzwania i trendy (Barbara Kudrycka) | 277 |
Uwarunkowania i przesłanki reform administracji publicznej w XXI wieku | 277 |
Metody reformowania administracji publicznej | 279 |
Reformy służby cywilnej | 282 |
Szczególna pozycja najwyższych urzędników służby cywilnej | 285 |
Znaczenie reform służby cywilnej dla tzw. zarządzania opartego na wartościach | 286 |
Ustawa o służbie cywilnej z 18 grudnia 1998 r. w świetle aktów prawnych o państwowej służbie cywilnej z lat 1918-1922 (Artur Górski) | 289 |
Przepisy ogólne | 290 |
Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej | 291 |
Zmiana i rozwiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej | 294 |
Obowiązki członka korpusu służby cywilnej | 296 |
Zakaz uczestniczenia w strajku oraz w życiu politycznym | 298 |
Kwestia pokrewieństwa | 299 |
Dodatkowe zatrudnienie | 300 |
Uprawnienia członka korpusu służby cywilnej | 301 |
Ochrona prawna | 301 |
Odpowiedzialność dyscyplinarna członka korpusu służby cywilnej | 302 |
Ustawa o dostępie do informacji publicznej a standardy „otwartego rządu” (Hubert Izdebski) 306 | |
Powody wydania ustawy o dostępie do informacji publicznej | 308 |
Sposoby realizacji standardów „otwartego rządu” w demokracjach współczesnych | 309 |
Polska konstrukcja realizacji standardów „otwartego rządu” | 313 |
Funkcje gabinetów politycznych (Michał Kulesza, Adam Barbasiewicz) | 314 |
Administracja obsługująca procesy rządzenia | 314 |
Rozróżnienie funkcji politycznych i administracyjnych | 315 |
Rola i działanie gabinetów politycznych | 317 |
Funkcje Gabinetu Ministra | 320 |
Rola Gabinetu Premiera | 321 |
Struktura i skład gabinetów politycznych | 323 |
Funkcjonowanie gabinetów politycznych: wady i zalety | 325 |
Służba cywilna a władza polityczna w administracji rządowej. Przykłady praktyki innych państw (Dobrochna Bach-Golecka) 329 | |
Służba cywilna w doradztwie politycznym | 331 |
Mechanizmy kontroli biurokracji | 332 |
Francja | 334 |
Wielka Brytania | 337 |
Niemcy | 339 |
Praktyka Unii Europejskiej | 341 |
Konstytucyjna wolność słowa i stowarzyszeń urzędników służby cywilnej (Anna M. Śledzińska-Simon) 343 | |
Służba cywilna: prawo czy przywilej | 343 |
Teoria niekonstytucyjnych warunków | 344 |
Swoboda wypowiedzi i działalności partyjnej | 346 |
Stany Zjednoczone | 346 |
Niemcy | 349 |
Wielka Brytania | 351 |
Kanada | 352 |
Francja | 353 |
Litwa, Węgry, Polska | 354 |
Warunek autoryzacji publikacji | 357 |
CZĘŚĆ IV. Etyka w służbie publicznej | 361 |
Standardy etyczne w administracji publicznej (Jacek Czaputowicz) | 363 |
Konflikt interesów | 364 |
Zagrożenia korupcyjne a zachowania etyczne | 365 |
Zasady antykorupcyjne Unii Europejskiej | 368 |
Polskie regulacje dotyczące etyki urzędniczej | 372 |
Sfera urzędnicza a sfera polityczna | 373 |
Etos pracowniczy w urzędach państwowych i samorządowych (Marek Kosewski i zespól) | 377 |
Zasady godnościowej regulacji zachowania | 380 |
Etos jako charakterystyczny styl zaspokajania potrzeby godności | 385 |
Etos pracowniczy i metody jego tworzenia | 389 |
Techniki asertywności godnościowej | 392 |
Komunikaty „Ja” i „Ty” | 395 |
Etapy budowania etosu pracowniczego | 397 |
Wewnętrzne public relations | 398 |
Rola mediów wewnętrznych | 400 |
Trenerzy wewnętrzni | 402 |
Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym (Jolanta Arcimowicz) | 404 |
Współczesny wzór urzędnika służby cywilnej | 406 |
„Wzorowy urzędnik? Osoba normalna, po prostu ludzka, otwarta na innych...” | 413 |
Brytyjska walka o standardy życia publicznego (Jacek Kurczewski) | 418 |
Sprawa Cash for Questions i raport komitetu lorda Nolana | 419 |
Rządy New Labour - nowe problemy | 422 |
Ewolucja poprzez skandale? | 427 |
Korupcja. Zagrożenia i metody jej zwalczania. Empiryczne badania nad poziomem korupcji (Józef Płoskonka) 430 | |
Definicje i rodzaje korupcji | 431 |
Pomiar poziomu korupcji | 434 |
Ekonomiczne i społeczne koszty zachowań korupcyjnych | 439 |
Opracowania i ekspertyzy dotyczące mechanizmów powstawania korupcji w Polsce | 442 |
Strategie przeciwdziałania korupcji | 443 |
Rola najwyższych organów kontroli w zwalczaniu korupcji | 446 |
Nota bibliograficzna | 450 |
Indeks nazwisk | 452 |
Nota o Autorach | 460 |