POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
„Chcielibyśmy, żeby [Uniwersytet] był przyjazny i otwarty, zorientowany na rozwój pracowników i studentów, nastawiony na współpracę i efektywny, «przenikalny» dla ludzi i idei, szanujący zasoby naturalne, ekologiczny i oszczędny, odpowiedzialny i inspirujący” – piszą autorzy publikacji, która stara się odpowiedzieć na pytanie, jakie rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne oraz standardy projektowania sprzyjają takiej właśnie wizji Uniwersytetu.
Prezentowana publikacja wiąże się ściśle z realizacją przez Uniwersytet Warszawski rządowego Programu Wieloletniego „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”. Stanowi próbę określenia standardów przestrzeni akademickich wcielających w życie ideę uniwersytetu XXI wieku. Jest to pierwsza na rynku polskim publikacja w kompleksowy sposób ujmująca problematykę projektowania różnych typów przestrzeni uczelnianych (dydaktycznej, badawczej, biurowej, społecznej) i wyzwania, jakie się z tym się wiążą.
Wychodząc od analizy najważniejszych trendów w architekturze i urbanistyce, autorzy prezentują również konkretne rozwiązania i dobre praktyki stosowane na najlepszych uczelniach świata. Jeden z rozdziałów poświęcony jest specyficznym uwarunkowaniom i urbanistyce Uniwersytetu Warszawskiego, prezentując historię projektowania i realizacji wszystkich trzech kampusów UW. Kolejne rozdziały, poświęcone przestrzennym standardom projektowym, zostały zainspirowane doświadczeniami Biura Innowacji w Przestrzeni Akademickiej UW. Wreszcie aneksy autorstwa specjalistów od energetyki, psychologii środowiskowej i pracy z użytkownikami poruszają ważne zagadnienia oszczędzanie zasobów i energii oraz włączenia użytkowników w powstawanie budynków.
Książka jest pomyślana jako narzędzie pracy, a jej świadomie otwarty charakter będzie przydatny zarówno dla projektantów, jak i dla szerokiego grona odbiorców z różnych instytucji.
The publication comprehensively covers the issues of designing various university spaces (didactic, research, office, social) and the related challenges. It analyzes the most important trends in architecture and urban planning, presents specific solutions used throughout the world. One of the chapters is devoted to the individual conditions and urban planning of the University of Warsaw. The chapters on spatial design standards were inspired by the experiences of the Office of Innovations in the Academic Space of the University of Warsaw.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Architektura i urbanistyka |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4371-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SŁOWO WSTĘPNE Anna Giza-Poleszczuk | 9 |
PRZEDMOWY | |
Michał Sikorski | 11 |
Stefan Jackowski | 13 |
PODZIĘKOWANIA | 15 |
O STRUKTURZE KSIĄŻKI | 17 |
I UCZELNIE W ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚWIECIE | 19 |
I.1 Globalizacja | 20 |
I.2 Populacja studentów | 21 |
I.3 „Trzecia misja” | 22 |
I.4 Nowi użytkownicy | 23 |
I.5 Fuzje uczelni | 24 |
I.6 Rankingi i konkurencja | 25 |
I.7 Podsumowanie | 26 |
ROZMOWA | 1 |
O korzyściach wynikających z planowania przestrzennego | |
Anna Giza-Poleszczuk, Marlena Happach, Lise Mesliand, Peter Swinnen | 27 |
II KAMPUSY PRZEŁOMU WIEKÓW | 33 |
II.1 Wizja, plan i projekt | 34 |
II.2 Trzy kampusy | 35 |
II.3 Kampus w mieście, miasto w kampusie | 42 |
II.4 Dbałość o środowisko naturalne i oszczędność | 44 |
II.5 Przestrzeń wirtualna i „efekt kawiarni” | 45 |
II.6 Wielofunkcyjność i współdzielenie budynków | 46 |
II.7 Nieformalne przestrzenie do pracy i nauki | 51 |
II.8 Zmiana charakteru bibliotek i czytelni | 52 |
II.9 Podsumowanie | 53 |
ROZMOWA | 2 |
O projektowaniu kampusów akademickich Xaveer De Geyter | 55 |
III PRZESTRZEŃ UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO | 59 |
III.1 Uniwersytet w mieście | 61 |
III.2 Wizja rozwoju UW i Program Wieloletni | 64 |
III.3 Zgrupowanie Centrum-Powiśle 1915–2015 | 66 |
III.4 Zgrupowanie Centrum-Powiśle — perspektywy | 78 |
III.5 Zgrupowanie Ochota 1919–2015 | 86 |
III.6 Zgrupowanie Ochota — perspektywy | 100 |
III.7 Zgrupowanie Służew 1968–2015 | 106 |
III.8 Zgrupowanie Służew — perspektywy | 110 |
III.9 Podsumowanie | 116 |
ROZMOWA | 3 |
O Polu Mokotowskim Marlena Happach | 118 |
IV STANDARDY, ICH ŹRÓDŁA I PRZESŁANIE | 123 |
IV.1 O standardach projektowych | 125 |
IV.2 Analizowane budynki | 126 |
IV.3 Typy pomieszczeń | 130 |
IV.4 Elastyczne gospodarowanie przestrzenią | 131 |
IV.5 Podsumowanie | 132 |
ROZMOWA | 4 |
O elastyczności Ewa Kuryłowicz | 133 |
V BUDYNKI I ICH OTOCZENIE | 137 |
V.1 Zielone przestrzenie wspólne | 138 |
V.2 Uspokojony ruch kołowy | 139 |
V.3 Uniwersalne i energooszczędne | 140 |
V.4 Neutralna kolorystyka i obecność sztuki | 141 |
V.5 Otwarte partery, otwieralne okna i dostępne dachy | 142 |
V.6 Sanitariaty dla wszystkich | 143 |
V.7 Magazyny i pomieszczenia obsługi | 144 |
V.8 Pomieszczenia techniczne | 145 |
V.9 Czytelna grafika i spójna numeracja | 146 |
V.10 Podsumowanie | 147 |
ROZMOWA | 5 |
O przestrzeniach wspólnych Xristina Argyros, Ryan Neiheiser | 148 |
VI PRZESTRZENIE WSPÓLNE | 151 |
VI.1 Funkcje przestrzeni wspólnych | 152 |
VI.2 Udział przestrzeni wspólnych | 154 |
VI.3 Przestrzeń typu L | 164 |
VI.4 Przestrzeń typu M | 170 |
VI.5 Przestrzeń typu S | 174 |
VI.6 Podsumowanie | 178 |
ROZMOWA | 6 |
O wielofunkcyjności Clément Blanchet, Pierre Jean Le Maitre, Edourad Pervès | 179 |
VII POMIESZCZENIA DYDAKTYCZNE | 185 |
VII.1 Cechy pomieszczeń dydaktycznych | 186 |
VII.2 Parametry pomieszczeń dydaktycznych | 188 |
VII.3 Sale XS | 190 |
VII.4 Sale S | 194 |
VII.5 Sale M | 198 |
VII.6 Sale L | 202 |
VII.7 Sale XL | 206 |
VII.8 Podsumowanie | 210 |
ROZMOWA | 7 |
O przestrzeniach biurowych Kees Christiaanse | 211 |
VIII POMIESZCZENIA BIUROWE | 215 |
VIII.1 Analiza potrzeb | 216 |
VIII.2 Układy przestrzeni biurowych | 220 |
VIII.3 Gabinety i pracownie | 222 |
VIII.4 Biura administracji | 225 |
VIII.5 Gniazda | 228 |
VIII.6 Pomieszczenia socjalne | 233 |
VIII.7 Podsumowanie | 234 |
ROZMOWA | 8 |
O akademikach Alessandro Gess, Matthieu Moreau | 235 |
ROZMOWA | 9 |
O pokojach w akademikach Vasa J. Perović | 241 |
IX DOMY STUDENCKIE | 243 |
IX.1 Akademiki w Polsce i na świecie | 244 |
IX.2 Badania wśród mieszkańców akademików UW | 248 |
IX.3 Ogólne wytyczne do projektowania | 249 |
IX.4 Jednostki mieszkalne | 250 |
IX.5 Przestrzenie wspólne | 258 |
IX.6 Podsumowanie | 275 |
ANEKS | 1 |
UWARUNKOWANIA ENERGETYCZNE Jerzy Kwiatkowski, Joanna Rucińska | 279 |
ANEKS | 2 |
OCENA BUDYNKÓW PO ZASIEDLENIU Joanna Stefańska, Anna Wieczorek | 291 |
ANEKS | 3 |
ROLA UŻYTKOWNIKÓW W PROCESIE INWESTYCYJNYM Aleksandra Gołdys, Ewa Rudnicka, Wojciech Wilk | 299 |
BIBLIOGRAFIA | 306 |
INDEKS NAZWISK | 312 |
INDEKS PRACOWNI PROJEKTOWYCH | 313 |
INFORMACJE O AUTORACH | 314 |
SUMMARY | 316 |
SPIS ILUSTRACJI | 319 |