Psychologia wychowania. Wybrane problemy

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

139,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 83,40 zł  


139,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Psychologia wychowania. Wybrane problemy to pierwsza od wielu lat publikacja podsumowująca rozproszony dorobek polskiej psychologii wychowania na tle literatury światowej. Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni badacze i praktycy z kilkunastu ośrodków akademickich w Polsce.
Publikacja składa się z trzech części:
• Podstawy teoretyczne – zgromadzono tu wiedzę na temat historii kształtowania się psychologii wychowania do 1939 roku, scharakteryzowano psychologię wychowania jako naukę, precyzując jej przedmiot, cel i stosowane metody. Przedstawiono podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania.
• Kluczowe obszary psychologii wychowania – Autorzy opisali tu znaczenie procesów poznawczych i emocjonalno-społecznych dla wychowania i rozwoju. Osobne rozdziały zostały poświęcone różnicom indywidualnym oraz biologicznym i środowiskowym uwarunkowaniom rozwoju i wychowania.
• Psychologia wychowania w praktyce: wybrane problemy – najbardziej obszerna część książki dotyczy takich zagadnień, jak współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą, zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania, z grup mniejszościowych. Kolejne rozdziały dotyczą roli psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym, obywatelskim i edukacji seksualnej oraz organizacjom w systemie wychowania.


Rok wydania2020
Liczba stron550
KategoriaPsychologia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21496-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (Hanna Liberska, Janusz Trempała)    11
  Wprowadzenie (Hanna Liberska, Janusz Trempała)     13
  Część I PODSTAWY TEORETYCZNE    19
  Rozdział 1. Wybrane kierunki i konteksty kształtowania się psychologii wychowania w Polsce do 1939 roku (Cezary W. Domański)    21
    1.1. Wczesna refleksja o psychologii wychowania     23
    1.2. Pionierzy i prekursorzy     25
    1.3. Psychologia wychowawcza na uczelniach wyższych – początki     31
  Rozdział 2. Przedmiot badań psychologii wychowania (Janusz Trempała)    39
    2.1. Kształtowanie się psychologii wychowania    41
    2.2. Pojmowanie wychowania     42
    2.3. Psychologia wychowania jako odrębna dyscyplina badań psychologicznych     46
    2.4. Związek kształcenia i wychowania z rozwojem człowieka     50
    2.5. Przedmiot badań psychologii wychowawczej jako stosowanej psychologii rozwoju człowieka     54
  Rozdział 3. Podstawowe teorie i koncepcje psychologii wychowania i uczenia się (Hanna Liberska)    57
    3.1. Asocjacjonizm i behawioryzm     59
    3.2. Teorie społeczne i teoria społeczno-poznawcza    66
    3.3. Konstruktywizm     72
    3.4. Wychowanie w podejściu psychodynamicznym, humanistycznym i społeczno-kulturowym     75
  Część II KLUCZOWE OBSZARY BADAŃ PSYCHOLOGII WYCHOWANIA    85
  Rozdział 4. Procesy poznawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja, Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska)    87
    4.1. Funkcje wykonawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja)    89
    4.2. Uczenie się i nauczanie (Ewa Czerniawska)    108
    4.3. Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji (Maria Ledzińska)    121
  Rozdział 5. Procesy emocjonalno-społeczne (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Maria Czerwińska-Jasiewicz, Alicja Senejko)    133
    5.1. Emocje i motywacja (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik)     135
    5.2. System wartości człowieka w ciągu życia (Maria Czerwińska-Jasiewicz)    145
    5.3. Samoregulacja i adaptacja (Alicja Senejko)     151
  Rozdział 6. Różnice indywidualne (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska, Błażej Smykowski, Karolina Appelt, Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus)    161
    6.1. Zdolności (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska)    163
    6.2. Kompetencje (Błażej Smykowski, Karolina Appelt)    172
    6.3. Osobowość w psychologii wychowania (Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus)     199
  Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju i wychowania (Hanna Liberska, Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz, Dorota Suwalska-Barancewicz, Stefan Frydrychowicz)    215
    7.1. Biologiczne podstawy nauczania i wychowania (Hanna Liberska)     217
    7.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania w okresie dzieciństwa (Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz-Kawka)    241
    7.3. Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości (Hanna Liberska, Dorota Suwalska-Barancewicz)    253
    7.4. Interakcje społeczne (Stefan Frydrychowicz)    280
  Część III PSYCHOLOGIA WYCHOWANIA W PRAKTYCE: WYBRANE PROBLEMY    293
  Rozdział 8. Praca psychologów wychowawczych z rodziną (Lucyna Bakiera, Elżbieta Dryll)     295
    8.1. Rola rodziców w systemie wychowania instytucjonalnego (Lucyna Bakiera)    297
    8.2. Praca psychologów wychowawczych z rodzicami i rodziną (Elżbieta Dryll)    306
  Rozdział 9. Praca psychologów wychowawczych w szkole (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Grażyna Katra)     319
    9.1. Praca psychologa z młodzieżą nad rozpoznaniem i rozwojem potencjału (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik)    321
    9.2. Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami (Grażyna Katra)    330
  Rozdział 10. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi o nietypowym rozwoju (Roman Ossowski)    341
    10.1. Nietypowość rozwoju jako przedmiot zainteresowania medycyny, psychologii rehabilitacyjnej i pedagogiki specjalnej    343
    10.2. Problem typologii dzieci o nietypowym rozwoju    347
    10.3. Problemy wspólne w rozwoju i wychowaniu dzieci o nietypowym rozwoju    348
    10.4. Rehabilitacyjne znaczenie uczestnictwa w życiu rodzinnym    357
    10.5. Kwestia przygotowania do aktywności zawodowej    358
    10.6. Instrumenty rehabilitacji     358
    10.7. Problemy swoiste rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży o nietypowym rozwoju    361
    10.8. Wkład wiedzy o nietypowym rozwoju do psychologii różnic indywidualnych    363
  Rozdział 11. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania (Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska)    367
    11.1. Obraz kliniczny i przejawy destrukcyjnych zaburzeń zachowania     369
    11.2. Biopsychospołeczne modele zaburzeń eksternalizacyjnych    376
    11.3. Poradnictwo zdrowotne i interwencje psychospołeczne – implikacje dla praktyki psychologa wychowawczego     384
  Rozdział 12. Praca psychologów w poradnictwie zawodowym − przygotowanie do kariery zawodowej w perspektywie całożyciowej (Anna Paszkowska-Rogacz)    391
    12.1. Definicje i metafory kariery    393
    12.2. Koncepcje wyjaśniające rozwój kariery     395
    12.3. Współczesne poradnictwo zawodowe w perspektywie konstruowania życia    398
  Rozdział 13. Wychowanie w grupach mniejszościowych (Barbara Weigl, Dominika Wiśniewska)    403
    13.1. Mniejszości etniczne. Dziecko romskie w rodzinie i szkole     405
    13.2. Słyszące dzieci niesłyszących rodziców. Świat Koda    407
    13.3. Uchodźcy i migranci. Wychowanie po traumie     409
    13.4. Trudne powroty do ojczyzny rodziców. Problemy powracających     410
    13.5. Małżeństwa międzykulturowe. Dzieci dwukulturowe i dwujęzyczne    411
  Rozdział 14. Wychowanie zdrowotne (Beata Ziółkowska)    415
    14.1. Ustalenia definicyjne w ujęciu historycznym     417
    14.2. Wyznaczniki zdrowia a analfabetyzm zdrowotny     419
    14.3. Cele wychowania zdrowotnego w kontekście zagrożeń współczesnego świata .    421
    14.4. Wychowanie zdrowotne – wskazania praktyczne     428
  Rozdział 15. Wychowanie seksualne (Zbigniew Izdebski, Krzysztof Wąż, Joanna Dec-Pietrowska)     431
    15.1. Specyfika problematyki wychowania seksualnego     433
    15.2. Seksualność i rozwój psychoseksualny     433
    15.3. Socjalizacja seksualna     434
    15.4. Wychowanie seksualne a edukacja seksualna    435
    15.5. Typy wychowania seksualnego i ich efektywność     435
    15.6. Cele wychowania seksualnego    437
    15.7. Wychowanie seksualne w rodzinie    438
    15.8. Edukacja seksualna w polskiej szkole    439
    15.9. Profilaktyka     443
  Rozdział 16. Nowe obszary oddziaływań wychowawczych − wychowanie obywatelskie i środowiskowe (Beata Krzywosz-Rynkiewicz)     445
    16.1. Dlaczego obywatelstwo jest ważne    447
    16.2. Obywatelstwo – co to znaczy? Różne rozumienie roli obywatela    448
    16.3. W szkole czy w środowisku – dylematy wychowania obywatelskiego     449
    16.4. Wychowanie obywatelskie jako wychowanie środowiskowe – istota obywatelskiej socjalizacji     454
  Rozdział 17. Organizacje w systemie wychowania (Marzanna Farnicka)    459
    17.1. Założenia idei sieciowego rozwoju systemów edukacyjnych    461
    17.2. Poziom społeczno-kulturowy: założenia dotyczące organizacji placówek oświatowych     463
    17.3. Poziom operacyjny: struktura i organizacja środowiska wychowawczego     465
  Posłowie (Mieczysław Plopa)    471
  Literatura cytowana     475
  Indeks rzeczowy     555
  O Autorach     561
RozwińZwiń