INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Nieodłącznym elementem warunkującym spójność prowadzonych działań w samorządach jest uwzględnienie w planowaniu finansowym i wieloletnich zamierzeniach inwestycyjnych - poza aspektem zarządzania płynnością budżetu - wizji zadłużenia. Takie ujecie pozwala na kompleksowe podejście do utrzymania równowagi finansowej, w tym równowagi bieżącej budżetu. Poradnik przedstawia zbiór zagadnień dotyczących wyboru źródeł finansowania potrzeb pożyczkowych jednostek samorządu terytorialnego. Szczególny nacisk został położony na kwestie aktywnego kształtowania zadłużenia, zarówno w aspekcie podsektora samorządowego, jak i całego sektora finansów publicznych.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla pracowników jednostek finansowych sektora publicznego, w tym banków oraz instytucji nabywających skarbowe i municypalne papiery wartościowe.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5245-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów str. | 9 |
Wstęp str. | 11 |
Rozdział 1. Sektor finansów publicznych i jego przemiany str. | 15 |
1. Uwagi ogólne str. | 15 |
2. Zakres sektora publicznego i obecne przemiany str. | 16 |
3. Rozwój i znaczenie podsektora samorządowego finansów publicznych str. | 18 |
4. Podział sektora publicznego i zasilanie podsektora samorządowego str. | 22 |
Rozdział 2. Zasady budżetowania a zasady finansowania str. | 35 |
1. Zasady budżetowania w ramach sektora publicznego str. | 35 |
2. Potencjał finansowania dłużnego w sektorze publicznym str. | 37 |
3. Zdolność do finansowania dłużnego przez jednostki samorządu terytorialnego str. | 40 |
4. Pojęcie potrzeb pożyczkowych i charakter ich zaspokojenia str. | 45 |
5. Zasady finansowania dłużnego - odmienności i podobieństwa na szczeblu rządowym i samorządowym str. | 48 |
Rozdział 3. Planowanie finansowe str. | 53 |
1. Założenia planu finansowania wieloletniego str. | 53 |
2. Planowanie finansowania dłużnego a finansowanie inwestycji str. | 57 |
3. Założenia budowania strategii finansowania na szczeblu rządowym i samorządowym - strategia sektora str. | 60 |
4. Planowanie finansowe na szczeblu samorządowym str. | 64 |
5. Forma zabezpieczenia środków pod projekty unijne str. | 68 |
6. Planowanie finansowania dłużnego jednostek samorządu terytorialnego - doświadczenia wybranych krajów europejskich str. | 71 |
7. Strategia finansowania dłużnego (zadłużenia sektora finansów publicznych) - dylematy str. | 72 |
Rozdział 4. Zarządzanie płynnością finansową w jednostkach samorządu terytorialnego str. | 76 |
1. Podejście do płynności w sektorze publicznym str. | 76 |
2. Kryteria płynności i mierniki str. | 80 |
3. Zdolność planowania i kontrolowania strumieni finansowych - zarys problemu str. | 85 |
4. Modele płynności budżetu w różnych strategiach finansowania i zarządzania długiem str. | 89 |
5. Płynność jako funkcja finansowania. Polityka lokowania nadwyżek w ciągu roku | 91 |
Rozdział 5. Ocena ratingowa jako miara efektywności jednostek samorządu terytorialnego str. | 96 |
1. Uwagi ogólne str. | 96 |
2. Założenia wyboru firm ratingowych str. | 96 |
3. Metodologia ocen ratingowych - wybrane problemy str. | 97 |
4. Kryteria oceny i ryzyka str. | 107 |
5. Rating a efektywność finansowania str. | 108 |
6. Oceny ratingowe a kryteria zadłużenia str. | 109 |
7. Ocena zdolności kredytowej poza ratingiem agencji ratingowych str. | 113 |
Rozdział 6. Uwarunkowania wyboru instrumentów finansowania dłużnego str. | 118 |
1. Uwagi ogólne str. | 118 |
2. Kryteria wyboru rynku str. | 121 |
3. Zapadalność instrumentów str. | 122 |
4. Koszt a ryzyko str. | 124 |
5. Efektywność finansowania dłużnego, wzory i założenia str. | 126 |
6. Strategia finansowania dłużnego a efektywność str. | 129 |
7. Zmienność parametrów obligacji a analiza płynności budżetu str. | 132 |
8. Kryteria wyboru firm wspomagających, kancelarii prawnych, agentów emisji str. | 134 |
8.1. Wybór kancelarii prawnej str. | 136 |
8.2. Wybór kierownika konsorcjum emisyjnego - banku str. | 142 |
9. Procedury i procesowanie zadań w finansowaniu dłużnym str. | 147 |
10. Zabezpieczenia i poręczenia związane z emisją obligacji str. | 154 |
Rozdział 7. Finansowanie kredytami bankowymi str. | 158 |
1. Profil kredytu, pożyczki str. | 158 |
2. Dodatkowe czynniki określające warunki kredytowe str. | 163 |
3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z bankiem kredytującym str. | 166 |
4. Kryteria wyboru banków komercyjnych str. | 168 |
5. Rodzaje zabezpieczeń str. | 169 |
6. Pozyskiwanie kredytów z międzynarodowych instytucji finansowych str. | 170 |
Rozdział 8. Zarządzanie długiem w sektorze finansów publicznych str. | 174 |
1. Finansowanie sektora a zarządzanie długiem str. | 174 |
2. Planowanie finansowe a zarządzanie aktywami i pasywami str. | 178 |
3. Ujęcie makroekonomiczne a mikroekonomiczne zarządzania długiem w sektorze publicznym str. | 182 |
3.1. Ujęcie makroekonomiczne str. | 182 |
3.2. Ujęcie mikroekonomiczne str. | 184 |
4. Aktywne a pasywne zarządzanie długiem w sektorze finansów publicznych str. | 186 |
5. Określenie celów zarządzania długiem str. | 188 |
6. Proces zarządzania długiem w jednostkach samorządu terytorialnego str. | 191 |
6.1. Wybrane metody zarządzania długiem str. | 192 |
6.2. Portfel odniesienia (benchmarkowy) długu jednostek samorządu terytorialnego str. | 194 |
7. Zarządzanie ryzykiem str. | 198 |
7.1. Ryzyko stopy procentowej str. | 199 |
7.2. I nne ryzyka związane z zarządzaniem długiem str. | 201 |
7.3. Równowaga między ryzykiem i kosztem obsługi długu str. | 207 |
8. Sterowanie kosztami str. | 209 |
9. Dobre praktyki w zarządzaniu długiem publicznym str. | 212 |
10. Zarządzanie długiem potencjalnym str. | 216 |
Rozdział 9. Mechanizm synchronizacji finansowania dłużnego podmiotów sektora finansów publicznych str. | 219 |
Bibliografia str. | 223 |
Słowniczek pojęć str. | 227 |