INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka ks. profesora Edwarda Sienkiewicza została poświęcona relacji wolności do prawa
w najstarszych oraz najbardziej rozwiniętych kulturach (mezopotamskiej, staroegipskiej, starogreckiej i żydowskiej). Relacja taka, przez zachowanie w niej oraz potwierdzenie wolności i prawa, zawiera w sobie kilka innych, związanych z tym pro¬blemem kwestii.
To między innymi religijne pochodzenie i zarazem – ze względu na wartości – uwarunkowanie prawa, stanowiące podstawę określania jego heteronomii i autonomii.
Poza tym historyczny aspekt tego zagadnienia, pozwalający dostrzec bar¬dzo charakterystyczny proces rozwoju prawa i poszerzania przestrzeni wolności oraz świadomości człowieka w poszczególnych cywilizacjach. I nie zmienia tego w sposób istotny brak ciągłości na każdym etapie tego rozwoju, pochodzący z niemożliwości – jak dotychczas – dotarcia do dowodów na wpływanie w bardzo wczesnym etapie jednej kultury na drugą
w rozwiązaniach prawnych i zdobyczach wolnościowych. Wreszcie w tak ujętej problematyce trudno pominąć rozwiązania polityczne, odno¬szące się do władzy, państwa i stanowienia prawa oraz sankcji za jego nieprzestrzega¬nie. Podobnie jak społeczny i indywidualny wymiar ludzkiej wolności w relacji do norm prawnych. Jak się okazuje nie bez znaczenia są również uwarunkowania klima¬tyczne i geograficzne, którym poświęcono w tym opracowaniu wiele uwagi, wyraźnie wpływające na mentalność i sposób porządkowania przestrzeni wolności
na podsta¬wie norm prawnych przez poszczególne ludy. Nie mniej istotnym problemem, wciąż okrytym dużym wymiarem tajemnicy, okazuje się prehistoria. Mimo że wszelkie dotychczasowe próby przenikania jej i badania nadal są niewystarczające, to właśnie
z prehistorii wyłaniają się najwcześniejsze i wciąż fascynujące wielu badaczy rozwiąza¬nia prawne i polityczne.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 227 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-275-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
1. WOLNOŚĆ W RAMACH BOSKOŚCI PRAWA W KULTURZE MEZOPOTAMSKIEJ I STAROEGIPSKIEJ | 17 |
1.1. Prawo boskiego króla i wolność podporządkowana konieczności w Mezopotamii | 17 |
1.1.1. W mrokach prehistorii | 20 |
1.1.2. Fenomen przywództwa a religia | 24 |
1.1.3. Świecki charakter prawa i religijne sankcje | 26 |
1.2. Wolność i prawo w starożytnym Egipcie | 31 |
1.2.1. Położenie geograficzne i jego uwarunkowania | 31 |
1.2.2. Początki pisma i państwowości początkami prawa | 35 |
1.2.3. Staroegipski system wierzeń podstawą rozumienia wolności i prawa | 37 |
1.2.4. Król jako centrum staroegipskiegopaństwa i prawa | 40 |
1.2.5. Urzędnicy | 44 |
1.2.6. Skrybowie | 46 |
1.2.7. Kapłani | 48 |
1.2.8. Wykonawcy | 50 |
1.2.8.1. Rzemieślnicy | 51 |
1.2.8.2. Chłopi | 52 |
1.2.8.3. Niewolnicy | 53 |
1.2.9. Obyczajowość | 54 |
2. IDEAŁ WOLNOŚCI I KONCEPCJA PRAWA NATURALNEGO (BOSKIEGO) W STAROŻYTNEJ GRECJI | 59 |
2.1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne | 60 |
2.2. Kultura minojska na Krecie | 64 |
2.3. Kultura mykeńska | 65 |
2.4. Starogreckie polis jako najbliższy kontekst stanowienia prawa i pojęcia wolności | 68 |
2.4.1. Arystokratyczne rządy w Sparcie | 69 |
2.4.2. Demokracja ateńska | 70 |
2.5. Religijno-filozoficzne podstawy prawa i rozumienia wolności w starożytnej Grecji | 73 |
2.5.1. Religia starożytnych Greków | 75 |
2.5.2. Φιλοσοφία jako fundament starogreckiego przechodzenia od mitu do wiedzy i od prawa religijnego do naturalnego | 77 |
2.5.3. Syntetyczny obraz religii i filozofii oraz państwa i prawa według Platona i Arystotelesa | 83 |
2.6. Od określenia „prawo boskie” do pojęcia prawa naturalnego | 90 |
2.7. Wolność i prawo a ekspansja Macedonii w perspektywie nowego obrazu państwa | 92 |
3. IZRAEL – PRAWO PRZYMIERZA I WOLNOŚĆ WYBRANYCH PRZEZ BOGA | 101 |
3.1. Palestyna – położenie, ludność i historia | 102 |
3.2. Żydowskie ujęcie prehistorii | 108 |
3.2.1. Stworzenie jako podstawa wolności i prawa | 110 |
3.2.2. Konsekwencje powiększania zła i odwracania się od niego | 112 |
3.2.3. Przymierze noachickie | 113 |
3.2.4. Biblijna idea przymierza | 116 |
3.2.5. Wieża Babel jako próba „zbudowania” jedności i wolności poza Bożym prawem | 118 |
3.3. Wypełnienie prawa warunkiem spełnienia obietnicy – Abraham i patriarchowie | 121 |
3.4. Mojżesz i prawo w drodze do pełnej wolności | 129 |
3.4.1. Naród wybrany w Egipcie | 129 |
3.4.2. Przygotowanie Mojżesza | 131 |
3.4.3. Wyjście Izraelitów z Egiptu | 133 |
3.4.4. Dekalog prawem wolnego ludu Bożego | 135 |
3.4.5. Kultyczny wymiar prawa | 139 |
3.5. Nowy, związany z objęciem w posiadanie Ziemi Obiecanej, kontekst prawa i wolności – Jozue i sędziowie | 145 |
3.6. Prawo i wolność w królestwie | 151 |
3.6.1. Problematyczny charakter królestwa w Izraelu | 152 |
3.6.2. Królowie Izraela i historyczny kontekst ich panowania | 157 |
3.6.3. Władcy Izraela a Boże prawo | 161 |
3.6.4. Król jako Pomazaniec i żydowskie nadzieje mesjańskie | 165 |
3.6.5. Prorocki wymiar królestwa w Izraelu | 168 |
3.6.6. Król jako pasterz | 171 |
3.7. Wygnanie i utrata wolności jako skutek niewierności Bożemu prawu | 173 |
3.8. Powrót z wygnania i nowy obraz wolności w perspektywie przepowiedni oraz oczekiwań mesjańskich | 179 |
3.9. Wpływy helleńskie a wolność i prawo w Izraelu | 185 |
3.9.1. Mądrość czy sprawiedliwość? | 187 |
3.9.2. Męczeństwo w obronie religii i prawa | 192 |
3.10. Naród prawa narodem ludzi wolnych | 198 |
ZAKOŃCZENIE | 207 |
BIBLIOGRAFIA | 211 |
GOD’S LAW AND FREEDOM FROM THE LAW OF THE GOD-KING TO THE NATION OF LAW (abstract) | 226 |