POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Niniejsza monografia powstała jako praca zbiorowa autorów, których doświadczenie oraz wiedza z obszaru zarządzania i procesów zmian w szkolnictwie wyższym, w szczególności w zakresie procesów konsolidacji, umożliwiła przygotowanie dzieła praktycznego. Podejmuje się w nim problemy o charakterze strategicznym, zarówno z perspektywy polityki państwa w sektorze szkolnictwa wyższego, jak i z perspektywy poszczególnych uczelni, uwzględniając zagadnienia prawne, finansowe i organizacyjne procesów konsolidacji, w szczególności w polskich warunkach.
Monografia obejmuje również studia przypadków z kraju i zagranicy. Jej uzupełnieniem jest deskrypcja wybranych, perspektywicznych rozwiązań organizacyjnych, które mogą sprawdzać się jako rozwiązania posttransakcyjne, z reguły decydujące o powodzeniu procesów konsolidacyjnych. W pracy odnajdzie P.T. Czytelnik także charakterystykę stanu procesów konsolidacji w Polsce i za granicą, co stanowi tło dla rozważań szczegółowych. Monografię adresujemy zarówno do praktyków jak też badaczy procesów zarządzania w szkolnictwie wyższym - zarówno publicznym, jak i niepublicznym. Jej adresatami są również osoby i instytucje współkreujące politykę publiczną w sektorze szkolnictwa wyższego. Jesteśmy przekonani, że będzie ona nie tylko dokumentem swoich czasów, lecz może być także źródłem wiedzy potrzebnej do podjęcia słusznych decyzji zarządczych dla kadr kierowniczych uczelni wyższych w Polsce.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | CeDeWu |
ISBN-13 | 978-83-7941-472-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
| |
Wstęp 11 | |
| |
| |
Część I | |
Strategiczne aspekty procesów konsolidacji w sektorze szkolnictwa wyższego | |
| |
Rozdział 1 | |
Warunki sukcesu fuzji jako elementu strategii uczelni wyższych – Andrzej Kaleta 21 | |
1.1. Rola fuzji w strategiach rozwoju współczesnych organizacji 22 | |
1.2. Strategiczne warunki sukcesu fuzji 23 | |
1.3. Możliwości fuzji w polskim sektorze uczelni wyższych 27 | |
| |
Rozdział 2 | |
Konsolidacja a konkurencyjność organizacji – Marek Jacek Stankiewicz 33 | |
2.1. Konkurencyjność organizacji jako warunek jej efektywnego funkcjonowania 34 | |
2.2. Konsolidacja jako droga wzrostu organizacji 41 | |
2.3. Efekty konsolidacji sprzyjające konkurencyjności 42 | |
2.4. Potencjalne „słabe strony” konsolidacji 45 | |
Bibliografia 47 | |
| |
Rozdział 3 | |
Sieciowe formy współdziałania niepublicznych szkół wyższych na świecie i w Polsce: realia i perspektywy – Krzysztof Łobos, Mirosława Szewczyk 49 | |
3.1. Przesłanki stosowania rozwiązań sieciowych w szkolnictwie wyższym 50 | |
3.2. Sieciowe formy współdziałania oraz ich egzemplifikacje 52 | |
3.3. Potencjalne korzyści płynące ze współdziałania – przykłady polskie 55 | |
Bibliografia 58 | |
| |
| |
Część II | |
Stan procesów konsolidacji w szkolnictwie wyższym | |
| |
Rozdział 4 | |
Konsolidacja sektora szkolnictwa wyższego w Polsce. Kierunki i uwarunkowania przełomu jakościowego – Waldemar Frąckowiak 61 | |
4.1. Rozważania nad modelem kształcenia wyższego na miarę wyzwań cywilizacyjnych XXI wieku 62 | |
4.2. O istocie konsolidacji 66 | |
4.3. Procesy konsolidacji szkolnictwa wyższego. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość 69 | |
Bibliografia 76 | |
| |
Rozdział 5 | |
Koncentracja, konsolidacja i dekonsolidacja w polskim szkolnictwie wyższym – Paweł Zygarłowski 77 | |
5.1. Kluczowe uwarunkowania 78 | |
5.2. Struktura rynku szkolnictwa wyższego 79 | |
5.3. Koncentracja na rynku szkolnictwa wyższego 83 | |
5.4. Formy konsolidacji 85 | |
5.5. Dekonsolidacja 93 | |
Bibliografia 96 | |
| |
Rozdział 6 | |
Procesy konsolidacji polskiego szkolnictwa wyższego na tle doświadczeń zagranicznych – stan obecny i perspektywy – Elżbieta Janczyk-Strzała 99 | |
6.1. Obecna sytuacja szkolnictwa wyższego w Polsce 99 | |
6.2. Przesłanki procesów konsolidacji 100 | |
6.3. Przykłady dotychczasowych procesów konsolidacyjnych w Polsce 101 | |
6.4. Doświadczenia konsolidacyjne na przykładzie uniwersytetów z wybranych krajów 104 | |
Bibliografia 107 | |
| |
Rozdział 7 | |
Proces konsolidacji w szkolnictwie wyższym – najważniejsze zagrożenia – Katarzyna Zioło 109 | |
7.1. Istota i stan szkolnictwa wyższego w Polsce 110 | |
7.2. Najważniejsze zagrożenia związane z procesem konsolidacji w polskim szkolnictwie wyższym 116 | |
Bibliografia 121 | |
| |
Rozdział 8 | |
Prywatne systemy uniwersyteckie w Polsce – Paweł Zygarłowski 123 | |
8.1. Pojęcia i wcześniejsze badania 124 | |
8.2. Klasyfikacja prywatnych systemów uniwersyteckich 125 | |
8.3. Historia i skala zjawiska 127 | |
8.4. Zarządzanie prywatnymi systemami uniwersyteckimi 132 | |
8.5. Kierunki przyszłego rozwoju 137 | |
Bibliografia 138 | |
| |
| |
Część III | |
Prawno-organizacyjne i finansowe aspekty procesów konsolidacji w szkolnictwie wyższym | |
| |
Rozdział 9 | |
Franczyza jako instrument stabilizacji rynku usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego – Halina Szulce 143 | |
| |
Rozdział 10 | |
Konsolidacja szkół wyższych w drodze przeniesienia przedsiębiorstwa w perspektywie uwarunkowań prawnych – Monika Zajkowska, Filipina Narkiewicz-Kurek, Marek Małkowski 149 | |
10.1. Uczelnia niepubliczna jako przedsiębiorstwo 150 | |
10.2. Przedsiębiorstwo uczelni niepublicznej jako przedmiot obrotu prawnego 154 | |
10.3. Skutki przeniesienia przedsiębiorstwa 155 | |
10.4. Skutki w zakresie prawa pracy 157 | |
10.5. Forma przeniesienia przedsiębiorstwa 160 | |
Bibliografia 164 | |
| |
Rozdział 11 | |
Związek uczelni jako forma konsolidacji szkół wyższych – Paweł Zygarłowski 167 | |
11.1. Podstawy prawne 168 | |
11.2. Modele funkcjonowania związku uczelni 173 | |
11.3. Finansowanie działalności związku uczelni 181 | |
11.4. Polskie doświadczenia w tworzeniu związków uczelni 182 | |
Bibliografia 185 | |
| |
| |
Część IV | |
Praktyczne aspekty procesów konsolidacji w szkolnictwie wyższym | |
| |
Rozdział 12 | |
ZUT w Szczecinie jako efekt konsolidacji uczelni – refleksje i wnioski z ponad 5-letniego istnienia – Irena Łącka 191 | |
12.1. Motywy fuzji i przejęć w literaturze 193 | |
12.2. Motywy partnerów połączenia uczelni 195 | |
12.3. Geneza połączenia Akademii Rolniczej w Szczecinie z Politechniką Szczecińską 196 | |
12.4. Powstanie Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie 200 | |
12.5. Pozycja i rola ZUT w Szczecinie jako wiodącej uczelni regionu w 2014 r. 202 | |
Bibliografia 206 | |
| |
Rozdział 13 | |
Konsolidacja Franklin University z Urbana University. Opis przypadku – Paweł Zygarłowski 207 | |
13.1. Tło rynkowe 207 | |
13.2. Urbana University 208 | |
13.3. Franklin University 209 | |
13.4. Proces fuzji 210 | |
| |
Rozdział 14 | |
Operacyjne aspekty połączenia uczelni wyższych – wyzwania w obszarze e-learningu – Joanna Nogieć 215 | |
14.1. Teoretyczne aspekty łączenia uczelni w obszarze e-learningu 216 | |
14.2. Aspekty operacyjne połączenia 217 | |
14.3. Wyzwania i dobre praktyki 221 | |
Bibliografia 223 | |
| |
Rozdział 15 | |
Wskaźniki oceny studiów i uczelni jako miary oceny procesu konsolidacji – na podstawie wyników badań studentów Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu i Wyższej Szkoły Zarządzania i Finansów we Wrocławiu – Paweł Zeller, Grzegorze Niklas 225 | |
15.1. Interesariusze w procesie konsolidacji uczelni wyższej 225 | |
15.2. Relacje ze studentem i pomiędzy studentami jako zasób uczelni wyższej 227 | |
15.3. Studenci jako interesariusze w procesie konsolidacji 228 | |
15.4. Tło badania 229 | |
15.5. Metodologia badawcza 230 | |
15.6. Próba badawcza 231 | |
15.7. Ogólny wskaźnik satysfakcji 232 | |
15.8. Wskaźnik przewagi konkurencyjnej 232 | |
15.9. Szczegółowe oceny satysfakcji 234 | |
Bibliografia 236 | |
| |
Zakończenie 237 | |
Spis tabel 241 | |
Spis rysunków 242 | |
Spis schematów i wykresów 243 | |