Psychologiczne aspekty postrzegania ekspertów i ich rekomendacji

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,40  59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 59,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 35,40 zł  


35,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W czasach, w których ludzie dysponują niemal nieograniczonym dostępem do wiedzy, zmieniły się relacje między laikami i ekspertami, a także status tych ostatnich. Coraz częściej ich opinie konkurują z opiniami osób, które nie mają wykształcenia czy dużego doświadczenia w danej dziedzinie. Mimo to chętnie dzielą się z innymi swoimi przemyśleniami, w bezpośredniej rozmowie lub dyskutując na forach internetowych. Głos ekspertów, chociaż wspierany dowodami naukowymi bądź latami praktyki, często okazuje się nie bardziej przekonujący niż opinia znajomych albo „przeciętnych użytkowników internetu”. To zjawisko oznacza, że obiektywne właściwości legitymizujące ekspertów (takie jak tytuł naukowy czy doświadczenie), nie są już równoznaczne z traktowaniem ich jako wiarygodnych źródeł informacji, a eksperckość (podobnie jak piękno) „jest w oku patrzącego”.


W książce Psychologiczne aspekty postrzegania ekspertów i ich rekomendacji Katarzyna Stasiuk przedstawia znaczące teoretyczne podejścia do zagadnienia funkcjonowania ekspertów oraz rozważa intrygujące zagadnienie przyczyn i konsekwencji sceptycyzmu wobec ich wiedzy. Autorka relacjonuje także własne badania nad znaczeniem wymiarów spostrzegania społecznego, sprawczości i wspólnotowości w spostrzeganiu ekspertów. Ostatnia część książki poświęcona jest psychologicznym aspektom udzielania i przyjmowania rad eksperckich – Autorka poszukuje odpowiedzi na pytanie w jaki sposób udzielane przez ekspertów rady wpływają na ocenę ich wiarygodności.


Rok wydania2020
Liczba stron200
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21423-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Część pierwsza: KIM SĄ EKSPERCI    13
    1. Zakres i organizacja wiedzy jako kryterium defi niowania ekspertów    15
      1.1. „Porcjowanie informacji”    15
      1.2. Oddzielanie informacji istotnych od nieistotnych    18
      1.3. Analiza problemu    20
      1.4. Proceduralizacja wiedzy    22
      1.5. Ograniczenia wiedzy ekspertów    23
      1.6. Nabywanie wiedzy eksperckiej    26
    2. Ekspert jako rola społeczna    29
      2.1. Rola ekspertów – udzielanie rad    30
      2.2. Specyfi ka relacji eksperta i klienta    32
      2.3. Paradoks eksperckości – czy współczesne społeczeństwo potrzebuje ekspertów?    36
    3. Kryzys zaufania do ekspertów – jego przyczyny i konsekwencje    38
      3.1. Eksperckość a autorytet    38
      3.2. Wątpliwości co do kompetencji i intencji ekspertów    40
      3.3. Zmiany społeczne – zacieranie granic między ekspertami i laikami    45
      3.4. Doktor Google i deprofesjonalizacja medycyny     46
  PODSUMOWANIE CZĘŚCI PIERWSZEJ    51
  Część druga: SPRAWCZOŚĆ I WSPÓLNOTOWOŚĆ W SPOSTRZEGANIU EKSPERTÓW    53
    4. Dwa wymiary spostrzegania społecznego    55
      4.1. Sprawczość i wspólnotowość    57
      4.2. Dominacja wspólnotowości (moralności) w spostrzeganiu innych    59
      4.3. Różnice w przetwarzaniu treści wspólnotowych i sprawczych – regulacyjna funkcja procesu spostrzegania społecznego    61
    5. Ekspert kompetentny czy moralny i życzliwy? Dominacja sprawczości w spostrzeganiu ekspertów – badania własne     63
      5.1. Lekarz, doradca fi nansowy i mechanik samochodowy – wybór ekspertów do badań własnych    65
      5.2. Podobieństwo cech sprawczych i wspólnotowych jako podstawa kategoryzacji ekspertów – badanie 1    67
        5.2.1. Osoby badane, schemat i procedura badania    68
        5.2.2. Analiza wyników    71
        5.2.3. Dyskusja wyników    73
      5.3. Najważniejsze cechy ekspertów i spostrzegana zależność od eksperta – badanie 2     75
        5.3.1. Osoby badane, schemat i procedura badania    77
        5.3.2. Analiza wyników    78
        5.3.3. Dyskusja wyników    82
      5.4. Zachowania ekspertów jako podstawa procesu wnioskowania o posiadanych przez nich cechach (efekt pozytywności/negatywności) – badanie 3    83
        5.4.1. Osoby badane, schemat i procedura badania    87
        5.4.2. Analiza wyników    90
        5.4.3. Dyskusja wyników    91
      5.5. Formułowanie ogólnych opinii na temat ekspertów – badanie 4    93
        5.5.1. Osoby badane, schemat i procedura badania    95
        5.5.2. Analiza wyników    97
        5.5.3. Dyskusja wyników    100
  PODSUMOWANIE CZĘŚCI DRUGIEJ    104
  Część trzecia: RADY EKSPERTÓW    107
    6. Udzielanie i korzystanie z rad w różnych podejściach teoretycznych i empirycznych    109
      6.1. Udzielanie i przyjmowanie rad w badaniach językoznawczych    109
      6.2. Analizy społecznych sieci udzielania i przyjmowania rad    110
      6.3. Udzielanie i przyjmowanie rad w teoriach komunikacji    111
      6.4. Udzielanie i przyjmowanie rad z perspektywy psychologicznej    113
    7. Przyjmowanie rad a zmiana postaw    116
      7.1. Wpływ wiarygodności doradcy (nadawcy) na akceptację rady (komunikatu)     117
      7.2. Dwutorowe modele zmiany postaw i ich odniesienie do przyjmowania rad    119
        7.2.1. Czynniki wpływające na sposób przetwarzania komunikatu (rady)    121
    8. Czy rada eksperta może zmienić jego wiarygodność? Badania własne    124
      8.1. Efekt aktywnej rekomendacji – badania 5–7    126
      8.2. Rekomendacja aktywna vs. pasywna – badanie 5     127
        8.2.1. Osoby badane i procedura badania    127
        8.2.2. Analiza wyników i ich interpretacja    128
      8.3. Wielkość zalecanej interwencji i rodzaje rekomendacji pasywnej – badanie 6     129
        8.3.1. Osoby badane i procedura badania    130
        8.3.2. Analiza wyników    131
        8.3.3. Dyskusja wyników    133
      8.4. Efekt aktywnej rekomendacji w dziedzinie fi nansów – badanie 7    134
        8.4.1. Osoby badane i procedura badania    134
        8.4.2. Analiza wyników    135
        8.4.3. Dyskusja wyników    135
      8.5. Efekt aktywnej rekomendacji czy efekt konfi rmacji? – badanie 8    137
        8.5.1. Osoby badane i procedura badania    139
        8.5.2. Analiza wyników    140
        8.5.2. Dyskusja wyników    140
      8.6. Rekomendacja na (nie)korzyść klienta    142
      8.7. Kiedy ekspert zyskuje na swoich radach – badanie 9    144
        8.7.1. Osoby badane i procedura badania    147
        8.7.2. Analiza wyników    148
        8.7.3. Dyskusja wyników    150
  PODSUMOWANIE CZĘŚCI TRZECIEJ    153
    9. Zakończenie    155
      9.1. Moralność i sprawczość w spostrzeganiu ekspertów    156
      9.2. Rola relacyjności ekspertów    157
      9.3. Rekomendacje ekspertów zmieniają oceny ich wiarygodności    158
      9.4. Ograniczenia badań    159
      9.5. Perspektywy dalszych badań    160
  Bibliografia    161
  Załączniki    175
  Indeks nazwisk    185
  Indeks rzeczowy    190
  O Autorce    192
RozwińZwiń