POLECAMY
Format:
ibuk
Książka stanowi kontynuację zainteresowań autorki społecznym konstruowaniem kobiecości. Wychodzi ona z założenia, iż w kolejnych historycznie ukształtowanych narracjach kobiecości uprzednie archetypy i mity (nawet te najbardziej źródłowe jak np. biblijne) są Re-kreowane i nadawane są om coraz to nowsze znaczenia. Główna dychotomia, która przenika narracje w książce dotyczy dwóch sprzecznych ze sobą, ale jednak nakładających się historycznie na siebie podejść: patriarchalnej dominacji i kobiecej emancypacji. Autorka próbuje uchwycić społeczno-kulturowe niepokoje wokół kobiecości zawiązane męskimi wyobrażeniami na temat kobiet jako matek i żon, a jednocześnie niebezpiecznego obiektu pożądania. Książka składa się z trzech części. W pierwszej z nich autorka analizuje ( re)interpretacje postaci Ofelii, Salome i Lady of Shalott, które w sztuce i literaturze uosabiały w swoich różnych wariantach męskie niepokoje. Bohaterkami drugiej części są: Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka. Autorka wykazuje, iż w tych niewinnych postaciach i bajkach kryją się różnorodne interpretacje gry społeczno-kulturowe wokół kobiecości. Przedmiotem analiz w części trzeciej są pozornie oczywiste atrybuty kobiecości: gorset, wysokie obcasy i pomadka. W tym jednak przypadku posłuszeństwo i rebelia, redukowanie kobiet do obiektu seksualnego i emancypacja przenikają się wzajemnie w odniesieniu do tych trzech atrybutów kobiecości, do granic nierozróżnialności. Poprzez kategorię krystalizacji i rozproszenia autorka ukazuj nie tylko, że kobiecość stanowi konstrukcję społeczną, ale także, iż u jej źródła leżą w androcentrycznej kulturze zwykle społeczno-kulturowe niepokoje odnośnie seksualności i ról kobiecych.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3596-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I 17 | |
Reprezentacje kobiecości: literatura, sztuka i społeczne ambiwalencje 17 | |
1. Lady of Shalott: tragizm ucieczki z wieży i męskie fantazje wokół kobiecości | 19 |
2. Salome jako femme fatale: tańcząca dziewczyna i demonizacja kobiecości | 33 |
3. Ofelia: konstrukcje kobiecego szaleństwa i medykalizacja kobiecości | 53 |
Część II 73 | |
Kobiecość w bajkach i konstelacje sprzecznych znaczeń 73 | |
1. Czerwony Kapturek: między oczywistą niewinnością a seksualnymi interpretacjami | 75 |
2. Królewna Śnieżka: czy kobieta może uwolnić się od magii lustra? | 84 |
3. Kopciuszek i kobiece marzenia o zgubieniu pantofelka (z księciem w tle) | 95 |
Część III 105 | |
Atrybuty kobiecości: konfrontacja uprzedmiotowienia i emancypacji 105 | |
1. Gorset i seksualność kobiety: między represjonowaniem a ekspozycją ciała | 107 |
2. Buty na wysokich obcasach: esencja kobiecości i źródło męskich niepokojów | 122 |
3. Symbolika czerwonej pomadki: prowokacja między ogniem a lodem | 144 |
Zakończenie | 163 |
Bibliografia | 167 |
Summary (Femininity as a Source of Socio-cultural Anxieties | 181 |
Crystallizations and Dispersions) | 181 |