System oświaty w Polsce i jego finansowe uwarunkowania

System oświaty w Polsce i jego finansowe uwarunkowania

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem monografii jest przedstawienie i analiza systemu finansowania oświaty w Polsce. Omówiono znaczenie i funkcję oświaty w społeczeństwie i gospodarce oraz kwestie określające zakres aktywności państwa w realizowaniu zadań oświatowych i sposób ich finansowania w świetle teorii dóbr publicznych. Przedstawiono rolę i strukturę systemu oświaty w Polsce, poddano analizie kompetencje administracji rządowej w zakresie oświaty oraz omówiono realizację publicznych zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W badaniach empirycznych uwagę skoncentrowano na mechanizmie alokacji subwencji oświatowej zarówno w zakresie kształtu algorytmu podziału subwencji, jak i poszczególnych jego wag. Analizie poddano także najbardziej znaczący element wydatków oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, jakim są wynagrodzenia nauczycieli. W podsumowaniu autorka podjęła próbę wskazania wyzwań stojących przed jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań oświatowych oraz podstawowych czynników, które będą determinowały działania samorządów w najbliższych latach.


Rok wydania2017
Liczba stron242
KategoriaFinanse i bankowość
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-736-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  
  Rozdział 1 11
  PODSTAWY TEORETYCZNE SYSTEMU OŚWIATY 11
    1.1. Rola i funkcje oświaty w społeczeństwie i gospodarce    11
    1.2. Systemy finansowania oświaty w świetle teorii dóbr publicznych    20
  
  Rozdział 2 40
  SYSTEM OŚWIATY W POLSCE 40
    2.1. Reformy oświaty w latach 1989–1998 na tle procesu decentralizacji    40
    2.2. Rola i struktura systemu oświaty w Polsce    48
    2.3. Realizacja publicznych zadań oświatowych przez administrację rządową    65
      2.3.1. Kreowanie polityki oświatowej państwa    65
      2.3.2. Nadzór pedagogiczny    71
    2.4. Katalog zadań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie oświaty    75
      2.4.1. Zakładanie i prowadzenie szkół i placówek przez JST    75
      2.4.2. Pozostałe zadania JST w zakresie oświaty    81
  
  Rozdział 3 88
  FINANSOWANIE ZADAŃ OŚWIATOWYCH PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 88
    3.1. Wydatki na oświatę i wychowanie ze środków publicznych    88
      3.1.1. Zmiany poziomu wydatków na oświatę w latach 2006–2012    88
      3.1.2. Środki na oświatę transferowane z budżetu państwa    92
    3.2. Udział części oświatowej subwencji ogólnej w dochodach ogółem jednostek samorządu terytorialnego    95
    3.3. Źródła finansowania wydatków JST na oświatę    104
    3.4. Wydatki oświatowe w ujęciu podmiotowym    115
    3.5. Struktura wydatków oświatowych według kategorii wydatków    125
      3.5.1. Wydatki osobowe    125
      3.5.2. Zakres i znaczenie wydatków rzeczowych    142
      3.5.3. Wydatki bieżące na jednego ucznia    145
  
  Rozdział 4149
  MECHANIZM FINANSOWANIA SYSTEMU OŚWIATY – STAN OBECNY I PROPOZYCJE ZMIAN 149
    4.1. Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej    149
      4.1.1. Kształt algorytmu podziału subwencji oświatowej – najważniejsze zmiany od 2000 r.    149
      4.1.2. Analiza wybranych wag algorytmu odnoszących się do zadań szkolnych i pozaszkolnych    160
      4.1.3. Wpływ wag na podział kwoty bazowej subwencji oświatowej    169
    4.2. Empiryczna weryfikacja algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej w 2012 r.    172
      4.2.1. Rzeczywisty rozkład subwencji według wag algorytmu    172
      4.2.2. Krytyczna ocena wagi odniesionej do stopnia awansu zawodowego    183
      4.2.3. Problem wagi dla szkół wiejskich i szkół położonych w małych miastach    193
      4.2.4. Ocena skutków stosowania algorytmu na podstawie wag efektywnych    195
      4.2.5. Rola subwencji oświatowej w finansowaniu zadań oświatowych JST    196
    4.3. Główne determinanty wydatków oświatowych – określenie kierunków zmian    200
    4.4. Koncepcje zmian organizacji oświaty na poziomie lokalnym    214
  
  Podsumowanie    224
  
  Literatura    228
  Spis tabel    236
  Spis rysunków    239
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii Monografie: Prace Doktorskie    241
RozwińZwiń