INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
To książka o losie setek tysięcy dzieci cyrkularnych migrantów. Nazywa się je często „eurosierotami”. W jaki sposób dzieci te są spostrzegane, oceniane i traktowane przez innych? Autor książki w 12 badaniach (5 korelacyjnych i eksperymentalnych) ocenił zakres, w jakim korzystanie z terminu „eurosierota” prowadzi do stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci cyrkularnych migrantów w podstawowych środowiskach życia, tj. rodzinie, szkole i grupie rówieśniczej. Ponadto przeanalizowano w nich odroczone konsekwencje wyjazdów zarobkowych rodziców poza granice kraju dla jakości związków partnerskich/małżeńskich „eurosierot” w dorosłym życiu. Badania realizowano w latach 2012–2017, na łącznej próbie 3282 osób (nauczycieli, uczniów, studentów pedagogiki i dorosłych dzieci cyrkularnych migrantów), a uzyskane wyniki podsumowano w dwóch metaanalizach.
Warto podkreślić, że badania prowadzone przez Sławomira Trusza z wykorzystaniem eksperymentu w pedagogice należą do rzadkości, podobnie jak liczebność próby badawczej. Już ten fakt świadczy o naukowej odwadze, zaangażowaniu, wysokim kunszcie metodologicznym oraz wysokich umiejętnościach statystycznego opracowania, analiz i dyskusji.
z recenzji dr hab. Joanny Małgorzaty Łukasik, prof. UP w Krakowie
Mamy do czynienia z rzeczywiście unikalną monografią złożonego, pasjonującego i znaczącego społecznie zjawiska. Przewiduję, że praca wzbudzi zainteresowanie zarówno środowiska naukowego (nie tylko psychologów i pedagogów), jak i nauczycieli oraz opiekunów dzieci migrantów zarobkowych. Ponadto, książka wręcz powinna stać się też źródłem (i wzorcem) wielu inspiracji badawczych.
z recenzji dr hab. Doroty Turskiej, prof. nadzw. UMCS w Lublinie
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-981-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Spostrzeganie eurosierot przez innych. | |
Zjawisko stygmatyzacji i stereotypizacji dzieci | |
cyrkularnych migrantów | 17 |
1.1. Społeczne piętno eurosieroctwa | 18 |
1.1.1. Eurosieroctwo jako indywidualna skaza i piętno grupowe | 19 |
1.2. Proces stereotypizacji eurosierot | 21 |
1.2.1. Prototypy w procesie stereotypizacji eurosierot | 23 |
1.2.2. Funkcje schematów poznawczych | 24 |
1.2.3. Proces formowania stereotypowego obrazu eurosieroty | 26 |
1.3. Badanie 1. Formalna i treściowa charakterystyka stereotypowego | |
obrazu eurosieroty | 27 |
1.3.1. Metoda | 28 |
1.3.2. Wyniki | 30 |
1.3.3. Dyskusja | 51 |
1.4. Automatyczna natura procesu stereotypizacji | |
dzieci cyrkularnych migrantów | 54 |
1.5. Językowe mechanizmy stereotypizacji eurosierot | 58 |
1.6. Badanie 2. Osiągnięcia edukacyjne eurosierot. Proces automatycznej | |
stereotypizacji dzieci cyrkularnych migrantów | 63 |
1.6.1. Metoda | 64 |
1.6.2. Wyniki | 67 |
1.7. Badanie 3. Funkcjonowanie poznawcze eurosierot. Proces automatycznej | |
stereotypizacji dzieci cyrkularnych migrantów | 69 |
1.7.1. Metoda | 69 |
1.7.2. Wyniki | 71 |
1.8. Dyskusja | 73 |
Rozdział 2. Emocje wzbudzane przez eurosieroty. | |
Zjawisko uprzedzeń wobec dzieci cyrkularnych migrantów | 76 |
2.1. Uprzedzenia i stereotypy – ich wzajemne relacje w ramach postaw | 76 |
2.1.1. Uprzedzenia jawne i ukryte wobec eurosierot | 79 |
2.1.2. Współczesne formy uprzedzeń – uprzedzenia awersyjne | 83 |
2.2. Zjawisko dyfuzji znaczeń słów i afektu | 84 |
2.3. Język a uprzedzenia wobec innych | 85 |
2.3.1. Uprzedzenia i język nienawiści | 86 |
2.3.2. Uprzedzenia i język propagandy | 89 |
2.4. Badanie 4. Uprzedzenia jawne wobec eurosierot | 90 |
2.4.1. Metoda | 91 |
2.4.2. Wyniki | 91 |
2.4.3. Dyskusja | 93 |
2.5. Badanie 5. Uprzedzenia utajone wobec eurosierot, | |
sierot i dzieci | 94 |
2.5.1. Metoda | 95 |
2.5.2. Wyniki | 98 |
2.5.3. Dyskusja | 101 |
2.6. Badanie 6. Cechy charakteru eurosierot. Uprzedzenia utajone wobec | |
dzieci cyrkularnych migrantów | 103 |
2.6.1. Metoda | 103 |
2.6.2. Wyniki | 105 |
2.7. Badanie 7. Kontakt z eurosierotami jako źródło negatywnych emocji | 106 |
2.7.1. Metoda | 107 |
2.7.2. Wyniki | 109 |
2.8. Badanie 8. Kontakt z eurosierotami jako źródło negatywnych emocji. | |
Replikacja | 110 |
2.8.1. Metoda | 111 |
2.8.2. Wyniki | 112 |
2.9. Dyskusja | 114 |
Rozdział 3. Zachowania kierowane wobec eurosierot. | |
Zjawisko dyskryminacji dzieci cyrkularnych migrantów | 116 |
3.1. Kategoryzowanie innych a skłonność do ich dyskryminowania | 116 |
3.1.1. Treść stereotypu a różne formy dyskryminowania innych | 117 |
3.1.2. Wymiary dyskryminowania innych | 118 |
3.1.3. Zjawisko dyskryminowania a dehumanizowanie | |
i infrahumanizowanie innych | 120 |
3.2. Związek stygmatyzacji i dyskryminacji | 122 |
3.3. Dyskryminowanie eurosierot jako efekt oczekiwań interpersonalnych | 125 |
3.4. Poziom spostrzeganej kontroli nad zachowaniami eurosierot | |
a skłonność nauczycieli do ich dyskryminowania | 128 |
3.5. Zjawisko kontrolowanej | |
i automatycznej dyskryminacji innych | 129 |
3.5.1. Znaczenie języka w procesie dyskryminowania innych | 131 |
3.6. Badanie 9. Pomoc oferowana eurosierotom | 134 |
3.6.1. Metoda | 135 |
3.6.2. Wyniki | 136 |
3.7. Badanie 10. Pomoc deklarowana i rzeczywiście oferowana | |
eurosierotom | 138 |
3.7.1. Metoda | 138 |
3.7.2. Wyniki | 139 |
3.8. Dyskusja | 140 |
Rozdział 4. Edukacyjne i pozaedukacyjne efekty eurosieroctwa. | |
Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w klasie szkolnej | |
i dorosłym życiu | 144 |
4.1. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w klasie szkolnej. | |
Pozycja społeczna i relacje eurosierot z rówieśnikami | |
i nauczycielami | 145 |
4.1.1. Rola grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka | 145 |
4.1.2. Źródła negatywnych postaw i dyskryminowania dzieci | |
w grupie rówieśniczej | 146 |
4.1.3. Zjawisko ulubieńców nauczycieli a dyskryminowanie eurosierot | |
w klasie szkolnej | 150 |
4.1.4. Pozycja społeczna dzieci cyrkularnych migrantów | |
w klasie szkolnej | 150 |
4.2. Badanie 11. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów | |
w klasie szkolnej | 151 |
4.2.1. Metoda | 151 |
4.2.2. Wyniki | 153 |
4.2.3. Dyskusja | 168 |
4.3. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w dorosłym życiu. | |
Doświadczenia migracyjne, style przywiązania i relacje | |
partnerskie/małżeńskie | 169 |
4.3.1. Potencjalne mediatory i moderatory efektów eurosieroctwa | 171 |
4.3.2. Migracje zarobkowe rodziców a ich postawy wobec dzieci | |
oraz postawy dzieci wobec rodziców migrujących | |
i pozostających w kraju | 172 |
4.3.3. Poziom zaspokajania potrzeb dzieci w rodzinach migracyjnych | 173 |
4.3.4. Style przywiązania rozwijane przez dzieci | |
cyrkularnych migrantów | 176 |
4.3.5. Style przywiązania a jakość funkcjonowania | |
osób w związkach partnerskich/małżeńskich | 178 |
4.3.6. Style przywiązania a miłość romantyczna | 179 |
4.4. Badanie 12. Wyjazdy zarobkowe rodziców, style przywiązania | |
a relacje partnerskie/małżeńskie dorosłych dzieci | |
cyrkularnych migrantów | 181 |
4.4.1. Metoda | 181 |
4.4.2. Wyniki | 187 |
4.4.3. Dyskusja | 191 |
Rozdział 5. Metaanalizy wyników badań od 1. do 12. | 194 |
5.1. Metoda | 195 |
5.2. Wyniki | 200 |
5.2.1. Metaanaliza 1. Wpływ etykiety „eurosierota” na postawy | |
osób badanych wobec dzieci cyrkularnych migrantów | 200 |
5.2.2. Metaanaliza 2. Paradoksalność wpływu etykiety „eurosierota” | |
na postawy osób badanych wobec dzieci | |
cyrkularnych migrantów | 206 |
5.3. Dyskusja | 210 |
Bibliografia | 217 |
Aneksy | 235 |
Aneks 1. Kwestionariusz Obrazu Eurosieroty (KOE) | 235 |
Aneks 2. Przykładowe zdjęcia dziewczynek i chłopców w młodszym | |
i starszym wieku | 240 |
Aneks 3. Zdjęcie grupy osób wykorzystywane w eksperymentach | |
nadprogowego torowania etykiet, na etapie pierwszym – rozgrzewki | |
poznawczej i podania instrukcji maskującej prawdziwy cel badania | 241 |
Aneks 4. Przykładowe odciski palców | 242 |
Aneks 5. Test Zdań Przemieszanych | 243 |
Aneks 6. Słowa wykorzystane w zadaniach od 1 do 5 trzech testów IAT | 244 |
Aneks 7. Przykładowe plansze wykorzystane w zadaniach | |
od 1 do 5 trzech testów IAT | 245 |
Aneks 8. Przykładowe heksagramy | 246 |
Aneks 9. Przykładowe czarno-białe zdjęcia radosnych i smutnych dzieci – | |
dziewczynek i chłopców w różnym wieku | 247 |
Aneks 10. Przykładowe zadania testu przeszukiwania pola | 248 |
Aneks 11. Kwestionariusz Zachowań Prozdrowotnych | 249 |
Aneks 12a. Kwestionariusz Obrazu Ucznia | |
(KOU – wersja z kategorią opisową) | 250 |
Aneks 12b. Kwestionariusz Obrazu Ucznia | |
(KOU – wersja z terminem „eurosierota”) | 254 |
Aneks 13. Kwestionariusz Doświadczeń Migracyjnych | 258 |
Wykaz rycin | 259 |
Wykaz tabel | 262 |
Indeks nazwisk | 263 |
Indeks rzeczowy | 270 |