Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe

Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

128,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 128,00 zł  


128,00

w tym VAT

Publikacja stanowi próbę całościowego zbadania tematu prawa w cyberprzestrzeni z perspektywy prawa międzynarodowego, prawa organizacji międzynarodowych oraz prawodawstwa wybranych państw, w tym Polski. Interdyscyplinarność cyberprzestrzeni powoduje, że doktryna skupia się zazwyczaj tylko na wybranych zagadnieniach przedmiotowych.
W książce omówiono m.in. następujące problemy dotyczące:


pojęcia, genezy i ewolucji historycznej cyberprzestrzeni,
jurysdykcji karnej i cywilnej w cyberprzestrzeni,
analizy norm prawnych dotyczących cyberprzestrzeni ustanowionych przez powszechne i regionalne organizacje międzynarodowe,
cyberprzestępczości, cyberterroryzmu, pieniądza wirtualnego i umów zawieranych w Internecie,
postulatów i koncepcji zmian zarządzania cyberprzestrzenią i jej regulacji.


Opracowanie zawiera obszerny przegląd poglądów doktryny, judykatury oraz analizę wielostronnych umów międzynarodowych.
Adresaci:Publikacja będzie wsparciem dla praktyków prawa, pracowników naukowych i studentów, zainteresowanych tematyką nowych technologii.


Rok wydania2020
Liczba stron488
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8187-744-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ SKRÓTÓW    11
  
  WSTĘP    19
  
  CZĘŚĆ I
  CYBERPRZESTRZEŃ A JURYSDYKCJA
  
  ROZDZIAŁ    1
  CYBERPRZESTRZEŃ – POJĘCIE I GENEZA    27
  1.1. Pojęcie cyberprzestrzeni    28
  1.2. Geneza i ewolucja cyberprzestrzeni    32
  1.2.1. Historia powstania Internetu    33
  1.2.1.1. ARPANET    33
  1.2.1.2. Komercjalizacja Internetu    38
  1.2.1.3. System domen internetowych    39
  1.2.2. Internet na początku XXI wieku    40
  1.3. Etapy rozwoju społeczeństwa informacyjnego    42
  1.4. Zagrożenie w cyberprzestrzeni    49
  1.4.1. Zagadnienia ogólne    49
  1.4.2. Walka informacyjna    52
  Podsumowanie    57
  
  ROZDZIAŁ    2
  JURYSDYKCJA PAŃSTWOWA A CYBERPRZESTRZEŃ    58
  2.1. Jurysdykcja jako pojęcie prawa – istota    59
  2.1.1. Obszary jurysdykcji    63
  2.1.2. Jurysdykcja cywilna    64
  2.1.2.1. Zasady jurysdykcji cywilnej    65
  2.1.2.2. Regulacje globalne    68
  2.1.2.2.1. Konwencja wiedeńska z 1980 r.    69
  2.1.2.2.2. Konwencja lugańska z 2007 r.    69
  2.1.2.3. Regulacje regionalne na przykładzie Unii Europejskiej    73
  2.1.2.3.1. Rozporządzenie Rzym I    73
  2.1.2.3.2. Rozporządzenie Rzym II    77
  2.1.2.3.3. Rozporządzenie nr 1215/2012    78
  2.1.2.4. Jurysdykcja cywilna w cyberprzestrzeni w aspekcie prawnoporównawczym    82
  2.1.2.4.1. Regulacje europejskie    83
  2.1.2.4.1.1. Francja    83
  2.1.2.4.1.2. Niemcy    89
  2.1.2.4.1.3. Polska    90
  2.1.2.4.1.4. Wielka Brytania    93
  2.1.2.4.2. Regulacje pozaeuropejskie    93
  2.1.2.4.2.1. Stany Zjednoczone    93
  2.1.2.4.2.2. Indie    97
  2.1.3. Jurysdykcja karna    99
  2.1.3.1. Zasady jurysdykcji karnej    101
  2.1.3.1.1. Zasada jurysdykcji terytorialnej    101
  2.1.3.1.2. Zasada jurysdykcji personalnej    104
  2.1.3.1.2.1. Zasada czynnej jurysdykcji personalnej    104
  2.1.3.1.2.2. Zasada biernej jurysdykcji personalnej    105
  2.1.3.1.3. Zasada jurysdykcji ochronnej    105
  2.1.3.1.4. Zasada jurysdykcji uniwersalnej    106
  2.1.3.2. Regulacje globalne    111
  2.1.3.2.1. Jurysdykcja a konwencja o cyberprzestępczości    111
  2.1.3.3. Regulacje regionalne na przykładzie Unii Europejskiej    113
  2.1.3.3.1. Decyzja ramowa 2009/948/WSiSW    114
  2.1.3.3.2. Inne akty prawne Unii Europejskiej    116
  2.1.3.4. Jurysdykcja karna w cyberprzestrzeni w aspekcie prawnoporównawczym    117
  2.1.3.4.1. Regulacje europejskie    118
  2.1.3.4.1.1. Belgia    118
  2.1.3.4.1.2. Dania    120
  2.1.3.4.1.3. Niemcy    121
  2.1.3.4.1.4. Polska    124
  2.1.3.4.1.5. Wielka Brytania    125
  2.1.3.4.2. Regulacje pozaeuropejskie    127
  2.1.3.4.2.1. Australia    127
  2.1.3.4.2.2. Stany Zjednoczone Ameryki    129
  2.2. Próba identyfikacji właściwych przedmiotowo norm wobec cyberprzestrzeni    130
  
  CZĘŚĆ II
  PRAWNOMIĘDZYNARODOWY WYMIAR CYBERPRZESTRZENI – STATUS QUO
  
  ROZDZIAŁ    1
  IDENTYFIKACJA REGULACJI PRAWNYCH CYBERPRZESTRZENI Z PERSPEKTYWY MIĘDZYNARODOWEJ    137
  1.1. Prawnomiędzynarodowe regulacje cyberprzestrzeni    138
  1.1.1. Regulacje wypracowane w systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych    139
  1.1.1.1. Dorobek Organizacji Narodów Zjednoczonych    139
  1.1.1.2. Dorobek Biura Narodów Zjednoczonych do spraw Narkotyków i Przestępczości    143
  1.1.1.3. Dorobek Komisji Narodów Zjednoczonych do spraw Międzynarodowego Prawa Handlowego    146
  1.1.1.3.1. Ustawa modelowa UNCITRAL z 16.12.1996 r. w sprawie handlu elektronicznego    147
  1.1.1.3.2. Ustawa modelowa UNCITRAL o podpisach elektronicznych z 12.12.2001 r.    148
  1.1.1.3.3. Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych
  z 23.11.2005 r. o korzystaniu z komunikacji elektronicznej w kontraktach międzynarodowych    151
  1.1.1.4. Dorobek Forum Zarządzania Internetem    154
  1.1.1.5. Dorobek Światowej Organizacji Własności Intelektualnej    156
  1.1.1.5.1. Traktat WIPO o prawie autorskim    157
  1.1.1.5.2. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach    158
  1.1.1.6. Dorobek Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego    159
  1.1.2. Regulacje wypracowane w systemach organizacji regionalnych    161
  1.1.2.1. Dorobek Rady Europy    161
  1.1.2.1.1. Konwencja o cyberprzestępczości    163
  1.1.2.1.2. Protokół dodatkowy do konwencji o cyberprzestępczości    172
  1.1.2.1.3. Konwencja o ochronie dzieci przed wykorzystaniem seksualnym i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych    173
  1.1.2.1.4. Inne regulacje Rady Europy    175
  1.1.2.2. Dorobek Unii Europejskiej    177
  1.1.2.2.1. Regulacje bezpośrednio odnoszące się do cyberprzestrzeni    178
  1.1.2.2.1.1. Akty prawne dotyczące bezpieczeństwa sieci    178
  1.1.2.2.2. Regulacje pośrednio odnoszące się do cyberprzestrzeni    186
  1.1.2.2.2.1. Akty prawne dotyczące cyberprzestępczości    186
  1.1.2.2.2.2. Akty prawne dotyczące danych osobowych    192
  1.1.2.2.2.3. Akty prawne dotyczące obrotu gospodarczego    193
  1.1.2.2.2.4. Akty prawne dotyczące własności intelektualnej    199
  1.1.3. Regulacje organizacji wyspecjalizowanych    203
  1.1.3.1. Dorobek Sojuszu Północnoatlantyckiego    203
  1.1.3.2. Dorobek Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Sieci i Informacji    207
  1.1.3.3. Dorobek Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju    209
  1.1.3.4. Dorobek Światowej Organizacji Handlu    213
  1.1.4. Regulacje organizacji zwalczających cyberprzestępczość    215
  1.1.4.1. Dorobek Interpolu    215
  1.1.4.2. Dorobek Europolu    218
  1.1.4.3. Dorobek Europejskiego Centrum do spraw Walki z Cyberprzestępczością    220
  1.1.5. Inne regulacje    222
  1.1.5.1. Dorobek Grupy G8    222
  1.1.5.2. Dorobek Brytyjskiej Wspólnoty Narodów    223
  1.1.5.3. Dorobek CERT    223
  1.2. Regulacje krajowe cyberprzestrzeni mające wpływ na tworzenie prawa międzynarodowego    224
  1.2.1. Porządki prawne krajów ofiar cyberataków    226
  1.2.1.1. Estonia a cyberprzestrzeń    226
  1.2.1.2. Gruzja a cyberprzestrzeń    229
  1.2.1.3. Polska a cyberprzestrzeń    232
  1.2.2. Porządki prawne cybermocarstw    238
  1.2.2.1. Stany Zjednoczone a cyberprzestrzeń    238
  1.2.2.2. Rosja a cyberprzestrzeń    246
  1.2.2.3. Chiny a cyberprzestrzeń    250
  1.2.3. Porządki prawne krajów determinowane postępem technologicznym    253
  1.2.3.1. Japonia a cyberprzestrzeń    253
  1.2.3.2. Kanada a cyberprzestrzeń    256
  Podsumowanie    258
  
  ROZDZIAŁ    2
  IDENTYFIKACJA KLUCZOWYCH ZAGADNIEŃ PRZEDMIOTOWYCH PRAWNOMIĘDZYNARODOWEJ REGULACJI CYBERPRZESTRZENI    262
  2.1. Zwalczanie cyberprzestępczości a prawo międzynarodowe    263
  2.1.1. Cyberprzestępstwa przeciwko bezpieczeństwu elektronicznie przetwarzanej informacji    272
  2.1.1.1. Nielegalny dostęp do systemu komputerowego (hacking)    272
  2.1.1.2. Social engineering    273
  2.1.1.3. Nielegalny podsłuch komputerowy    274
  2.1.1.4. Sniffing    275
  2.1.2. Naruszenie integralności danych komputerowych i systemu komputerowego    277
  2.1.2.1. Sabotaż komputerowy. Systemy teleinformatyczne jako infrastruktura krytyczna    277
  2.1.2.2. Niszczenie danych lub programów komputerowych    279
  2.1.3. Cyberprzestępstwa przeciwko mieniu    281
  2.1.3.1. Oszustwo komputerowe    281
  2.1.3.2. Fałszerstwo komputerowe    284
  2.1.3.3. Phishing    285
  2.1.3.4. Pharming    287
  2.1.4. Cyberprzestępstwa związane z treścią informacji    288
  2.1.4.1. Cyberstalking    288
  2.1.4.2. Wolność słowa a mowa nienawiści w cyberprzestrzeni    293
  2.1.4.3. Pornografia dziecięca w Internecie    295
  2.1.5. Kradzież tożsamości w cyberprzestrzeni    302
  2.1.6. Cyberterroryzm    306
  2.2. Obrót gospodarczy w cyberprzestrzeni a prawo międzynarodowe    313
  2.2.1. Zawieranie umów w cyberprzestrzeni    316
  2.2.1.1. Umowa – rodzaje, cechy    318
  2.2.1.2. Zawarcie umowy    322
  2.2.1.3. Oferta i jej przyjęcie    325
  2.2.1.4. Negocjacje    329
  2.2.1.5. Przetarg i aukcja    332
  2.2.1.6. Czas i miejsce zawarcia umowy    337
  2.2.1.7. Wykonanie umowy    339
  2.2.1.8. Podpis elektroniczny    340
  2.2.2. Elektroniczne środki płatnicze    347
  2.2.2.1. Pieniądz elektroniczny    348
  2.2.2.2. Pieniądz wirtualny    355
  2.3. Własność intelektualna w cyberprzestrzeni a prawo międzynarodowe    363
  2.3.1. Przedmiot ochrony    364
  2.3.2. Naruszenie praw autorskich – piractwo komputerowe    366
  2.3.3. Programy komputerowe    369
  2.3.4. Bazy danych    371
  2.3.5. Usługi peer-to-peer    373
  2.3.6. Strona internetowa a prawo własności intelektualnej    374
  2.3.7. Chmura obliczeniowa a własność intelektualna    376
  2.4. Inne obszary cyberprzestrzeni    379
  2.4.1. Cyberprzestrzeń a prawa człowieka    379
  2.4.1.1. Prawo do Internetu a prawa człowieka    381
  2.4.1.2. Wolność wypowiedzi    384
  2.4.1.3. Prawo do prywatności    388
  2.4.1.4. Ochrona korespondencji    389
  2.4.2. Cyberprzestrzeń a ochrona danych osobowych    390
  2.4.3. Adekwatność dotychczasowych rozwiązań prawnych wobec problemów przedmiotowych cyberprzestrzeni – próba oceny    394
  
  CZĘŚĆ III
  KONCEPCJA REKONSTRUKCJI STATUSU PRAWNEGO CYBERPRZESTRZENI (Z WYKORZYSTANIEM PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO)
  
  ROZDZIAŁ    1
  POSTULATY I PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH DLA CYBERPRZESTRZENI    401
  1.1. Koncepcje samoregulacji cyberprzestrzeni    402
  1.1.1. Autonomiczne prawo cyberprzestrzeni    403
  1.1.2. Lex informatica    408
  1.1.3. Inicjatywa Creative Commons    415
  1.1.4. Cyberprzestrzeń jako czwarta przestrzeń międzynarodowa    417
  1.2. Koncepcja nowego ładu cyberprzestrzeni    424
  1.2.1. Rekonstrukcja pojęcia prawa cyberprzestrzeni    425
  1.2.2. Aspekt podmiotowy nowego ładu cyberprzestrzeni    428
  1.2.3. Aspekt przedmiotowy nowego ładu cyberprzestrzeni    433
  1.2.4. Aspekt proceduralny nowego ładu cyberprzestrzeni    437
  1.3. Rekonstrukcja prawa cyberprzestrzeni    443
  
  PODSUMOWANIE    447
  
  BIBLIOGRAFIA    457
  
  SPIS RYSUNKÓW    483
  
  SPIS TABEL    485
RozwińZwiń