Pomoc publiczna a konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw w świetle zaleceń strategii rozwojowych Unii Europejskiej

Pomoc publiczna a konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw w świetle zaleceń strategii rozwojowych Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii przedstawiono teoretyczne podstawy pomocy publicznej jako instrumentu interwencji państwa w gospodarkę. Podjęto rozważania na temat charakterystyki uwarunkowań prawych udzielania pomocy publicznej w kontekście zasad funkcjonowania jednolitego rynku europejskiego. Omówiono także znaczenie pomocy publicznej dla wzrostu konkurencyjności państw członkowskich w ujęciu strategii lizbońskiej. W pracy zweryfikowane zostały również możliwości udzielania przez państwa członkowskie pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw zgodnie z unijnymi przepisami. Przeprowadzono analizę wielkości pomocy publicznej, która była udzielana takim przedsiębiorstwom przez 27 państw członkowskich Unii Europejskiej w okresie realizacji strategii lizbońskiej, tj. w latach 2001–2010.


Rok wydania2015
Liczba stron169
KategoriaUnia Europejska
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-713-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  Rozdział 1 13
  TEORETYCZNE PODSTAWY POMOCY PUBLICZNEJ JAKO INSTRUMENTU INTERWENCJI PAŃSTWA W GOSPODARKĘ     13
    1.1. Rozwój koncepcji interwencjonizmu państwowego     13
      1.1.1. Zagadnienie pomocy publicznej w świetle klasycznej teorii ekonomii     13
      1.1.2. Krytyka ekonomii klasycznej     16
      1.1.3. Poglądy na interwencjonizm w XX wieku     17
      1.1.4. Kryzys finansowy – powrót do interwencjonizmu     20
    1.2. Niesprawności rynku jako uzasadnienie pomocy publicznej     22
      1.2.1. Teoria ekonomii dobrobytu     22
      1.2.2. Ekonomia głównego nurtu a nowa ekonomia instytucjonalna     24
    1.3. Teoria interwencjonizmu a mechanizmy dopuszczalności pomocy publicznej w Unii Europejskiej     27
  
  Rozdział 2 30
  POMOC PUBLICZNA W ŚWIETLE UNORMOWAŃ PRAWNYCH UNII EUROPEJSKIEJ 30
    2.1. Pomoc publiczna a rynek wewnętrzny     30
    2.2. Wspólne reguły konkurencji w odniesieniu do pomocy publicznej     36
      2.2.1. Przedsiębiorstwo jako beneficjent pomocy publicznej     36
      2.2.2. Pojęcie pomocy publicznej w prawie konkurencji Unii Europejskiej     46
    2.3. Wyjątki od zakazu udzielania pomocy publicznej     53
      2.3.1. Pomoc dozwolona jako zgodna z rynkiem wewnętrznym ex lege     53
      2.3.2. Pomoc dopuszczalna jako uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym     57
      2.3.3. Pomoc regionalna, horyzontalna i sektorowa     64
    2.4. Dualizm ekonomiczno-prawny dopuszczalności pomocy publicznej     69
  
  Rozdział 3 72
  ZNACZENIE POMOCY PUBLICZNEJ DLA WZROSTU KONKURENCYJNOŚCI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W UJĘCIU STRATEGII LIZBOŃSKIEJ     72
    3.1. Strategia lizbońska jako program społeczno-gospodarczy Unii Europejskiej     72
      3.1.1. Etap pierwszy – lata 2000–2004     72
      3.1.2. Etap drugi – lata 2005–2010     79
    3.2. Zalecenia strategii lizbońskiej w zakresie pomocy publicznej     83
      3.2.1. Postanowienia sztokholmskie i ich realizacja     83
      3.2.2. „Mapa drogowa” reformy pomocy publicznej     85
    3.3. Wzrost konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej jako zasadniczy cel strategii lizbońskiej     91
    3.4. Realizacja strategii lizbońskiej w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw     95
    3.5. Słabości strategii rozwojowych Unii Europejskiej     101
  
  Rozdział 4 104
  ŚRODKI POMOCY PUBLICZNEJ W STYMULOWANIU WZROSTU KONKURENCYJNOŚCI MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W UNII EUROPEJSKIEJ     104
    4.1. Rodzaje pomocy publicznej we wspieraniu małych i średnich przedsiębiorstw     104
    4.2. Wydatki na pomoc publiczną dla małych i średnich przedsiębiorstw     112
    4.3. Zależności między konkurencyjnością a wielkością pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw     127
      4.3.1. Założenia analizy regresji i korelacji     127
      4.3.2. Pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw a PKB per capita     132
      4.3.3. Pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw z uwzględnieniem pomocy w formie kapitału podwyższonego ryzyka a PKB per capita     137
      4.3.4. Pomoc horyzontalna a PKB per capita     141
    4.4. Podsumowanie     146
  
  Zakończenie     150
  
  Literatura     156
  
  Spis tabel     165
  Spis rysunków     167
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii Monografie: Prace Doktorskie     168
RozwińZwiń