POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Dyskurs intelektualny to fenomen komunikacyjny, zjawisko balansujące na granicy różnych przestrzeni humanistycznych, a paradoksalnie niemal nieobecne w badaniach lingwistycznych. Autorka zdecydowała się wypełnić tę lukę, wzbogacając instrumentarium analityczne o perspektywy socjologiczne, antropologiczne, filozoficzne czy kulturowe. Powstało studium wielopłaszczyznowe, przedstawiające dyskurs intelektualny w trzech odsłonach: pierwsza obejmuje przemiany stylistyczne, komunikacyjne, genologiczne etc., druga prezentuje złożoną charakterystykę instancji nadawczych (elity, autorytety, intelektualiści, inteligencja, publiczni doradcy etc.), z jednej strony usytuowanych bardzo blisko siebie, z drugiej wydzielonych ze względu na odległe i nierzadko bardzo różne przesłanki. Trzecia odsłona to wskazanie właściwości przekazów stanowiących reprezentację dyskursu intelektualnego. Autorka ustaliła, że ważnymi aspektami przekazów dyskursu intelektualnego są dialogowość, autotematyczność oraz senilizm wraz z towarzyszącymi im mechanizmami intelektualizacji. Wynikają one ze specyficznych relacji nadawczo-odbiorczych i realizują model ekskluzywizmu nadawców. Punkt ciężkości w rozważaniach przesunął się zatem na to, dlaczego dyskurs intelektualny jawi się jako ten typ komunikacji, który sam siebie sytuuje wyraźnie „ponad” (jako nieprzeciętny, wyjątkowy, trudny, niezrozumiały), a jednocześnie jest tak bardzo „pomiędzy” jako jeden z wielu dyskursów.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3545-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
POMIĘDZY DYSKURSAMI 21 | |
1. Dyskurs. Raport o stanie badań | 23 |
1.1. Wobec stylu | 28 |
1.2. Użycie języka | 31 |
1.3. Interakcja | 33 |
1.4. Kontekst i sytuacja | 35 |
1.5. Tekst i gatunek | 38 |
1.6. Krytyczna analiza dyskursu | 44 |
2. Dyskurs w sferze publicznej | 47 |
2.1. Dyskurs publiczny | 47 |
2.2. „Inteligencja” jako przedmiot debaty publicznej | 59 |
3. Koncepcja dyskursu intelektualnego | 77 |
3.1. Źródła dyskursu intelektualnego | 81 |
3.1.1. Pismo | 81 |
3.1.2. Filozofia i nauka | 85 |
3.2. Przestrzeń dyskursywna – czasopisma intelektualne | 93 |
3.3. Media jakościowe | 97 |
3.4. Język | 102 |
3.5. Odbiorca wirtualny | 110 |
PONAD. LUDZIE INTELEKTU | 113 |
4. Wysoko. O elitach | 115 |
5. Siła autorytetu | 127 |
6. Trud myślenia. Intelektualista | 143 |
6.1. Kreator idei | 143 |
6.2. Obraz intelektualisty w świetle danych korpusowych | 165 |
7. Inteligencja | 181 |
8. Publiczni doradcy | 201 |
8.1. Od docere do eksperta | 201 |
8.2. Publicysta – ekspert od opinii | 206 |
8.3. Inżynierowie zgody | 214 |
8.4. Influence znaczy ‘wpływ’ | 216 |
9. Klasa kreatywna | 223 |
10. Translatorzy z trzeciego sektora | 232 |
WŁAŚCIWOŚCI PRZEKAZÓW 237 | |
11. Autotematyczność jako potrzeba uzasadniania siebie | 239 |
12. Dialogowość jako źródło gatunków myślenia | 263 |
12.1. Gatunki a myślenie | 263 |
12.2. Gatunki myślenia a dialog | 268 |
12.3. Polemika jako intelektualny spór | 277 |
13. Senilizm jako wykładnik mądrości | 287 |
Zakończenie | 303 |
Bibliografia | 313 |
Nota wydawnicza | 351 |
Indeks osób | 353 |
Summary (Intellectual discourse. Over and in-between) | 359 |