Etyka i estetyka słowa w piosence

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Etyka i estetyka słowa w piosence jest owocem dwóch konferencji, które odbyły się w ramach Festiwalu Słowa w piosence „Frazy” w latach 2016 i 2017. Idea organizowania festiwalu, a w ślad za tym konferencji zrodziła się z przekonania, że słowa w piosence to nie tylko dźwięki, ale sposób rozmowy – artysty z odbiorcą, z innymi artystami, z tradycją i współczesnością. W takim ujęciu piosenka jawi się jako specyficzna forma sztuki słowa. Pytając o przeszłość, każdorazowo pytamy i o współczesność. Tym, co interesuje nas najbardziej, jest miejsce piosenki w szeroko rozumianych procesach kulturowych w przeszłości i współcześnie. Poddając analizom teksty i piosenkowe zjawiska badamy, w jaki sposób ta rozrywkowa forma komunikacji międzyludzkiej umożliwia uczestnictwo we współczesnej kulturze, w życiu społeczeństwa. Sprawdzamy też, jak na tle współczesnych zjawisk kulturowych sytuuje się ta forma gatunkowa, ze wszystkimi swoimi wadami i zaletami, wynikającymi z wielokodowości i konwencjonalnego charakteru.


Rok wydania2019
Liczba stron396
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3551-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Piosenka jako forma13
  Dorota Fox „A ja sobie śpiewam, a ja sobie gram…” Piosenka jako forma rytualizacji codzienności    15
  Jakub Osiński Polonista w świecie piosenki    27
  Obrzeża genologii    37
  Tomasz Florczyk Obrzeża genologii. Estetyka powieści science fiction na płycie Homoxynomomatura Rahima i L.U.C.-a    39
  Jacek Nowakowski Etos muzyka rockowego w PRL-u oraz po przełomie ustrojowym we współczesnym polskim kinie dokumentalnym    49
  Iwona Grodź „Dwie miłosne nuty…” – Mała Moskwa Waldemara Krzystka    65
  Poeta i tekściarz    77
  Krzysztof Gajda Jan Wołek – poeta i tekściarz    79
  Paweł Marciniak Piosenka w twórczości Ewy Lipskiej – próba uporządkowania problematyki    99
  Sylwia Gawłowska Poranna wiadomość – pokoleniowe doświadczenie stanu wojennego w tekstach piosenek Grzegorza Ciechowskiego    115
  Przemysław Zawrotny Twórczość tekściarska Pawła Kukiza    125
  Piszący historię    143
  Dorota Fox Piosenka jako urządzenie pamięci. Na przykładzie Czerwonych maków Feliksa Konarskiego    145
  Jakub Osiński „Niejedno pewnie ucho łowi twoje dźwięki”. Piosenka polska na wychodźstwie i emigracji (Hemar – Konarski – Budzyński)    161
  Weronika Łuczak Postać Andrieja Rublowa w piosence Jacka Kaczmarskiego    173
  Weronika Łuczak Życie i twórczość Aleksandra Wata w piosence Jacka Kaczmarskiego    189
  Kamil Dźwinel Folkaři „piszący historię”. Kilka słów o nurcie czeskiej pieśni folkowej    207
  Paweł Marciniak Wspominanie w piosenkach Georgesa Brassensa    221
  Śpiew w anglojęzycznej muzyce popularnej     229
  Monika Konert-Panek Śpiew w anglojęzycznej muzyce popularnej: konwencje i ich przekraczanie. Perspektywa fonostylistyczna    231
  Rafał Szczerbakiewicz Rewolucja i pamięć. Gospel jako tożsamościowy komponent rock’n’rolla w latach 1953–1956    243
  Rafał Szczerbakiewicz Dlaczego country trafiło na salony? Perswazyjny powrót tekstu w rytmicznej piosence    265
  Piotr Pławuszewski Nie możemy porozmawiać? Musimy słuchać rocka? O piosence America duetu Simon & Garfunkel w filmie Almost Famous Camerona Crowe’a    289
  Iwona Grodź Grzeszne manipulacje. Kilka słów o muzyce w filmie Oczy szeroko zamknięte Stanleya Kubricka    311
  Tomasz Gornat Tribute band i tribute album jako formy pamięci. Przypadek zespołu Rush    347
  Tomasz Gornat Irlandzka intertekstualność piosenek z albumu The Pogues Red Roses for Me    363
  Indeks nazwisk    379
  Noty o autorach    393
RozwińZwiń