POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Książka Etyka i estetyka słowa w piosence jest owocem dwóch konferencji, które odbyły się w ramach Festiwalu Słowa w piosence „Frazy” w latach 2016 i 2017. Idea organizowania festiwalu, a w ślad za tym konferencji zrodziła się z przekonania, że słowa w piosence to nie tylko dźwięki, ale sposób rozmowy – artysty z odbiorcą, z innymi artystami, z tradycją i współczesnością. W takim ujęciu piosenka jawi się jako specyficzna forma sztuki słowa. Pytając o przeszłość, każdorazowo pytamy i o współczesność. Tym, co interesuje nas najbardziej, jest miejsce piosenki w szeroko rozumianych procesach kulturowych w przeszłości i współcześnie. Poddając analizom teksty i piosenkowe zjawiska badamy, w jaki sposób ta rozrywkowa forma komunikacji międzyludzkiej umożliwia uczestnictwo we współczesnej kulturze, w życiu społeczeństwa. Sprawdzamy też, jak na tle współczesnych zjawisk kulturowych sytuuje się ta forma gatunkowa, ze wszystkimi swoimi wadami i zaletami, wynikającymi z wielokodowości i konwencjonalnego charakteru.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3551-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Piosenka jako forma13 | |
Dorota Fox „A ja sobie śpiewam, a ja sobie gram…” Piosenka jako forma rytualizacji codzienności | 15 |
Jakub Osiński Polonista w świecie piosenki | 27 |
Obrzeża genologii | 37 |
Tomasz Florczyk Obrzeża genologii. Estetyka powieści science fiction na płycie Homoxynomomatura Rahima i L.U.C.-a | 39 |
Jacek Nowakowski Etos muzyka rockowego w PRL-u oraz po przełomie ustrojowym we współczesnym polskim kinie dokumentalnym | 49 |
Iwona Grodź „Dwie miłosne nuty…” – Mała Moskwa Waldemara Krzystka | 65 |
Poeta i tekściarz | 77 |
Krzysztof Gajda Jan Wołek – poeta i tekściarz | 79 |
Paweł Marciniak Piosenka w twórczości Ewy Lipskiej – próba uporządkowania problematyki | 99 |
Sylwia Gawłowska Poranna wiadomość – pokoleniowe doświadczenie stanu wojennego w tekstach piosenek Grzegorza Ciechowskiego | 115 |
Przemysław Zawrotny Twórczość tekściarska Pawła Kukiza | 125 |
Piszący historię | 143 |
Dorota Fox Piosenka jako urządzenie pamięci. Na przykładzie Czerwonych maków Feliksa Konarskiego | 145 |
Jakub Osiński „Niejedno pewnie ucho łowi twoje dźwięki”. Piosenka polska na wychodźstwie i emigracji (Hemar – Konarski – Budzyński) | 161 |
Weronika Łuczak Postać Andrieja Rublowa w piosence Jacka Kaczmarskiego | 173 |
Weronika Łuczak Życie i twórczość Aleksandra Wata w piosence Jacka Kaczmarskiego | 189 |
Kamil Dźwinel Folkaři „piszący historię”. Kilka słów o nurcie czeskiej pieśni folkowej | 207 |
Paweł Marciniak Wspominanie w piosenkach Georgesa Brassensa | 221 |
Śpiew w anglojęzycznej muzyce popularnej | 229 |
Monika Konert-Panek Śpiew w anglojęzycznej muzyce popularnej: konwencje i ich przekraczanie. Perspektywa fonostylistyczna | 231 |
Rafał Szczerbakiewicz Rewolucja i pamięć. Gospel jako tożsamościowy komponent rock’n’rolla w latach 1953–1956 | 243 |
Rafał Szczerbakiewicz Dlaczego country trafiło na salony? Perswazyjny powrót tekstu w rytmicznej piosence | 265 |
Piotr Pławuszewski Nie możemy porozmawiać? Musimy słuchać rocka? O piosence America duetu Simon & Garfunkel w filmie Almost Famous Camerona Crowe’a | 289 |
Iwona Grodź Grzeszne manipulacje. Kilka słów o muzyce w filmie Oczy szeroko zamknięte Stanleya Kubricka | 311 |
Tomasz Gornat Tribute band i tribute album jako formy pamięci. Przypadek zespołu Rush | 347 |
Tomasz Gornat Irlandzka intertekstualność piosenek z albumu The Pogues Red Roses for Me | 363 |
Indeks nazwisk | 379 |
Noty o autorach | 393 |