INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W monografii poruszono ważną z punktu widzenia funkcjonowania szkoły wyższej kwestię okresowych ocen pracowniczych. Podjęto próbę zidentyfikowania czynników związanych z prezentowanymi przez nauczycieli akademickich postawami wobec oceniania, dokonano analizy problemów występujących w systemach oceniania, a także przedstawiono rekomendacje w zakresie budowania, wdrażania i wykorzystania systemów oceniania okresowego na uczelniach.
W dobie zmian, jakim obecnie podlega szkolnictwo wyższe, publikacja może być szczególnie interesująca dla pracowników uczelni, a zwłaszcza osób odpowiedzialnych za wprowadzenie systemów oceniania okresowego nauczycieli akademickich.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-626-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. System oceniania okresowego pracowników | 15 |
1.1. Dylematy terminologiczne | 15 |
1.2. Główne elementy systemu oceniania okresowego pracowników | 20 |
1.2.1. Cele oceniania okresowego | 21 |
1.2.2. Zasady oceniania | 23 |
1.2.3. Kryteria oceny | 25 |
1.2.4. Metody i techniki oceniania | 27 |
1.2.5. Uczestnicy procesu oceniania | 29 |
1.2.6. Częstotliwość oceniania | 31 |
1.2.7. Narzędzia oceniania okresowego | 32 |
1.2.8. Procedury oceniania | 32 |
1.3. System oceniania okresowego jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi | 33 |
1.4. Ocenianie okresowe nauczycieli akademickich jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi uczelni wyższych | 36 |
1.4.1. Regulacje prawne oceniania okresowego na uczelniach | 36 |
1.4.2. Systemy oceniania okresowego nauczycieli akademickich – opinie i postulaty | 38 |
1.4.3. Wybrane systemy oceniania okresowego nauczycieli akademickich w polskich uniwersytetach | 41 |
Rozdział 2. Postawy wobec systemu oceniania okresowego pracowników i ich kształtowanie | 45 |
2.1. Postawa – ujęcie terminologiczne | 45 |
2.1.1. Teorie i definicje postaw w nurcie behawiorystycznym, socjologicznym i poznawczym | 45 |
2.1.2. Koncepcje modeli postaw | 52 |
2.1.3. Podsumowanie ujęcia definicyjnego postaw | 58 |
2.2. Znaczenie postaw | 58 |
2.2.1. Pośredni wpływ postaw na zachowanie | 59 |
2.2.2. Bezpośredni wpływ postaw na zachowanie | 60 |
2.3. Kształtowanie postaw | 61 |
2.3.1. Mechanizmy kształtowania postaw | 62 |
2.3.2. Wybrane modele perswazji | 64 |
2.3.3. Kształtowanie postaw w organizacji | 66 |
2.3.4. Postawy wobec systemu oceniania okresowego pracowników | 66 |
2.3.5. Przegląd wyników badań dotyczących czynników kształtujących postawy wobec systemów oceniania okresowego pracowników | 67 |
Rozdział 3. Metodyka badania postaw nauczycieli akademickich zatrudnionych na Uniwersytecie X wobec systemu oceniania okresowego pracowników | 81 |
3.1. Podejście, metoda i techniki badawcze | 81 |
3.2. Wskaźniki postaw wobec SOOP | 87 |
3.3. Przebieg badań i charakterystyka grupy badanej | 90 |
3.4. System oceniania okresowego nauczycieli akademickich Uniwersytetu X | 93 |
3.4.1. System oceniania okresowego na Uniwersytecie X – szczebel ogólnouczelniany | 93 |
3.4.2. System oceniania okresowego nauczycieli akademickich na Uniwersytecie X – porównanie rozwiązań wydziałowych | 96 |
3.4.3. Zmiany w systemie oceniania okresowego na Uniwersytecie X po roku 2017 | 103 |
Rozdział 4. Postawy nauczycieli akademickich wobec oceniania okresowego | 107 |
4.1. Pozytywne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników | 109 |
4.2. Negatywne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników | 117 |
4.3. Ambiwalentne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników | 122 |
4.4. Zróżnicowanie postaw pracowników wobec SOOP w zależności od miejsca zatrudnienia, wieku, stanowiska oraz stopnia/tytułu naukowego | 128 |
4.4.1. Miejsce zatrudnienia a postawy wobec SOOP | 128 |
4.4.2. Płeć a postawy wobec SOOP | 131 |
4.4.3. Wiek a postawy wobec SOOP | 131 |
4.4.4. Stopień/tytuł naukowy a postawy wobec SOOP | 132 |
4.4.5. Stanowisko a postawy wobec SOOP | 133 |
Rozdział 5. Procesy wdrożenia, modyfikacji i komunikacji w systemie oceniania okresowego pracowników jako czynniki postaw wobec SOOP | 137 |
5.1. Wprowadzenie i modyfikacje SOOP z perspektywy nauczycieli akademickich zatrudnionych na Uniwersytecie X | 137 |
5.2. Komunikacja w systemie oceniania a postawy pracowników wobec SOOP | 152 |
Rozdział 6. Postrzeganie przez pracowników głównych elementów systemu oceniania a ich postawy wobec SOOP | 161 |
6.1. Cele oceniania | 161 |
6.2. Obszary wykorzystania wyników oceny | 168 |
6.3. Częstotliwość dokonywania oceny | 174 |
6.4. Podmioty dokonujące oceny okresowej i ich rola w SOOP | 178 |
6.4.1. Rola bezpośredniego przełożonego w SOOP | 178 |
6.4.2. Ocena roli komisji oceniającej a postawy wobec SOOP | 187 |
6.4.3. Ocena zajęć przez studentów a postawy wobec SOOP | 188 |
Rozdział 7. Kryteria oceniania jako kluczowy czynnik postaw wobec SOOP | 195 |
7.1. Ocena pracy naukowej w opiniach pracowników Uniwersytetu X | 196 |
7.2. Ocena pracy dydaktycznej w opiniach pracowników Uniwersytetu X | 205 |
7.3. Ocena pracy organizacyjnej w opiniach pracowników Uniwersytetu X | 210 |
7.4. Podstawowe cechy kryteriów oceniania a postawy wobec SOOP | 215 |
7.4.1. Zrozumiałość kryteriów a postawy wobec SOOP | 215 |
7.4.2. Liczba kryteriów a postawy wobec SOOP | 217 |
7.4.3. Postrzegana sprawiedliwość punktacji osiągnięć a postawy wobec SOOP | 219 |
7.4.4. Postrzegany stopień odnoszenia się kryteriów oceniania do ważnych aspektów pracy a postawy wobec SOOP | 221 |
7.4.5. Opinia na temat minimów punktowych koniecznych do uzyskania oceny pozytywnej a postawy wobec SOOP | 222 |
7.4.6. Arkusz oceny | 228 |
Rozdział 8. Kształtowanie postaw pracowniczych wobec oceniania okresowego. Wnioski i rekomendacje | 233 |
8.1. Model czynników kształtujących postawy wobec SOOP | 233 |
8.2. Rekomendacje dotyczące kształtowania postaw nauczycieli akademickich wobec SOOP | 241 |
Zakończenie | 251 |
Bibliografia | 255 |
Spis tabel | 269 |
Spis rysunków | 273 |
Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu | 275 |
Aneks 2. Karta wywiadu | 279 |
Aneks 3. Sondaż diagnostyczny – charakterystyka grupy badanej | 281 |
Aneks 4. Charakterystyka wskaźników postaw dla wydziałów Uniwersytetu X | 285 |