POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja powstała w związku z VII Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które odbyło się w czerwcu 2018 roku na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jego tematem przewodnim uczyniliśmy krytykę metodologiczną, spostrzegając, że leży ona u podstaw praktyk społecznych zachodzących w środowisku nauki, a także reagując na powszechnie dostrzegany problem, jakim jest słabość czy wręcz zanik krytyki metodologicznej w praktyce życia naukowego. Pytanie – czym jest współcześnie pojmowana krytyka metodologiczna – stanowiło najogólniejsze zagadnienie, na którym zamierzaliśmy oprzeć szczegółowe rozważania i całość dyskusji. Zdawaliśmy sobie sprawę ze złożoności sformułowanego tematu, licząc się z tym, jak kontrowersyjny jest obecnie ogólny wizerunek nauk społecznych – wyobrażenie ich funkcji, społecznego zaangażowania – oraz jak problematyczny staje się status podstawowych kategorii określających właściwości krytycznego myślenia metodologicznego (m.in. rozumienie samej metodologii, praktyki nauki czy jej metody). W przypadku dyscyplin wiedzy traktujących o wychowaniu – kształtowaniu ludzkiej praktyki – przeczuwane i dostrzegane wątpliwości miały i nadal mają szczególnie istotne znaczenie.
Redaktorzy
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-716-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Krytyka metodologiczna jako praktyka nauki | 13 |
Jacek Piekarski, Krytyka metodologiczna jako praktyka tworzenia wiedzy (dziedziny problemowe – próba rekonstrukcji) | 15 |
Marian Nowak, Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice | 65 |
Dariusz Kubinowski, Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością | 79 |
Mieczysław Malewski, Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy | 91 |
Danuta Urbaniak-Zając, Od uniwersalności do partykularności metody badawczej | 99 |
Praktyka badawcza jako dziedzina krytyki | 113 |
Sławomir Pasikowski, Warunki krytyki metodologicznej prac badawczych | 115 |
Sławomir Banaszak, Polityczne aspekty uprawiania krytyki metodologicznej | 131 |
Mariusz Granosik, Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań | 143 |
Teresa Hejnicka-Bezwińska, Krytyka metodologiczna w ocenie dorobku habilitacyjnego | 157 |
Adam Rybak, Zjawisko preferencji techniki sondażu w kontekście badań reprezentatywnych w schemacie mieszania technik | 173 |