Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja powstała w związku z VII Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które odbyło się w czerwcu 2018 roku na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jego tematem przewodnim uczyniliśmy krytykę metodologiczną, spostrzegając, że leży ona u podstaw praktyk społecznych zachodzących w środowisku nauki, a także reagując na powszechnie dostrzegany problem, jakim jest słabość czy wręcz zanik krytyki metodologicznej w praktyce życia naukowego. Pytanie – czym jest współcześnie pojmowana krytyka metodologiczna – stanowiło najogólniejsze zagadnienie, na którym zamierzaliśmy oprzeć szczegółowe rozważania i całość dyskusji. Zdawaliśmy sobie sprawę ze złożoności sformułowanego tematu, licząc się z tym, jak kontrowersyjny jest obecnie ogólny wizerunek nauk społecznych – wyobrażenie ich funkcji, społecznego zaangażowania – oraz jak problematyczny staje się status podstawowych kategorii określających właściwości krytycznego myślenia metodologicznego (m.in. rozumienie samej metodologii, praktyki nauki czy jej metody). W przypadku dyscyplin wiedzy traktujących o wychowaniu – kształtowaniu ludzkiej praktyki – przeczuwane i dostrzegane wątpliwości miały i nadal mają szczególnie istotne znaczenie.
Redaktorzy


Rok wydania2019
Liczba stron194
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-716-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Krytyka metodologiczna jako praktyka nauki    13
  
  Jacek Piekarski, Krytyka metodologiczna jako praktyka tworzenia wiedzy (dziedziny problemowe – próba rekonstrukcji)     15
  
  Marian Nowak, Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice    65
  
  Dariusz Kubinowski, Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością    79
  
  Mieczysław Malewski, Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy    91
  
  Danuta Urbaniak-Zając, Od uniwersalności do partykularności metody badawczej    99
  
  Praktyka badawcza jako dziedzina krytyki    113
  
  Sławomir Pasikowski, Warunki krytyki metodologicznej prac badawczych    115
  
  Sławomir Banaszak, Polityczne aspekty uprawiania krytyki metodologicznej    131
  
  Mariusz Granosik, Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań     143
  
  Teresa Hejnicka-Bezwińska, Krytyka metodologiczna w ocenie dorobku habilitacyjnego    157
  
  Adam Rybak, Zjawisko preferencji techniki sondażu w kontekście badań reprezentatywnych w schemacie mieszania technik    173
RozwińZwiń