POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Podnoszony w książce problem specjalistycznej pomocy uczniom z trudnościami w uczeniu się jest bardzo istotny z punktu widzenia zarówno dobra społecznego, jakim jest właściwy poziom edukacji społeczeństwa, jak i z punktu widzenia jednostki - dziecka doznającego niepowodzeń szkolnych i jego rodziny, która musi udzielić mu właściwego wsparcia. Pomimo ponad 40 lat prowadzenia różnych form wspierania dzieci z niepowodzeniami w uczeniu się nie wykazano, jakie efekty przynosi terapia pedagogiczna. Dotychczas głównie ukazywano, jakie konsekwencje ma nieobjęcie specjalistyczną pomocą uczniów z dysleksją. Rezultaty prowadzonych badań są ogromnie ciekawe, bo z jednej strony potwierdzają spodziewane i sformułowane na wstępie hipotezy, z drugiej zaś strony autorka otrzymała dane zaskakujące na tle dotychczas publikowanych i znacznie ciekawsze. Dotyczą one oceny pozaintelektualnych obszarów zachowania i rozwoju emocjonalno-społecznego, narastania zaburzeń zachowania już u tzw. małych dzieci, za jakie niesłusznie uważa się uczniów klas drugich i trzecich.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-2956-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Trudności w uczeniu się | 12 |
1. Pojęcie trudności w uczeniu się | 12 |
2. Koncepcje wyjaśniające genezę trudności w uczeniu się | 17 |
2.1. Teorie rozwojowe | 17 |
2.2. Teorie biologiczne (genetyczne i organiczne) | 19 |
2.3. Teorie wielowymiarowe (polietiologiczne) | 24 |
3. Fenomenologia trudności w uczeniu się | 26 |
4. Diagnoza trudności w uczeniu się | 31 |
Trudności w uczeniu się a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci | 36 |
1. Przystosowanie, zaburzenia przystosowawcze i funkcjonowanie psychospołeczne – rozważania terminologiczne | 36 |
2. Zaburzenia rozwojowe będące przyczyną niepowodzeń szkolnych | 38 |
2.1. Inteligencja niższa niż przeciętna | 38 |
2.2. Trudności w nauce czytania i pisania | 42 |
2.3. Zaburzenia zdolności matematycznych | 45 |
2.4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi | 51 |
3. Wybrane sfery funkcjonowania psychospołecznego dzieci z trudnościami w uczeniu się | 54 |
3.1. Motywacja do nauki szkolnej | 54 |
3.2. Uspołecznienie i zaburzenia zachowania u dzieci z trudnościami w uczeniu się | 57 |
Terapia pedagogiczna | 61 |
1. Ustalenia terminologiczne dotyczące pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się | 61 |
2. Organizacja pracy terapeutycznej | 64 |
3. Zasady terapii pedagogicznej | 67 |
4. Programy i metody terapii pedagogicznej | 69 |
4.1. Programy usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych | 70 |
4.2. Kinezjologia edukacyjna | 73 |
4.3. Programy usprawniania funkcji językowych | 76 |
4.4. Programy usprawniające czytanie, pisanie i umiejętności matematyczne | 77 |
4.5. Programy usprawniania pamięci i uwagi | 79 |
4.6. Programy uwzględniające oddziaływania psychoterapeutyczne | 81 |
Założenia metodologiczne | 84 |
1. Problemy i hipotezy …… | 84 |
2. Model badań, metody i techniki badawcze | 86 |
2.1. „Krótka Skala Inteligencji” M. Choynowskiego | 88 |
2.2. „Arkusz Zachowania się Ucznia” B. Markowskiej | 89 |
2.3. Kwestionariusz CBI (Children’s Behavior Inventory) E. Schaefera i M. Aaronsona | 90 |
2.4. Test umiejętności szkolnych | 92 |
2.5. Analiza dokumentacji poradnianej i szkolnej ucznia | 94 |
3. Teren i przebieg badań | 94 |
4. Charakterystyka badanych grup | 95 |
5. Planowanie i realizacja zajęć z zakresu terapii pedagogicznej | 97 |
Ustępowanie trudności w uczeniu się | 101 |
1. Zmiany w zakresie umiejętności czytania | 101 |
1.1. Technika czytania | 102 |
1.2. Tempo czytania | 103 |
1.3. Liczba i rodzaje błędów popełnianych przez uczniów w czytaniu | 106 |
1.4. Czytanie ze zrozumieniem | 108 |
2. Ocena poziomu pisania | 110 |
2.1. Przepisywanie tekstu | 110 |
2.2. Pisanie z pamięci | 112 |
2.3. Pisanie ze słuchu | 113 |
2.4. Graficzna ocena pisma | 115 |
3. Podstawowe wiadomości i umiejętności matematyczne | 117 |
Zmiany w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci z trudnościami w uczeniu się w wyniku terapii pedagogicznej | 121 |
1. Funkcjonowanie intelektualne badanych uczniów | 121 |
2. Zaburzenia w zachowaniu u dzieci z trudnościami w uczeniu się | 124 |
2.1. Motywacja do nauki szkolnej | 124 |
2.2. Zachowania antyspołeczne | 126 |
2.3. Zachowania przyhamowane | 128 |
2.4. Uspołecznienie | 130 |
3. Zmiany przystosowania do warunków grupy i placówki szkolnej badanych uczniów | 133 |
3.1. Szkolne funkcjonowanie w zakresie skal tworzących wymiar: ekstrawersja – introwersja | 133 |
3.2. Szkolne funkcjonowanie w zakresie skal tworzących wymiar: pozytywne – negatywne zachowanie | 136 |
3.3. Szkolne funkcjonowanie w zakresie skal tworzących wymiar: pozytywne – negatywne nastawienie do zadań | 139 |
3.4. Trzy wymiary szkolnego przystosowania się | 141 |
3.5. Poziom przystosowania szkolnego badanych uczniów | 144 |
Podsumowanie i wnioski | 147 |
Bibliografia 155 | |
Spis schematów i tabel | 171 |
Aneksy | 172 |
1. Ramowy program terapii pedagogicznej | 172 |
2. Ustępowanie trudności w uczeniu się – tabele | 176 |
3. Zmiany w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci z trudnościami w uczeniu się w wyniku terapii pedagogicznej – tabele | 182 |