POLECAMY
Format:
ibuk
Julian Przyboś, wybitny poeta dwudziestego wieku, jest autorem wielu tekstów publicystycznych. Część z nich zamieszczona została w zbiorach „Linia i gwar”, „Sens poetycki”, „Czytając Mickiewicza” oraz „Zapiski bez daty”, jednak wiele pozostawało w rozproszeniu. W książce zamieszczono artykuły ze „Zwrotnicy” i „Linii”, powojenne teksty z tygodnika „Odrodzenie”, recenzje publikowane w „Przeglądzie Kulturalnym” i „Życiu Warszawy”, często nieco zapomniane, choć ważne dla obrazu życia kulturalnego dwudziestolecia międzywojennego i lat powojennych. Wśród nich można znaleźć m.in. najsłynniejsze wystąpienia przeciw młodopolszczyźnie, głosy na temat sztuki nowoczesnej, wypowiedzi zaangażowane politycznie, polemiki dotyczące młodej poezji oraz twórczość krytycznoliteracką, w której Przyboś omawia nie tylko tomiki poetyckie (np. debiuty Wisławy Szymborskiej i Urszuli Kozioł), ale także beletrystykę (choćby mikropowieści Kornela Filipowicza), przekłady oraz książki naukowe i popularnonaukowe (także prace Marii Janion, Artura Sandauera, Kazimierza Wyki, Wacława Kubackiego). W „Dodatku” zamieszczono najciekawsze teksty z Domowego Archiwum Juliana Przybosia – m.in. niepublikowany dotąd list do Libuszy Halasovej oraz korespondencję o interwencyjnym charakterze. Poruszanie się po chronologicznie uporządkowanych publikacjach ułatwia wstęp, w którym przedstawiono problematykę dominującą w artykułach Przybosia w kolejnych dekadach.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 958 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3523-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp 17 | |
Młodopolszczyzna – stylizacja – ludowość | 19 |
O społecznym zaangażowaniu literatury | 22 |
Kataryniarze i rytm unistyczny | 23 |
Irzykowski i inni | 26 |
Po wojnie – wobec systemu | 30 |
Po Październiku – ku różnorodności | 32 |
Dyskusja o (nie tylko młodej) poezji | 34 |
Krótki żywot beletrystyki | 37 |
O przekładzie literackim | 38 |
Wobec literatury naukowej | 39 |
Nota edytorska | 40 |
Dwudziestolecie międzywojenne 43 | |
Poezja „Zwrotnicy” | 43 |
Chamuły poezji | 44 |
Zaścianek z naszej literatury | 47 |
Poeci żywiołu. Sergiusz Jesienin i Bolesław Leśmian | 48 |
„Biały Paw” | 50 |
„Głos Prawdy” | 51 |
Jedno rozumne słowo | 52 |
Zaraza walki z wpływologią | 52 |
Demaskować! | 55 |
Artysta a rewolucja | 61 |
A jednak | 61 |
Profesor Sinko | 62 |
„Skamander” nr 47–48 | 62 |
Przekład Pugaczowa Jesienina | 63 |
Odpowiedź panu Millerowi. Do redaktora „Wiadomości Literackich” | 63 |
Juliusz Kaden-Bandrowski W cieniu zapomnianej olszyny | 65 |
Juliusz Kaden-Bandrowski Europa zbiera siano | 67 |
Anatol Stern Bieg do Bieguna | 68 |
Przeciw frazesom w poetyce | 70 |
Ze stanowiska „Zwrotnicy” | 72 |
Poezja uspołeczniona | 74 |
Prymitywizm a twórczość ludowa | 78 |
Koniunktura literacka na Śląsku | 80 |
Terminus a quo… | 83 |
Komunikat grupy „a.r.” nr 1. Grupa „a.r.” podejmuje walkę o sztukę nowoczesną w Polsce | 84 |
Na odcinku poetyckim | 86 |
Kataryniarze i strofkarze | 88 |
Stefan Kołaczkowski o współczesnej literaturze polskiej (w uzupełnieniu literatury Feldmana) | 93 |
Co to znaczy „urbanizm”? | 94 |
Przeciw stylizacji | 95 |
„Ludowość” w poezji | 95 |
Jesienin i naśladowcy | 95 |
Rytm i rym | 96 |
Unizm | 97 |
Hucuły sztuki | 99 |
Poezja proletariacka w praktyce | 102 |
W sprawie poezji proletariackiej | 105 |
Na marginesie artykułu Czernika | 109 |
Dwa chwyty | 111 |
Jeszcze raz trzy | 114 |
Uwagi o nowej liryce | 117 |
Wymiana poglądów. Odpowiedź na ankietę „Okolicy Poetów” | 124 |
Jak powstaje wiersz | 126 |
Odpowiedź na ankietę redakcji „Wiadomości Literackich”. Jak się uczyli współcześni wybitni pisarze polscy | 129 |
Linie i gwar | 133 |
Do źródeł liryzmu | 137 |
Tezy | 142 |
Nie o autentyzmie, lecz do autentystów | 143 |
Lautréamont | 147 |
1947 149 | |
Pierwsze słowa wyzwolonej literatury | 149 |
Rozmowa z Julianem Przybosiem | 154 |
1952 161 | |
O poezji ludowej | 161 |
1953 169 | |
Prof. Karol Badecki. Wspomnienie pośmiertne | 169 |
Pisarze o śmierci Stalina | 172 |
Co sądzić o polskiej pieśni ludowej? | 172 |
Śpiew Jasia i Kasi | 178 |
1954 | 181 |
„Linią powietrzną najbliżej ze wspomnienia do wspomnienia wrócić” | 181 |
W rożnickiej świetlicy | 182 |
Greń o Marii Dąbrowskiej | 189 |
Z bajki Andersena | 191 |
Balony do przekłucia | 192 |
Jeszcze w sprawie etapów | 194 |
Głos w dyskusji o poezji Różewicza | 196 |
Drogowskaz historii | 197 |
Lubelska wiosna poezji | 198 |
1955 201 | |
Ton gawędy | 201 |
Rysunki Adama Marczyńskiego | 203 |
O młode malarstwo młodych | 204 |
Spór, ale nie o Czechowicza | 211 |
Wobec największego | 215 |
Prapremiera pięciu poetów. Bohdan Drozdowski | 219 |
1956 221 | |
O malarstwie i liryce | 221 |
W pracowniach pisarzy | 228 |
Heroje brzydoty | 229 |
Z powodu Wierszy wybranych Bronisławy Ostrowskiej | 231 |
Co więc czynić należy | 233 |
W sprawie czystych rąk | 237 |
W Łodzi i Stalinogrodzie | 239 |
Kara śmierci i deklamacja | 249 |
Dyskusja o Związku Literatów | 253 |
Dlaczego poezja ludowa czaruje poetów wyrafinowanych? | 260 |
Do poczucia humoru Stanisława Pietraszki | 263 |
Prawda całego narodu | 265 |
Prawda, wolność i socjalizm | 265 |
O całą prawdę w literaturze | 267 |
Ostatnie utwory Pawlikowskiej | 271 |
Po VIII Plenum | 275 |
Głos na Zjeździe pisarzy | 276 |
1957 281 | |
O nową socjalistyczną sztukę | 281 |
Szczęśliwy debiut | 285 |
Wiersze literackie | 287 |
Co dzisiaj znaczy „awangarda”? | 288 |
1958 301 | |
Sześć rozmów z członkami Komisji Kultury KC PZPR. Rozmowa z tow. Julianem Przybosiem | 301 |
Rozprawy Henryka Markiewicza | 303 |
U Denise René. Galeria malarstwa w Paryżu | 305 |
Wiersze Bratnego | 309 |
Opowiadania Jana Józefa Szczepańskiego | 311 |
Skąd się bierze mała poczytność literatury polskiej? | 314 |
„Rocznik Literacki” | 319 |
Henryk Wiciński | 324 |
Moralność a sztuka. Rozmowa przy mikrofonie | 325 |
Wyspiański żywy | 328 |
Za obszerna antologia | 330 |
Przeciw łatwiźnie | 332 |
Monografia filologa o Mickiewiczu | 333 |
Czernik o epice ludowej | 334 |
Filologiczny wdzięk i powab | 336 |
Contra plures | 337 |
O więcej pytań | 339 |
O malarstwie pozaabstrakcyjnym | 342 |
Na I Zjeździe Pisarzy Ziem Zachodnich w Dusznikach | 345 |
1959 349 | |
Ksiądz a nie szewc | 349 |
Przeciw przesądowi | 352 |
Namiętny podręcznik | 355 |
Baudelaire po polsku | 356 |
Słowo przedrzeźnione | 357 |
Co wiemy o Stańczyku | 359 |
Malte Rilkego | 362 |
Niezwykłe dzieło | 364 |
Człowiek niezwykły, ale poeta? | 365 |
Na temat Teorii widzenia | 367 |
Ankieta o Teatrze Nowym | 370 |
Najmłodsi | 370 |
Patri patriae | 372 |
Pantuny po polsku | 375 |
Żelazne strofy futurysty | 376 |
Słówko o sztuce abstrakcyjnej | 378 |
O mówieniu wierszy | 381 |
Najlepsza książka? | 383 |
Czy kres sztuki abstrakcyjnej? | 385 |
Ku sztuce nowego realizmu | 387 |
Legenda o papieżycy | 390 |
Jak możliwy jest liryzm | 393 |
Międzynarodowe Biennale Poezji | 396 |
Kazimierz Wyka o poezji | 398 |
Na siedemdziesiąte urodziny Marii Dąbrowskiej | 400 |
Sobowtóry Pilniaka | 403 |
Nowy talent | 404 |
Na piętnastolecie | 406 |
Festiwal młodej poezji w Poznaniu | 407 |
1960 409 | |
Z taryfą ulgową | 409 |
Liryka Grochowiaka | 411 |
Szczerozłoty samorodek | 412 |
Problemy liryki | 414 |
Hikmet po polsku | 416 |
Dlaczego wyjechałem z Krakowa | 417 |
Pisarze mówią o literaturze | 418 |
Pola. (Z podróży przez Węgry i Jugosławię) | 419 |
Dyskusja o literaturze | 421 |
Jeden z zagniewanych młodych | 426 |
O przedwojennej lewicy w sztuce | 428 |
Ku czci Konopnickiej | 430 |
Arcydzieło przekładu | 433 |
Rozmowa o poezji | 435 |
Próba autobiografii poetyckiej | 437 |
Przypomnienie poezji Brunona Jasieńskiego | 439 |
Znak przedsłowny | 441 |
Chwila nieuwagi | 443 |
1961 445 | |
Fantazja i myśl | 445 |
Dekoracja | 447 |
Wnętrze literatury | 448 |
Przypomnienie Lecha Piwowara | 452 |
Poezja polska po francusku | 454 |
Po Zjeździe Rzeszowskim. Dywagacje | 455 |
Szkice czy ballady? | 458 |
Do Janusza Koniusza. Zamiast recenzji ze Śladu przelotu | 459 |
Pisarze o temacie współczesnym | 461 |
1962 463 | |
Niezrozumialstwo i nowa sztuka. Dyskusja przy redakcyjnym stole z Julianem Przybosiem i Arturem Sandauerem | 463 |
Inspiracja czy plagiat? | 470 |
Nowa książka Jasienicy | 471 |
Pieśń | 475 |
Gdzie drogowskaz? (Po wystawach plastyki) | 476 |
Biblioteka człowieka współczesnego | 478 |
„Rzecz poetycka – Tygiel” | 479 |
Święto książki | 481 |
Stanisław Czernik i jego „Okolica poetów” | 483 |
O prozie Marii Dąbrowskiej | 484 |
O wierszu Beniowskiego | 488 |
Teoria wiersza | 490 |
Nieubłagany nakaz nowatorstwa | 493 |
Janion o Krasińskim | 503 |
Szymborska | 505 |
Masowe wierszomówienie | 506 |
Pisma Leśmiana | 509 |
O marzeniu | 511 |
O Starym złocie słów kilka | 512 |
Przed Zjazdem Pisarzy | 515 |
Nie minąć | 518 |
1963 519 | |
Mój wiersz | 519 |
Władysław Strzemiński (w dziesięciolecie śmierci 28 XII 1952) | 521 |
*** [inc. Zapowiadana od dawna antologia poezji polskiej…] | 523 |
Ankieta w sprawie polskich klasyków | 525 |
Wiersze Flukowskiego | 526 |
Z powodu przekładu | 528 |
Awangardowy Lublin | 529 |
Rilke po polsku | 531 |
Henryk Wiciński | 532 |
O roli wychowawczej konkursu recytatorskiego | 533 |
Wolny ruch twórczej mowy | 536 |
Mój Belzebub | 540 |
*** [inc. Mnożą się wspomnienia…] | 541 |
Chodzi mi o to, aby język giętki… | 543 |
Książka o Lorce | 545 |
O Maryli Wolskiej | 547 |
Ogniste koła | 548 |
Słowo wstępne (na jubileuszu „Współczesności” z okazji 150 numeru) | 550 |
1964 553 | |
Wiersze o Chopinie | 553 |
W pracowniach | 556 |
Listy Krasińskiego | 556 |
Kubacki eseista | 558 |
Książka o Leśmianie | 560 |
Poezja dla dzieci | 562 |
Cały Czechowicz | 569 |
„Życie” i laury. Wypowiedzi laureatów nagród państwowych | 572 |
Pociecho ty, książeczko | 573 |
Rosnące jutro | 575 |
Juliana Przybosia wspomnienia o roku ’44 | 580 |
By polonista był czarodziejem | 585 |
1965 589 | |
Przykład ludowości poetyckiej | 589 |
Heydenreich Iwaszkiewicza | 598 |
Proza Kuśniewicza | 601 |
Nie czytajmy sieczki… | 602 |
Pisarze polscy we Włoszech | 603 |
Powieść Hikmeta | 606 |
Dygat humorysta | 609 |
À propos przekładów. Do Witolda Wirpszy tudzież do redaktora działu recenzji w „Twórczości” | 611 |
Pełnia Ozgi-Michalskiego | 614 |
O poezji przyjaciół rozmowa | 615 |
Wolny ruch twórczej mowy | 621 |
Opowiadania Lema | 624 |
Po lekturze Łastika | 627 |
Skarga pokiereszowanego, czyli o diable drukarskim | 629 |
O poezji, malarstwie i krytyce | 632 |
Źle o miłości | 637 |
Poetka prawdziwa | 638 |
1966 641 | |
Opowiadania Worcella | 641 |
Nowa powieść Filipowicza | 643 |
Dzieło Czesława Hernasa | 645 |
Estetyka koloru | 648 |
Z powodu Było i było Mirona Białoszewskiego | 650 |
Jan Salamon | 652 |
Opowiadania Andricia | 653 |
Uwagi o ruchu recytatorskim | 655 |
Poemat satyryczny Peipera | 658 |
Tęgi talent | 667 |
Jeszcze o Białoszewskim komentowanym przez Witolda Wirpszę, czyli: nie dajmy się zwariować! | 669 |
O Mieczysławie Szczuce | 672 |
Osobliwa proza | 674 |
Na temat Sonetu I Sępa Szarzyńskiego | 677 |
Nowy Newerly | 681 |
Przed Kongresem | 682 |
Kultura masowa – wtórna i prawdziwa | 684 |
Racja Sandauera | 686 |
Słowem każdym jak perłą. (De gustibus est disputandum?) | 688 |
Dzieła, które cenią najwyżej. Kongresowe 6x naj… | 691 |
Wyobraźnia wyzwolona | 693 |
Sztuka to doskonała praca | 695 |
Karczmarz i Kozacy | 698 |
Elementaryzm w sztuce | 701 |
Tradycja czy nowatorstwo? | 703 |
1967 709 | |
Norwid – Gomulickiego | 709 |
Pożytek społeczny poezji | 712 |
Jeszcze o Sonecie I Szarzyńskiego | 721 |
Mężczyzna jak dziecko | 722 |
Nowa proza Brychta | 725 |
Sojusz sztuki z pracą | 727 |
Na dziesięciolecie „Tygodnika Kulturalnego” | 731 |
Wprowadzenie do Chorążuka | 732 |
Nowa powieść Bratnego | 733 |
O „umarłym poecie” | 736 |
Czarująca lektura | 737 |
Małowierni Putramenta | 740 |
Szczęściarz Żukrowskiego | 743 |
W rocznicę Rewolucji | 745 |
Nowatorstwo a nowatorszczyzna, klasycyzm a małpiarstwo | 747 |
Podwojony Tristan | 751 |
Ficowski o Schulzu | 753 |
Koszmar nocy | 755 |
Obecność poezji | 758 |
1968 763 | |
Najważniejsze | 763 |
Wielka zabawa | 764 |
Początki Bołdyna | 767 |
Poezja Szymborskiej | 769 |
Książka J.S. Sity | 773 |
Krzyżanowski o Tetmajerze | 776 |
Niezwyczajny debiut | 779 |
Krzyżanowskiemu w hołdzie | 782 |
Gilgamesz | 784 |
Nowy tom Iwaszkiewicza | 786 |
Myśli Leca | 789 |
Desperacjonizm, czyli kult rozpaczy | 791 |
Pracujące słowa | 796 |
Powieść Szczepańskiego | 802 |
Jak Polskę budować | 805 |
Estetyka Tatarkiewicza | 809 |
Monografia o Peiperze | 812 |
Ostatnia książka Pigonia | 816 |
1969 819 | |
Eseje Sandauera | 819 |
Na XVII Zjeździe ZLP | 822 |
Wdrażanie ludzi do wielkości | 823 |
25 lat PRL | 826 |
Pyszny ironista | 828 |
Kaukaz Kubackiego | 830 |
Czy sztalugi są przeżytkiem? | 833 |
Wniosek z doświadczenia | 834 |
Bołdyn Putramenta | 838 |
Rozmowy z Julianem Przybosiem | 840 |
Szkice polonistyczne Wyki | 842 |
Sekretarz Mickiewicza | 844 |
Co się dzieje z malarstwem? | 847 |
Białe gołębie nad Dworem Artusa | 852 |
W sprawie Gajcego | 856 |
Mówią pisarze. O planach twórczych | 858 |
1970 859 | |
Reportaże Wańkowicza | 859 |
Przekład Ulissesa | 862 |
Rocznik Literacki | 864 |
Druga powieść Dąbrowskiej | 866 |
Chaos i rygor | 869 |
Kubacki o artyście | 874 |
Wiązanka historycznoliteracka | 877 |
Smak spraw minionych | 879 |
Rimbaud po polsku | 882 |
Długo i szczęśliwie | 884 |
Ronsard i Rimbaud | 886 |
Historia koloru | 890 |
Folklor rzeszowski | 894 |
Czechowicz | 898 |
Światło i słowo | 900 |
1971 907 | |
Uwagi o projekcie programu nauczania języka polskiego | 907 |
Listy Juliana Przybosia do „Profilów” | 911 |
Aneks. Z Domowego Archiwum Juliana Przybosia | 919 |
Do Konstantego Régameya | 919 |
Współczesna poezja polska… | 920 |
Do Libuszy Halasovej | 921 |
Do Jana Przybosia | 923 |
Błędy w Antologii satyry | 923 |
Do kierownika pralni | 925 |
Do „Życia Warszawy” | 926 |
Do Komitetu Blokowego | 927 |
Testament | 928 |
Arcyludzkie | 929 |
Słówko o języku krytyki malarskiej | 929 |
Jak wyrazić uczucia | 931 |
Indeks nazwisk | 937 |
Summary Julian Przyboś, Diffuse writings | 957 |