„Narracje o Zagładzie” 2018, nr 4: Izraelskie narracje o Zagładzie

1 opinia

Format:

ibuk

Bieżący numer próbuje opisać i przybliżyć nieznaną w Polsce problematykę Zagłady w różnych dyskursach izraelskich. Jej panoramiczny i złożony charakter sprawia, że sięgnęliśmy tym razem do większej liczby dyscyplin niż zwykle: historii sztuki, filmoznawstwa, politologii, historii i, tradycyjnie już, do literaturoznawstwa. Kilka tekstów drukujemy po angielsku. W części tematycznej proponujemy kilka ważnych i wyrazistych artykułów filmoznawczych, poświęconych kinu Izraela i o Izraelu (w tym dwa teksty anglojęzyczne), pierwsze w Polsce omówienie sztuki Haima Maora i kontynuację badań nad malarstwem i filozofią Brachy L. Ettinger; a także artykuły o twórczości Miriam Akavii, Idy Fink (wraz z jej niepublikowanym dotąd opowiadaniem) i Davida Grosmana. W części „ogólnej” – więcej poezji: Paula Celana, Piotra Sommera i Haliny Poświatowskiej. A także przybliżenie dopiero rodzącego się zjawiska, jakim jest musical holokaustowy. W Dokumentach mogą Państwo przeczytać reportaż „naukowy” z wyprawy do Mizocza na tereny byłego getta i wspomnienia dotyczące przyjaźni z nieżyjącymi już artystami i pisarzami izraelskimi. W części Recenzje i omówienia proponujemy szkice krytyczne m.in. o książkach Anny Bikont, Moniki Sznajderman, Aliny Molisak i Małgorzaty Wójcik-Dudek. W części Przekłady prezentujemy pionierskie omówienie prozy drugiego pokolenia autorstwa izarelskiej badaczki Talili Kusz Zohar. Nad numerem opiekę sprawowali hebraistka, teatrolożka i literaturoznawczyni Jagoda Budzik (UAM Poznań, Uniwersytet Wrocławski) oraz Barłomiej Krupa (IBL PAN).


Rok wydania2018
Liczba stron498
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Izraelskie narracje o Zagładzie (Jagoda Budzik, Bartłomiej Krupa) /    7
  
  Izraelskie narracje o Zagładzie
  
  „Tam jest życie, a tu już jakby nie‑życie”. Z Piotrem Pazińskim o hebrajskiej literaturze Zagłady rozmawiają Jagoda Budzik i Bartłomiej Krupa /    15
  
  „Trudno znaleźć coś lepszego”. O polsko‑izraelskich splotach pamięci o Zagładzie z Shoshaną Ronen rozmawiają Jagoda Budzik i Bartłomiej Krupa /    41
  
  Jagoda Budzik
  „Mi‑Szoa li‑tkuma”. Polska jako antynomia Izraela /    55
  
  Marta Tomczok
  „Mój przyjaciel z Haify powiedział, że gdy śni, nie śni o wrogu, lecz o sobie samym”. Studia nad konfliktem palestyńsko‑izraelskim jako wyzwanie dla studiów nad Zagładą /    67
  
  Bartosz Kwieciński
  Z powodu tej wojny. Szoa w kinie izraelskim /    81
  
  Liat Steir‑Livny
  The Portrayal of Holocaust Survivors in Israeli Feature Films Following the Six‑Day War /    96
  
  Ela Bauer
  Israelis Look at Poles via the Lens of the Cine‑Camera /    113
  
  Anna Kisiel
  Touching Trauma: On the Artistic Gesture of Bracha L. Ettinger /    138
  
  Rafał Jakubowicz
  Język hebrajski oraz jidysz w sztuce Haima Maora, izraelskiego artysty drugiego pokolenia /    163
  
  Katarzyna Kuczyńska‑Koschany
  Moja winnica…: autobiografia czy auto(tanato)grafia? /    234
  
  Agnieszka Czyżak
  Powroty niemożliwe, powroty nieuniknione – konwencjonalność i topiczność w prozie Miriam Akavii /    245
  
  Beata Przymuszała
  Opowieść a‑alternatywna. O Patrz pod: Miłość Dawida Grossmana /    259
  
  Sara Herczyńska
  Powrót na planetę Auschwitz. Zemdlenie Yehiela Dinura jako kluczowy moment w tworzeniu pamięci o Zagładzie /    269
  
  Artykuły i rozprawy
  
  Antoni Zając
  Wpaść w słowo mordercom. Paul Celan wobec recepcji własnej twórczości w kontekście powojennych niemieckojęzycznych dyskursów artystyczno‑politycznych /    283
  
  Andrzej Juchniewicz
  „Zmysł udziału”. Wspólnoty, sojusze bezbronnych i podporządkowanych w poezji Haliny Poświatowskiej /    298
  
  Ewa Goczał
  Cicho o Szoa. Tropy pamięci w wierszach Piotra Sommera /    325
  
  Joanna Roszak
  Śpiewać niewyśpiewalne? Miejsce musicalu w edukowaniu o Holokauście /    349
  
  Przekłady
  
  Talila Kosz Zohar
  Proza drugiego pokolenia po Zagładzie: inne sposoby pamiętania (tłumaczenie Jagoda Budzik) /    365
  
  Dokumenty
  
  Ida Fink
  Na wczasach (słowo wstępne Bartłomiej Krupa) /    387
  
  Karolina Famulska‑Ciesielska
  Stary notes /    395
  
  Natalia Parfeniuk, Ewelina Suszek
  Mizocz – palimpsest /    400
  
  Przeglądy i omówienia
  
  Kinga Piotrowiak‑Junkiert
  Kret czy wieloryb? Którędy do Rechnitz? Sacha Batthyany: A co ja mam z tym wspólnego? Zbrodnia popełniona w marcu 1945 roku. Dzieje mojej rodziny. Przeł. Emilia Bielicka. Warszawa, Czytelnik, 2017, ss. 256 /    411
  
  Andrzej Juchniewicz
  „Paciorkowa robota”. Dorota Głowacka: Po tamtej stronie. Świadectwo – afekt – wyobraźnia. Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2016, ss. 295. Anita Jarzyna: Imaginauci. Pismo wyobraźni w poezji Bolesława Leśmiana, Józefa Czechowicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Nowaka. Łódź–Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2017, ss. 364 /    417
  
  Katarzyna Kuczyńska‑Koschany
  Kiedyś, przed Zagładą. O książce „przywracającej” żydowskie życie Berlina i Warszawy. Alina Molisak: Żydowska Warszawa – żydowski Berlin. Literacki portret miasta w pierwszej połowie XX wieku. Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2016, ss. 365 /    432
  
  Daria Nowicka
  Historia prawdziwa z niuansów. Anna Bikont: Sendlerowa. W ukryciu. Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2017, ss. 480 /    443
  
  Joanna Żygowska
  Czytanie i pamięć. Małgorzata Wójcik‑Dudek: W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016, ss. 336 /    455
  
  Anita Jasińska
  Izrael nieoswojony. O różnorodności literackich reprezentacji. Paweł Smoleński: Izrael już nie frunie. Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2006, ss. 320. Ela Sidi: Izrael oswojony. Warszawa, Muza, 2013, ss. 560 /    463
  
  Paulina Czwordon‑Lis
  „Kto jest fałszerzem pieprzu?”. Monika Sznajderman: Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna. Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2016, ss. 280 /    472
  
  Bartłomiej Krupa
  Praca wre. Work in Progress. Konfrontacje trzeciego pokolenia po Zagładzie. Red. Jagoda Budzik. Kraków, Wydawnictwo Pasaże, 2018, ss. 112 /    481
  
  Noty o Autorach /    487
RozwińZwiń