POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Bieżący numer próbuje opisać i przybliżyć nieznaną w Polsce problematykę Zagłady w różnych dyskursach izraelskich. Jej panoramiczny i złożony charakter sprawia, że sięgnęliśmy tym razem do większej liczby dyscyplin niż zwykle: historii sztuki, filmoznawstwa, politologii, historii i, tradycyjnie już, do literaturoznawstwa. Kilka tekstów drukujemy po angielsku. W części tematycznej proponujemy kilka ważnych i wyrazistych artykułów filmoznawczych, poświęconych kinu Izraela i o Izraelu (w tym dwa teksty anglojęzyczne), pierwsze w Polsce omówienie sztuki Haima Maora i kontynuację badań nad malarstwem i filozofią Brachy L. Ettinger; a także artykuły o twórczości Miriam Akavii, Idy Fink (wraz z jej niepublikowanym dotąd opowiadaniem) i Davida Grosmana. W części „ogólnej” – więcej poezji: Paula Celana, Piotra Sommera i Haliny Poświatowskiej. A także przybliżenie dopiero rodzącego się zjawiska, jakim jest musical holokaustowy. W Dokumentach mogą Państwo przeczytać reportaż „naukowy” z wyprawy do Mizocza na tereny byłego getta i wspomnienia dotyczące przyjaźni z nieżyjącymi już artystami i pisarzami izraelskimi. W części Recenzje i omówienia proponujemy szkice krytyczne m.in. o książkach Anny Bikont, Moniki Sznajderman, Aliny Molisak i Małgorzaty Wójcik-Dudek. W części Przekłady prezentujemy pionierskie omówienie prozy drugiego pokolenia autorstwa izarelskiej badaczki Talili Kusz Zohar. Nad numerem opiekę sprawowali hebraistka, teatrolożka i literaturoznawczyni Jagoda Budzik (UAM Poznań, Uniwersytet Wrocławski) oraz Barłomiej Krupa (IBL PAN).
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 498 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Izraelskie narracje o Zagładzie (Jagoda Budzik, Bartłomiej Krupa) / | 7 |
Izraelskie narracje o Zagładzie | |
„Tam jest życie, a tu już jakby nie‑życie”. Z Piotrem Pazińskim o hebrajskiej literaturze Zagłady rozmawiają Jagoda Budzik i Bartłomiej Krupa / | 15 |
„Trudno znaleźć coś lepszego”. O polsko‑izraelskich splotach pamięci o Zagładzie z Shoshaną Ronen rozmawiają Jagoda Budzik i Bartłomiej Krupa / | 41 |
Jagoda Budzik | |
„Mi‑Szoa li‑tkuma”. Polska jako antynomia Izraela / | 55 |
Marta Tomczok | |
„Mój przyjaciel z Haify powiedział, że gdy śni, nie śni o wrogu, lecz o sobie samym”. Studia nad konfliktem palestyńsko‑izraelskim jako wyzwanie dla studiów nad Zagładą / | 67 |
Bartosz Kwieciński | |
Z powodu tej wojny. Szoa w kinie izraelskim / | 81 |
Liat Steir‑Livny | |
The Portrayal of Holocaust Survivors in Israeli Feature Films Following the Six‑Day War / | 96 |
Ela Bauer | |
Israelis Look at Poles via the Lens of the Cine‑Camera / | 113 |
Anna Kisiel | |
Touching Trauma: On the Artistic Gesture of Bracha L. Ettinger / | 138 |
Rafał Jakubowicz | |
Język hebrajski oraz jidysz w sztuce Haima Maora, izraelskiego artysty drugiego pokolenia / | 163 |
Katarzyna Kuczyńska‑Koschany | |
Moja winnica…: autobiografia czy auto(tanato)grafia? / | 234 |
Agnieszka Czyżak | |
Powroty niemożliwe, powroty nieuniknione – konwencjonalność i topiczność w prozie Miriam Akavii / | 245 |
Beata Przymuszała | |
Opowieść a‑alternatywna. O Patrz pod: Miłość Dawida Grossmana / | 259 |
Sara Herczyńska | |
Powrót na planetę Auschwitz. Zemdlenie Yehiela Dinura jako kluczowy moment w tworzeniu pamięci o Zagładzie / | 269 |
Artykuły i rozprawy | |
Antoni Zając | |
Wpaść w słowo mordercom. Paul Celan wobec recepcji własnej twórczości w kontekście powojennych niemieckojęzycznych dyskursów artystyczno‑politycznych / | 283 |
Andrzej Juchniewicz | |
„Zmysł udziału”. Wspólnoty, sojusze bezbronnych i podporządkowanych w poezji Haliny Poświatowskiej / | 298 |
Ewa Goczał | |
Cicho o Szoa. Tropy pamięci w wierszach Piotra Sommera / | 325 |
Joanna Roszak | |
Śpiewać niewyśpiewalne? Miejsce musicalu w edukowaniu o Holokauście / | 349 |
Przekłady | |
Talila Kosz Zohar | |
Proza drugiego pokolenia po Zagładzie: inne sposoby pamiętania (tłumaczenie Jagoda Budzik) / | 365 |
Dokumenty | |
Ida Fink | |
Na wczasach (słowo wstępne Bartłomiej Krupa) / | 387 |
Karolina Famulska‑Ciesielska | |
Stary notes / | 395 |
Natalia Parfeniuk, Ewelina Suszek | |
Mizocz – palimpsest / | 400 |
Przeglądy i omówienia | |
Kinga Piotrowiak‑Junkiert | |
Kret czy wieloryb? Którędy do Rechnitz? Sacha Batthyany: A co ja mam z tym wspólnego? Zbrodnia popełniona w marcu 1945 roku. Dzieje mojej rodziny. Przeł. Emilia Bielicka. Warszawa, Czytelnik, 2017, ss. 256 / | 411 |
Andrzej Juchniewicz | |
„Paciorkowa robota”. Dorota Głowacka: Po tamtej stronie. Świadectwo – afekt – wyobraźnia. Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2016, ss. 295. Anita Jarzyna: Imaginauci. Pismo wyobraźni w poezji Bolesława Leśmiana, Józefa Czechowicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Nowaka. Łódź–Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2017, ss. 364 / | 417 |
Katarzyna Kuczyńska‑Koschany | |
Kiedyś, przed Zagładą. O książce „przywracającej” żydowskie życie Berlina i Warszawy. Alina Molisak: Żydowska Warszawa – żydowski Berlin. Literacki portret miasta w pierwszej połowie XX wieku. Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2016, ss. 365 / | 432 |
Daria Nowicka | |
Historia prawdziwa z niuansów. Anna Bikont: Sendlerowa. W ukryciu. Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2017, ss. 480 / | 443 |
Joanna Żygowska | |
Czytanie i pamięć. Małgorzata Wójcik‑Dudek: W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016, ss. 336 / | 455 |
Anita Jasińska | |
Izrael nieoswojony. O różnorodności literackich reprezentacji. Paweł Smoleński: Izrael już nie frunie. Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2006, ss. 320. Ela Sidi: Izrael oswojony. Warszawa, Muza, 2013, ss. 560 / | 463 |
Paulina Czwordon‑Lis | |
„Kto jest fałszerzem pieprzu?”. Monika Sznajderman: Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna. Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2016, ss. 280 / | 472 |
Bartłomiej Krupa | |
Praca wre. Work in Progress. Konfrontacje trzeciego pokolenia po Zagładzie. Red. Jagoda Budzik. Kraków, Wydawnictwo Pasaże, 2018, ss. 112 / | 481 |
Noty o Autorach / | 487 |