INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Celem rozdziału pierwszego, który ma charakter eksplikacyjny, jest syntetyczna prezentacja genezy i koncepcji regulacji na gruncie nauk technicznych, przyrodniczych i ekonomicznych. Celem rozdziału drugiego jest wyjaśnienie kontekstu realnego i teoretycznego, w którym narodziło się podejście regulacyjne, a także zwięzła prezentacja najważniejszych szkół, które przyjęły francuską interpretację regulacji. Celem rozdziału trzeciego, obok prezentacji genezy szkoły paryskiej, jest charakterystyka aparatury pojęciowej będącej podstawą programu badawczego regulacjonistów. W centrum badań znalazł się kapitalizm i występujące w nim sprzeczności. Zaproponowana siatka pojęciowa jest zasługą przede wszystkim dwóch eminentnych postaci francuskiego regulacjonizmu, Michela Aglietty i Roberta Boyera. Podstawowe koncepcje bazowe, takie jak sposób produkcji czy system akumulacji, zostały osadzone jeszcze w teorii marksowskiej, jednak wprowadzenie pojęcia form instytucjonalnych przesunęło zainteresowanie regulacjonistów na wymiar instytucjonalny. Wyjaśnienie istoty fordyzmu jako motoru wzrostu gospodarczego w okresie powojennej prosperity, periodyzacja regulacji, typologia kryzysów oraz interpretacja kryzysu z lat 70. XX w. jako kryzysu sposobu regulacji stanowią kanwę rozdziału czwartego. W rozdziale piątym wskazano najważniejsze kierunki badań szkoły, które odzwierciedlają ewolucję programu badawczego regulacjonistów. Ostatni, szósty rozdział stanowi próbę analizy krytycznej i prospektywnej paryskiego podejścia regulacyjnego. W rozdziale tym zaproponowano periodyzację ewolucji programu badawczego paryskich regulacjonistów, wskazując trzy generacje badań.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 237 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-527-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I | |
Konceptualizacja pojęcia regulacji w różnych ujęciach | 17 |
1. Regulacja jako pojęcie teoretyczne | 17 |
1.1. Termin regulacja w różnych dyscyplinach nauki | 17 |
1.2. Kategoria regulacji w podejściu systemowym | 18 |
1.3. Kategoria regulacji w naukach ekonomicznych we współczesnej ekonomii angloamerykańskiej | 23 |
2. Konceptualizacja pojęcia regulacji we francuskim podejściu regulacyjnym | 30 |
2.1. Źródła interpretacji regulacji w ujęciu francuskim | 30 |
2.2. Konceptualizacja pojęcia regulacji w interpretacji szkoły paryskiej | 33 |
Rozdział II | |
Podejście regulacyjne – rekonstrukcja historyczna | 38 |
1. Geneza podejścia regulacyjnego | 38 |
1.1. Realna koniunktura gospodarcza lat 60. i 70. XX w. jako katalizator narodzin podejścia regulacyjnego | 38 |
1.2. Koniunktura teoretyczna | 42 |
2. Szkoły w ramach podejścia regulacyjnego | 47 |
2.1. Podejście francuskie | 47 |
2.1.1. Szkoła marksistowska Paula Boccary | 47 |
2.1.2. Szkoła grenoblańska Gérarda Destanne’a de Bernisa | 50 |
2.1.3. Szkoła paryska | 53 |
2.2. Szkoła zachodnioniemiecka | 54 |
2.3. Szkoła amsterdamska | 57 |
2.4. Szkoła nordycka | 58 |
2.5. Szkoła Społecznej Struktury Akumulacji | 60 |
3. Syntetyczne ujęcie podejścia regulacyjnego | 64 |
Rozdział III | |
Geneza paryskiej szkoły regulacji i aparatura pojęciowa | 68 |
1. Początek badań szkoły paryskiej | 68 |
2. Między krytyką ekonomii neoklasycznej a ortodoksyjnym marksizmem | 72 |
3. Podstawowa idea: zmienność dynamiki ekonomicznej i społecznej | 77 |
4. Aparatura pojęciowa szkoły paryskiej: poziomy analizy regulacyjnej – od sposobu produkcji do sposobu regulacji | 80 |
4.1. Sposób produkcji | 80 |
4.2. System akumulacji | 81 |
4.3. Formy instytucjonalne | 83 |
4.4. Sposób regulacji | 88 |
Rozdział IV | |
Pierwsze wyniki badań ex post regulacjonistów paryskich | 92 |
1. Periodyzacja regulacji gospodarki kapitalistycznej z perspektywy historycznej | 92 |
1.1. Mechanizmy dostosowawcze w gospodarce kapitalistycznej | 92 |
1.2. Rodzaje historycznej regulacji | 93 |
2. System fordowski jako spiritus movens golden age of capitalism | 99 |
2.1. Cztery wymiary fordyzmu | 99 |
2.2. Kompromis kapitał-praca – warunek sine qua non dynamicznego wzrostu gospodarczego | 104 |
2.3. Specyfika fordowskiego sposobu regulacji | 108 |
3. Typologia kryzysów w gospodarce kapitalistycznej | 112 |
4. Kryzys z lat 70. XX w. jako kryzys sposobu regulacji | 118 |
Rozdział V | |
Kierunki rozwoju programu badawczego paryskiej szkoły regulacji | 124 |
1. Teoria instytucji regulacjonistów | 124 |
1.1. Pojęcie instytucji z perspektywy ekonomii instytucjonalnej i szkoły regulacji | 124 |
1.2. Formy instytucjonalne jako wynik kompromisu zinstytucjonalizowanego | 130 |
1.3. Konfiguracja form instytucjonalnych a trwałość systemu społeczno-gospodarczego | 133 |
2. W poszukiwaniu nowego sposobu regulacji | 140 |
2.1. Regulacja zdominowana przez finansyzację | 140 |
2.2. Czy istnieje konsensus w kwestii nowego sposobu regulacji? | 145 |
3. Różnorodność kapitalizmów – kapitalizm czy gospodarka rynkowa? | 151 |
3.1. Między państwem a rynkiem – różnorodność form koordynacji | 151 |
3.2. Gospodarka rynkowa versus różnorodność kapitalizmów | 157 |
4. Między porządkiem ekonomicznym a porządkiem politycznym – w kierunku ekonomii politycznej kapitalizmów | 164 |
Rozdział VI | |
Ewolucja i perspektywa rozwoju paryskiej szkoły regulacji | 170 |
1. Ewolucja paryskiej szkoły regulacji | 170 |
1.1. Próba periodyzacji programu badawczego paryskiej szkoły | 170 |
1.2. Status quo czy in statu nascendi? | 176 |
2. Dylematy epistemologiczno-metodologiczne programu badawczego | 178 |
2.1. Szkoła myślenia ekonomicznego i próby instytucjonalizacji szkoły regulacji | 178 |
2.2. Teoria czy program badawczy w sensie Imre Lakatosa? | 181 |
2.3. Czy istnieją prawa ekonomiczne? | 186 |
3. Quo vadis… szkoło regulacji? | 188 |
Zakończenie | 195 |
Aneks statystyczny | 205 |
Bibliografia | 209 |
Spis rysunków | 237 |
Spis tabel | 237 |