Corporate wellness w organizacji

Uwarunkowania, model wymiarów działań, możliwości rozwoju

1 opinia

Format:

ibuk

Corporate wellness to zarówno filozofia zarządzania, jak i zbiór konkretnych instrumentów wspierających dobrostan pracowników w przedsiębiorstwie. Podejście to zyskuje w ostatnich latach na popularności, zwłaszcza w kontekście warunków rynku pracownika oraz konieczności zabiegania o pozyskanie i zatrzymanie wykwalifikowanych zasobów ludzkich w firmie. Dotyczy ono nie tylko korporacji komercyjnych, lecz także instytucji publicznych.
Monografia powstała na podstawie studiów literaturowych i badań przeprowadzonych przez autorkę w wybranym uniwersytecie publicznym. Jest próbą odpowiedzi na pytanie, z jakich elementów powinny składać się działania corporate wellness, aby kompleksowo odpowiadać na potrzeby pracowników oraz jak je wprowadzać i integrować ze sobą w spójny program. Omówiono funkcjonowanie modelu wymiarów wellness w badanej organizacji, a także w jaki sposób poszczególne elementy oferty wellness są wykorzystywane i oceniane przez pracowników. W publikacji zaprezentowano ponadto interesujące rozwiązania z zakresu corporate wellness, które mogą być stosowane w przedsiębiorstwach różnego typu.


Rok wydania2019
Liczba stron262
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-480-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Część I. Rozwój inicjatyw z zakresu corporate wellness. Podstawowe obszary działań    13
  1. Podłoże powstania i rozwój działań corporate wellness, próby szacowania ich efektywności    15
  1.1. Tło funkcjonowania współczesnych organizacji i warunków pracy    15
  1.2. Dobrostan pracowników w nurcie pozytywnej psychologii organizacji    19
  1.3. Idea corporate wellness – osiągać zdrowie optymalne     24
  1.4. Promocja zdrowia w organizacjach i rozwój corporate wellness. Przyczyny wdrażania programów    27
  1.5. Zasady konstruowania i wdrażania programów wellness    36
  1.6. Korzyści z inwestycji w dobrostan pracowników    42
  2. Wspieranie dobrostanu fizycznego i równowagi pracowników jako podstawowe wymiary modelu działań wellness    47
  2.1. Dobrostan fizyczny i jego miejsce w programach corporate wellness    47
  2.1.1. Aspekt dbałości o ergonomię i komfort pracy    50
  2.1.2. Znaczenie stylu życia dla dobrostanu człowieka    56
  2.1.3. Działania z zakresu ochrony zdrowia: profilaktyka chorób i uzależnień    62
  2.2. Równowaga pracowników w kontekście corporate wellness    65
  2.2.1. Profilaktyka stresu w organizacji i wspieranie równowagi wewnętrznej    69
  2.2.2. Równowaga w różnych obszarach życia: balans między pracą a życiem osobistym    78
  2.2.3. Równowaga w różnych obszarach życia: czas wolny współczesnego człowieka, wypoczynek i rozwój zainteresowań pozazawodowych    91
  
  Część II. Funkcjonowanie modelu działań wellness w Uniwersytecie X    97
  3. Wspieranie dobrostanu fizycznego pracowników Uniwersytetu X w świetle badań    99
  3.1. Metodyka badań własnych    99
  3.1.1. Przesłanki prowadzonych badań, ich cele i problemy badawcze    99
  3.1.2. Sposób gromadzenia danych i zastosowane narzędzia statystyczne    103
  3.1.3. Różnorodność pracowników Uniwersytetu X – charakterystyka grupy badawczej    110
  3.2. Dobrostan fizyczny pracowników Uniwersytetu X – wyniki badań    112
  3.2.1. Ergonomia i komfort pracy w Uniwersytecie X    112
  3.2.2. Promowanie zdrowego stylu życia: właściwe odżywianie    128
  3.2.3. Promowanie zdrowego stylu życia: aktywność fizyczna i sport    135
  3.2.4. Ochrona zdrowia – profilaktyka chorób i uzależnień    149
  4. Równowaga pracowników Uniwersytetu X. Podsumowanie i wnioski z badań    159
  4.1. Wspieranie równowagi pracowników Uniwersytetu X w świetle badań    159
  4.1.1. Budowanie równowagi wewnętrznej i profilaktyka stresu    159
  4.1.2. Kształtowanie równowagi praca–życie    172
  4.1.3. Wspieranie rozwoju zainteresowań pozazawodowych    186
  4.2. Model wymiarów wellness w Uniwersytecie X – podsumowanie i wnioski z badań    192
  4.2.1. Rozeznanie w ofercie wellness wśród badanych    192
  4.2.2. Wykorzystanie i ocena oferty wellness na Uniwersytecie X    194
  4.2.3. Wykorzystanie i ocena oferty wellness a cechy badanych pracowników    198
  4.2.4. Możliwości rozwoju działań wellness na Uniwersytecie X    203
  
  Zakończenie    207
  Bibliografia    211
  Aneksy    225
  Abstract    255
  Spis tabel    257
  Spis wykresów    259
  Od Redakcji    261
RozwińZwiń