INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Swoją rozprawą habilitacyjną A. Domagała udowodniła, że jest nie tylko znakomitą badaczką, ale także osobą niezwykle empatyczną, zwracającą uwagę na podmiotowość pacjenta [...]. Jej monografia wyznacza nowe drogi badawcze w poznawaniu problemów lingwistycznych osób z otępieniem alzheimerowskim i z pewnością będzie podstawowym punktem odniesienia w dalszych badaniach tej skomplikowanej problematyki. [...] Nie do przecenienia są także walory praktyczne recenzowanej pracy. Opracowana przez autorkę "Skala pewności narracyjnych" może być znakomitym narzędziem logopedycznym do diagnozowania zaburzeń mowy u pacjentów z otępieniem oraz wyznaczania optymalnych sposobów postępowania postdiagnostycznego w odniesieniu zarówno do terapii bezpośredniej, jak i pośredniej. [...] Będzie ona bez wątpienia podstawową lekturą dla logopedów chcących specjalizować się z zakresu rodzącej się właśnie gerontologopedii. Zainteresują się nią zapewne także neurolodzy, neuropsycholodzy i inni specjaliści, którzy w kręgu swoich zainteresowań umieszczają osoby z otępieniem, nie tylko alzheimerowskim.
Z recenzji profesora Uniwersytetu Gdańskiego dra hab. Stanisława Milewskiego
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 575 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-614-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I Otępienie alzheimerowskie w perspektywie logopedycznej | 17 |
1. Otępienie | 17 |
1.1. Terminologia | 17 |
1.2. Definiowanie | 21 |
1.2.1. Na gruncie nauk medycznych | 21 |
1.2.2. Na gruncie neuropsychologii | 29 |
1.2.3. W perspektywie logopedycznej | 36 |
2. Choroba Alzheimera jako przyczyna otępienia | 44 |
2.1. W perspektywie historycznej | 44 |
2.2. Koncepcje i ustalenia współczesne | 50 |
2.2.1. Defi nicja. Postaci choroby Alzheimera | 50 |
2.2.2. Epidemiologia, czynniki ryzyka i czynniki protekcyjne | 52 |
2.2.3. Neurodegeneracja w chorobie Alzheimera | 58 |
2.2.3.1. Etiopatogeneza | 58 |
2.2.3.2. Neuropatologia | 60 |
2.2.3.3. Stadia przebiegu choroby | 63 |
3. Charakterystyka otępienia alzheimerowskiego | 68 |
3.1. Kryteria kliniczne otępienia alzheimerowskiego | 68 |
3.2. Obraz kliniczny otępienia alzheimerowskiego. Dynamika zaburzeń, fazy otępienia | 72 |
4. Charakterystyka zaburzeń mowy w otępieniu alzheimerowskim | 82 |
4.1. Zaburzenia mowy w otępieniu alzheimerowskim – terminologia i ujęcia koncepcyjne | 82 |
4.2. Symptomatologia zaburzeń mowy w ujęciu stadialnym | 89 |
4.2.1. Mowa osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie łagodnej | 89 |
4.2.2. Mowa osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie umiarkowanej | 100 |
4.2.3. Rozpad mowy jako ostateczny rezultat procesu otępiennego | 102 |
Rozdział II Sprawności narracyjne w diagnozie logopedycznej w warunkach otępienia | 105 |
1. Zachowania językowe w otępieniu alzheimerowskim | 105 |
2. Narracja – ujęcia koncepcyjne | 107 |
3. Strukturyzacja wypowiedzi | 113 |
3.1. Poziomy strukturyzacji wypowiedzi | 113 |
3.2. Struktura wypowiedzi determinowanych gatunkowo | 116 |
3.2.1. Opowiadanie i jego struktura | 116 |
3.2.2. Opis i jego struktura | 119 |
Rozdział III Metodologia badań własnych | 127 |
1. Problematyka i cele badań | 127 |
2. Procedura badania. Etapy postępowania badawczego | 130 |
3. Skala sprawności narracyjnych | 132 |
4. Przebieg badań empirycznych | 135 |
5. Charakterystyka badanej populacji | 139 |
6. Opis materiału empirycznego | 144 |
Rozdział IV Wypowiedź w otępieniu alzheimerowskim. Ocena językowych sprawności systemowych | 149 |
1. Sprawności leksykalne | 149 |
1.1. Sprawności leksykalne. Wyniki ogólne | 149 |
1.1.1. Rejestr trudności leksykalnych. Charakterystyka zjawisk | 149 |
1.1.2. Wyniki analizy ilościowej | 207 |
1.2. Sprawności leksykalne w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy | |
porównawczej | 212 |
1.3. Sprawności leksykalne w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 217 |
2. Sprawności fleksyjne. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa | 222 |
2.1. Charakterystyka trudności | 222 |
2.2. Wyniki analizy ilościowej | 228 |
3. Podsumowanie i wnioski | 229 |
Rozdział V Sprawności narracyjne – na poziomie makrostruktury oraz superstruktury wypowiedzi | 237 |
1. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności pacjentów | 237 |
1.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne | 237 |
1.1.1. Określanie tematu wypowiedzi | 237 |
1.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 239 |
1.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 266 |
1.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej | 276 |
1.2.1. Określanie tematu wypowiedzi | 276 |
1.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 277 |
1.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 283 |
1.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 285 |
1.3.1. Określanie tematu wypowiedzi | 285 |
1.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 286 |
1.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 292 |
1.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – podsumowanie i wnioski | 293 |
2. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności pacjentów | 299 |
2.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne | 299 |
2.1.1. Określanie tematu wypowiedzi | 299 |
2.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 301 |
2.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 322 |
2.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej | 330 |
2.2.1. Określanie tematu wypowiedzi | 330 |
2.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 331 |
2.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 336 |
2.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 338 |
2.3.1. Określanie tematu wypowiedzi | 338 |
2.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 339 |
2.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 343 |
2.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – podsumowanie i wnioski | 345 |
3. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności pacjentów | 350 |
3.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne | 351 |
3.1.1. Określanie tematu wypowiedzi | 351 |
3.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 353 |
3.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 373 |
3.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej | 380 |
3.2.1. Określanie tematu wypowiedzi | 380 |
3.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 380 |
3.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 386 |
3.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 388 |
3.3.1. Określanie tematu wypowiedzi | 388 |
3.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi | 389 |
3.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym | 394 |
3.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – podsumowanie i wnioski | 396 |
4. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności pacjentów | 401 |
4.1. Rejestr trudności doświadczanych przez pacjentów. Charakterystyka jakościowa oraz ilościowa zjawisk – wyniki ogólne | 401 |
4.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej | 420 |
4.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 421 |
4.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – podsumowanie i wnioski | 423 |
4.5. Sprawności narracyjne – na poziomie makrostruktury oraz superstruktury wypowiedzi. Podsumowanie i wskazania | 426 |
Rozdział VI Z perspektywy pacjenta. Samoocena zachowań językowych | 431 |
1. Samoocena wypowiedzi | 432 |
1.1. Samoocena wypowiedzi. Wyniki ogólne | 432 |
1.2. Samoocena wypowiedzi w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej | 439 |
1.3. Samoocena wypowiedzi w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 441 |
2. Samoocena mowy | 444 |
2.1. Samoocena mowy. Wyniki ogólne | 444 |
2.2. Samoocena mowy w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej | 453 |
2.3. Samoocena mowy w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej | 455 |
3. Samoocena wypowiedzi a samoocena mowy. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa | 457 |
4. Uwarunkowania trudności – z perspektywy osób badanych | 462 |
5. Podsumowanie i wnioski | 471 |
Rozdział VII Interakcja w sytuacji badania. Ocena zachowania pacjenta | 479 |
1. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca | 480 |
1.1. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki ogólne | 480 |
1.2. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki analizy porównawczej dla populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia | 491 |
1.3. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki analizy porównawczej dla populacji kobiet | |
oraz populacji mężczyzn | 493 |
2. Realizacja procedury badania | 496 |
2.1. Realizacja procedury badania. Wyniki ogólne | 496 |
2.2. Realizacja procedury badania. Wyniki analizy porównawczej dla populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia | 506 |
2.3. Realizacja procedury badania. Wyniki analizy porównawczej dla populacji kobiet oraz populacji mężczyzn | 510 |
3. Całościowa ocena zachowania pacjenta w sytuacji badania. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa | 515 |
4. Zasadnicze problemy w kontakcie z pacjentem | 520 |
5. Podsumowanie i wnioski | 522 |
Zakończenie | 531 |
Bibliografia | 535 |
Spis tabel | 557 |
Spis wykresów | 563 |
Wykaz skrótów | 567 |
Summary | 569 |