POLECAMY
-14%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Praca składa się z czterech części, w których przeanalizowano zakres i skalę oddziaływania centrów handlowych na obszary centralne i strefy peryferyjne miast. Posłużono się przykładami miast w województwie śląskim, w których funkcjonują centra handlowe ulokowane zarówno w centralnych, jak i peryferyjnych obszarach miasta. Dokonano syntetycznej oceny oddziaływania centrów handlowych na obszary centralne, rozpoznano także ich wpływ na działalność gospodarczą prowadzoną w najbliższym otoczeniu, w tym na strukturę ulic handlowych. Przeanalizowano również zmiany funkcjonalno-przestrzenne w dzielnicach peryferyjnych i strefach podmiejskich. W rozdziale 1 scharakteryzowano centrum handlowe, zwrócono uwagę na jego cechy, warunki lokalizacji i determinanty rozwoju. W rozdziale 2 wskazano na znaczenie handlu w procesie kształtowania się struktury miasta. Rozdział 3 prezentuje wpływ centrum handlowego na kształtowanie się centrów miast na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem przykładów miast w województwie śląskim. W rozdziale 4 przedstawiono wpływ centrum handlowego na kształtowanie się dzielnic peryferyjnych oraz strefy podmiejskiej w miastach amerykańskich i europejskich, w tym podano przykłady polskich miast. Przeprowadzone badania oraz rozpoznanie teoretyczne dotychczasowych trendów rozwoju zjawiska wskazują, że również w przyszłości będzie to istotne zagadnienie z zakresu handlu, ekonomiki miasta, gospodarki przestrzennej i zagospodarowania przestrzennego miast w Polsce i na świecie. Nie ulega zatem wątpliwości, że problematyka następstw powstawania i funkcjonowania centrów handlowych w strukturze miast oraz terenów podmiejskich wymaga dalszych szczegółowych analiz i naukowych ujęć.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-499-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Centrum handlowe jako forma koncentracji handlu i usług | 13 |
1.1. Pojęcie i cechy centrum handlowego | 13 |
1.2. Geneza rozwoju centrów handlowych na świecie | 22 |
1.3. Rodzaje i funkcje centrów handlowych | 37 |
1.4. Lokalizacja centrów handlowych | 51 |
1.5. Centra handlowe w badaniach przestrzennych | 60 |
2. Proces kształtowania się funkcjonalno-przestrzennej struktury miasta | 68 |
2.1. Funkcjonalno-przestrzenna struktura miasta – ujęcie teoretyczne | 68 |
2.2. Przegląd koncepcji kształtowania struktury miast w kontekście handlu i usług | 75 |
2.3. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast w Polsce – kierunki przekształceń | 86 |
2.4. Handel detaliczny w rozwoju funkcjonalnym i przestrzennym miast w Polsce | 97 |
3. Centrum handlowe jako element kształtujący strukturę obszarów centralnych miast | 111 |
3.1. Pojęcie i funkcje centrum miasta | 111 |
3.2. Kierunki przekształceń centrów miast i ich współczesne problemy | 124 |
3.3. Centra handlowe w procesie kształtowania struktury obszarów centralnych miast | 131 |
3.4. Centra handlowe w procesie kształtowania centrów miast w województwie śląskim | 146 |
4. Rola centrum handlowego w kształtowaniu struktury obszarów peryferyjnych i stref podmiejskich | 182 |
4.1. Pojęcie, cechy i funkcje strefy podmiejskiej | 182 |
4.2. Warunki kształtowania się strefy podmiejskiej | 188 |
4.3. Centra handlowe w dzielnicach peryferyjnych miast i w strefach podmiejskich | 194 |
4.4. Centra handlowe w procesie przekształceń dzielnic peryferyjnych i stref podmiejskich w województwie śląskim | 210 |
Zakończenie | 217 |
Załączniki | 223 |
Bibliografia | 237 |
Spis rysunków | 251 |
Spis tablic | 252 |