POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja powstała na podstawie badań Autorki przeprowadzonych wśród społeczności asyryjsko-aramejskiej w Szwecji. Asyryjczycy/Aramejczycy trafili do Skandynawii w późnych latach 60. XX wieku, uciekając z Turcji, Syrii, Iraku i Libanu przed wojnami oraz brakiem perspektyw. Obecnie stanowią prężną, liczącą ponad sto dwadzieścia tysięcy osób diasporę, która na różne sposoby przyczynia się do rozwoju swojej przybranej ojczyzny. Szwedzki model, aczkolwiek niedoskonały, w ich przypadku się sprawdził. Autorka opisuje politykę migracyjną i integracyjną Szwecji, etapy i formy instytucjonalizacji w tym kraju, historię wspólnoty asyryjsko-aramejskiej na Bliskim Wschodzie, dynamikę wewnętrzną tej grupy i jej relacje z otoczeniem oraz powiązania transnarodowe. W monografii został poruszony niezwykle aktualny temat, jakim jest akulturacja osób z Bliskiego Wschodu w Europie. Podjęto go jednak z nowej na gruncie polskim perspektywy – ukazując, jak z integracją radzą sobie bliskowschodni chrześcijanie.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 406 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-361-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Aspekty teoretyczno-metodologiczne | 25 |
1. Metody badawcze | 28 |
2. Główne kategorie | 38 |
3. Model Johna W. Berry’ego | 43 |
4. Bikulturalizm | 46 |
5. Integracja | 48 |
Rozdział 1. Polityka migracyjna i integracyjna Szwecji | 51 |
1.1. Kształtowanie się szwedzkiej państwowości | 52 |
1.2. System polityczny Szwecji | 55 |
1.3. System partyjny | 57 |
1.4. Państwo opiekuńcze – rola socjaldemokracji | 59 |
1.5. Wielokulturowość po szwedzku | 63 |
1.6. System szwedzkiej polityki imigracyjnej i integracyjnej | 71 |
1.7. Relacje państwo–Kościół w Szwecji | 77 |
1.8. Szwedzki model | 81 |
1.9. Podsumowanie | 82 |
Rozdział 2. Asyryjczycy/Aramejczycy: historia wspólnoty na Bliskim Wschodzie | 85 |
2.1. Starożytne korzenie Kościołów syryjskich | 87 |
2.2. Asyryjski Kościół Wschodu | 90 |
2.3. Chaldejski Kościół Katolicki | 93 |
2.4. Syryjski Kościół Ortodoksyjny | 96 |
2.5. Syryjski Kościół Katolicki | 99 |
2.6. Asyryjskie/aramejskie Kościoły protestanckie | 99 |
2.7. Pod panowaniem muzułmańskim | 100 |
2.8. Imperium Osmańskie – system milletów | 101 |
2.9. Trudny wiek XX: Sejfo, Simele | 103 |
2.10. Funkcjonowanie wspólnoty w państwach Bliskiego Wschodu | 107 |
2.11. Asyryjski nacjonalizm | 117 |
2.12. Asyryjskie partie | 123 |
2.13. Podsumowanie | 126 |
Rozdział 3. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji: etapy i formy instytucjonalizacji | 129 |
3.1. Powody emigracji do Szwecji | 130 |
3.2. Historia asyryjskiej/aramejskiej emigracji do Szwecji | 133 |
3.3. Początki socjalizacji migrantów w społeczeństwie i państwie szwedzkim | 142 |
3.4. Kościoły Asyryjczyków/Aramejczyków w Szwecji | 150 |
3.5. Stowarzyszenia asyryjskie/aramejskie w Szwecji | 153 |
3.6. Zarys aktywności asyryjskich/aramejskich instytucji w Szwecji | 156 |
3.7. Podsumowanie | 160 |
Rozdział 4. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji: dynamika wewnętrzna wspólnoty | 163 |
4.1. Religijność i rola Kościoła | 164 |
4.2. Dostęp do budynków sakralnych a praktyki religijne | 168 |
4.3. Asyryjskie/aramejskie domy | 175 |
4.4. Języki używane w Kościele | 178 |
4.5. Języki używane w życiu codziennym | 180 |
4.6. Tradycje i rytuały | 186 |
4.7. Rola młodzieży | 197 |
4.8. Stosunki międzypokoleniowe | 199 |
4.9. Pozycja kobiet | 204 |
4.10. Pochodzenie z różnych krajów | 209 |
4.11. Wpływ ostatniej fali na sytuację wspólnoty | 211 |
4.12. Duchowni versus świeccy | 215 |
4.13. Konflikt asyryjsko-aramejski | 217 |
4.14. Autoidentyfikacja | 220 |
4.15. Piłka nożna a tożsamość narodowa | 227 |
4.16. Przywódcy i ich postrzeganie przez członków wspólnoty | 232 |
4.17. Wyzwania stojące przed wspólnotą | 235 |
4.18. Podsumowanie | 237 |
Rozdział 5. Diaspora asyryjsko-aramejska i jej relacje w środowisku społeczno-politycznym Szwecji | 239 |
5.1. Asyryjczycy/Aramejczycy wobec etnicznych Szwedów | 240 |
5.2. Modelowi obywatele? | 245 |
5.3. Södertälje – asyryjska/aramejska „stolica” | 249 |
5.4. Kwestie moralne i dyskusje wokół nich | 256 |
5.5. Relacje z Kościołem Szwecji | 261 |
5.6. Stosunki ekumeniczne na poziomie narodowym | 265 |
5.7. Stosunki ekumeniczne na poziomie lokalnym | 270 |
5.8. Relacje z muzułmanami | 273 |
5.9. Asyryjczycy/Aramejczycy a inni migranci | 279 |
5.10. Religia jako tabu i problem błędnej identyfikacji | 281 |
5.11. Medialny wizerunek Asyryjczyków/Aramejczyków | 284 |
5.12. Zaangażowanie polityczne | 286 |
5.13. Podsumowanie | 298 |
Rozdział 6. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji i jej powiązania transnarodowe | 303 |
6.1. Kontakty i relacje transnarodowe: więzi rodzinne | 306 |
6.2. Powiązania transnarodowe Kościołów syryjskich w Szwecji | 311 |
6.3. Asyryjczycy bez Granic – przykład transnarodowej organizacji pomocowej | 314 |
6.4. Potrzeba Działania – przykład transnarodowej organizacji politycznej | 318 |
6.5. Asyryjczycy/Aramejczycy w Szwecji a polityka w krajach pochodzenia | 321 |
6.6. Powrót do ojczyzny? | 329 |
6.7. Podsumowanie | 337 |
Zakończenie | 341 |
Bibliografia | 351 |
Aneks 1. Najważniejsze daty w historii Asyryjczyków/Aramejczyków | 387 |
Aneks 2. Zadania w projekcie DIMECCE | 391 |
Aneks 3. Ankieta DIMECCE | 395 |
Wykaz ilustracji, rysunków, tabel, wykresów | 403 |
Od Redakcji | 405 |