Współczesna diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja powstała na podstawie badań Autorki przeprowadzonych wśród społeczności asyryjsko-aramejskiej w Szwecji. Asyryjczycy/Aramejczycy trafili do Skandynawii w późnych latach 60. XX wieku, uciekając z Turcji, Syrii, Iraku i Libanu przed wojnami oraz brakiem perspektyw. Obecnie stanowią prężną, liczącą ponad sto dwadzieścia tysięcy osób diasporę, która na różne sposoby przyczynia się do rozwoju swojej przybranej ojczyzny. Szwedzki model, aczkolwiek niedoskonały, w ich przypadku się sprawdził. Autorka opisuje politykę migracyjną i integracyjną Szwecji, etapy i formy instytucjonalizacji w tym kraju, historię wspólnoty asyryjsko-aramejskiej na Bliskim Wschodzie, dynamikę wewnętrzną tej grupy i jej relacje z otoczeniem oraz powiązania transnarodowe. W monografii został poruszony niezwykle aktualny temat, jakim jest akulturacja osób z Bliskiego Wschodu w Europie. Podjęto go jednak z nowej na gruncie polskim perspektywy – ukazując, jak z integracją radzą sobie bliskowschodni chrześcijanie.


Rok wydania2018
Liczba stron406
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-361-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  Aspekty teoretyczno-metodologiczne     25
  1. Metody badawcze    28
  2. Główne kategorie    38
  3. Model Johna W. Berry’ego    43
  4. Bikulturalizm    46
  5. Integracja    48
  
  Rozdział 1. Polityka migracyjna i integracyjna Szwecji    51
  1.1. Kształtowanie się szwedzkiej państwowości    52
  1.2. System polityczny Szwecji    55
  1.3. System partyjny    57
  1.4. Państwo opiekuńcze – rola socjaldemokracji    59
  1.5. Wielokulturowość po szwedzku    63
  1.6. System szwedzkiej polityki imigracyjnej i integracyjnej    71
  1.7. Relacje państwo–Kościół w Szwecji    77
  1.8. Szwedzki model    81
  1.9. Podsumowanie    82
  
  Rozdział 2. Asyryjczycy/Aramejczycy: historia wspólnoty na Bliskim Wschodzie    85
  2.1. Starożytne korzenie Kościołów syryjskich    87
  2.2. Asyryjski Kościół Wschodu    90
  2.3. Chaldejski Kościół Katolicki    93
  2.4. Syryjski Kościół Ortodoksyjny    96
  2.5. Syryjski Kościół Katolicki    99
  2.6. Asyryjskie/aramejskie Kościoły protestanckie    99
  2.7. Pod panowaniem muzułmańskim    100
  2.8. Imperium Osmańskie – system milletów    101
  2.9. Trudny wiek XX: Sejfo, Simele    103
  2.10. Funkcjonowanie wspólnoty w państwach Bliskiego Wschodu    107
  2.11. Asyryjski nacjonalizm    117
  2.12. Asyryjskie partie    123
  2.13. Podsumowanie    126
  
  Rozdział 3. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji: etapy i formy instytucjonalizacji     129
  3.1. Powody emigracji do Szwecji    130
  3.2. Historia asyryjskiej/aramejskiej emigracji do Szwecji     133
  3.3. Początki socjalizacji migrantów w społeczeństwie i państwie szwedzkim    142
  3.4. Kościoły Asyryjczyków/Aramejczyków w Szwecji    150
  3.5. Stowarzyszenia asyryjskie/aramejskie w Szwecji    153
  3.6. Zarys aktywności asyryjskich/aramejskich instytucji w Szwecji    156
  3.7. Podsumowanie    160
  
  Rozdział 4. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji: dynamika wewnętrzna wspólnoty    163
  4.1. Religijność i rola Kościoła    164
  4.2. Dostęp do budynków sakralnych a praktyki religijne    168
  4.3. Asyryjskie/aramejskie domy    175
  4.4. Języki używane w Kościele    178
  4.5. Języki używane w życiu codziennym    180
  4.6. Tradycje i rytuały    186
  4.7. Rola młodzieży    197
  4.8. Stosunki międzypokoleniowe    199
  4.9. Pozycja kobiet    204
  4.10. Pochodzenie z różnych krajów    209
  4.11. Wpływ ostatniej fali na sytuację wspólnoty    211
  4.12. Duchowni versus świeccy    215
  4.13. Konflikt asyryjsko-aramejski    217
  4.14. Autoidentyfikacja    220
  4.15. Piłka nożna a tożsamość narodowa    227
  4.16. Przywódcy i ich postrzeganie przez członków wspólnoty    232
  4.17. Wyzwania stojące przed wspólnotą    235
  4.18. Podsumowanie    237
  
  Rozdział 5. Diaspora asyryjsko-aramejska i jej relacje w środowisku społeczno-politycznym Szwecji     239
  5.1. Asyryjczycy/Aramejczycy wobec etnicznych Szwedów    240
  5.2. Modelowi obywatele?    245
  5.3. Södertälje – asyryjska/aramejska „stolica”    249
  5.4. Kwestie moralne i dyskusje wokół nich    256
  5.5. Relacje z Kościołem Szwecji    261
  5.6. Stosunki ekumeniczne na poziomie narodowym    265
  5.7. Stosunki ekumeniczne na poziomie lokalnym    270
  5.8. Relacje z muzułmanami    273
  5.9. Asyryjczycy/Aramejczycy a inni migranci    279
  5.10. Religia jako tabu i problem błędnej identyfikacji     281
  5.11. Medialny wizerunek Asyryjczyków/Aramejczyków    284
  5.12. Zaangażowanie polityczne    286
  5.13. Podsumowanie    298
  
  Rozdział 6. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji i jej powiązania transnarodowe    303
  6.1. Kontakty i relacje transnarodowe: więzi rodzinne    306
  6.2. Powiązania transnarodowe Kościołów syryjskich w Szwecji    311
  6.3. Asyryjczycy bez Granic – przykład transnarodowej organizacji pomocowej    314
  6.4. Potrzeba Działania – przykład transnarodowej organizacji politycznej    318
  6.5. Asyryjczycy/Aramejczycy w Szwecji a polityka w krajach pochodzenia    321
  6.6. Powrót do ojczyzny?    329
  6.7. Podsumowanie    337
  
  Zakończenie    341
  Bibliografia    351
  Aneks 1. Najważniejsze daty w historii Asyryjczyków/Aramejczyków     387
  Aneks 2. Zadania w projekcie DIMECCE    391
  Aneks 3. Ankieta DIMECCE    395
  Wykaz ilustracji, rysunków, tabel, wykresów    403
  Od Redakcji    405
RozwińZwiń