POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Opracowanie stanowi kompleksową analizę i ocenę kształtowania się systemu bezpieczeństwa zbiorowego na kontynencie afrykańskim. Analiza ta dotyczy w szczególności zasad funkcjonowania Afrykańskiej Architektury Pokoju i Bezpieczeństwa oraz jej wpływu na ukształtowanie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w ramach Unii Afrykańskiej. Podkreślono również znaczenie współpracy Unii Afrykańskiej z innymi organizacjami międzynarodowymi, a zwłaszcza z ONZ. Złożoność problematyki bezpieczeństwa międzynarodowego wymaga kompleksowych działań na szczeblu uniwersalnym, regionalnym, jak i subregionalnym. Społeczność międzynarodowa coraz bardziej skłania się ku decentralizacji misji związanych z utrzymaniem pokoju, aby skutecznie utrzymywać pokój i bezpieczeństwo międzynarodowe. Celem niniejszej pracy jest analiza zmieniającej się roli Unii Afrykańskiej w zarządzaniu operacjami pokojowymi. Zawarto też w niej przegląd mechanizmów zmiany i redefinicji roli międzynarodowych organizacji regionalnych i subregionalnych w ich pretendowaniu do bycia niezbędnym graczem w obszarze utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, przy identyfikacji czynników stojących za tymi zmianami. Mimo, że w pracy pojawiają się aspekty politologiczne czy też ważne elementy stosunków międzynarodowych, jest to wyłącznie prawna analiza kwestii bezpieczeństwa zbiorowego na poziomie regionalnym. Praca ta, w odróżnieniu od studiów nad organizacjami międzynarodowymi, ma pod kątem prawnym, dynamicznym i ewolucyjnym przedstawić proces budowy regionalnej organizacji bezpieczeństwa zbiorowego, opartego na wyraźnie zdefiniowanych podstawach prawnych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 375 |
Kategoria | Prawo międzynarodowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3314-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 17 |
Rozdział 1 System bezpieczeństwa zbiorowego – zagadnienia wstępne | 25 |
1.1. Geneza i definicja systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 25 |
1.2. Charakter i znaczenie koncepcji systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 34 |
1.3. Bezpieczeństwo zbiorowe i Liga Narodów | 36 |
1.4. Powstanie Organizacji Narodów Zjednoczonych i początek nowej ery bezpieczeństwa zbiorowego | 44 |
1.4.1. Rola i miejsce organów Organizacji Narodów Zjednoczonych w uniwersalnym systemie bezpieczeństwa zbiorowego | 50 |
1.4.2. Pojęcie „bezpieczeństwa” w świetle Karty Narodów Zjednoczonych | 59 |
1.4.3. Pojęcie „siły” w świetle Karty Narodów Zjednoczonych | 62 |
1.4.4. Utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego w ramach ONZ | 65 |
1.5. Bezpieczeństwo zbiorowe a indywidualna lub zbiorowa samoobrona | 68 |
Rozdział 2 Organizacje regionalne w rozwoju powszechnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 75 |
2.1. Prawne i instytucjonalne podstawy działania organizacji międzynarodowych | 75 |
2.2. Znaczenie układów regionalnych w powszechnym systemie bezpieczeństwa zbiorowego | 81 |
2.3. Studium porównawcze niektórych regionalnych organizacji bezpieczeństwa zbiorowego | 85 |
2.3.1. Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie | 85 |
2.3.2. System bezpieczeństwa zbiorowego i architektura pokoju Organizacji Państw Amerykańskich | 92 |
2.3.3. Liga Państw Arabskich i bezpieczeństwo zbiorowe | 97 |
2.4. Wspólna polityka obrony i bezpieczeństwa zbiorowego w Unii Europejskiej | 102 |
2.4.1. Geneza: od odrzucenia Europejskiej Wspólnoty Obronnej po aktywację mechanizmów Unii Zachodnioeuropejskiej | 103 |
2.4.2. Od Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa po Wspólną Politykę Bezpieczeństwa i Obrony | 105 |
2.4.3. Traktat z Lizbony oraz Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony: „stała współpraca strukturalna” w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony | 107 |
2.4.4. Ewolucja Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony | 112 |
2.5. NATO jako struktura regionalna zbiorowej samoobrony | 115 |
Rozdział 3 System bezpieczeństwa zbiorowego w ramach Unii Afrykańskiej | 121 |
3.1. Geneza: od Organizacji Jedności Afrykańskiej do Unii Afrykańskiej | 121 |
3.2. Podstawy prawne Unii Afrykańskiej | 127 |
3.3. Nowe rozwiązania Aktu Założycielskiego Unii Afrykańskiej | 133 |
3.3.1. Unia Afrykańska: regionalna organizacja międzypaństwowa czy integracyjna? | 133 |
3.3.2. Znaczenie osobowości prawnej Unii Afrykańskiej | 134 |
3.3.3. Nowe rozwiązania w sensie przedmiotowym | 137 |
3.3.4. Nowe rozwiązania w zakresie instytucjonalnym | 140 |
3.4. Wyzwania dla nowej instytucji panafrykańskiej | 144 |
3.5. Cele i zasady Unii Afrykańskiej w zakresie utrzymania pokoju i bezpieczeństwa | 147 |
3.6. Problematyka bezpieczeństwa zbiorowego w Afryce: cele ogólne | 151 |
3.7. Współpraca między Unią Afrykańską a Organizacją Narodów Zjednoczonych w zakresie utrzymania pokoju i bezpieczeństwa | 153 |
3.8. Udział Unii Europejskiej w zapobieganiu konfliktom w Afryce i zarządzaniu nimi | 159 |
3.9. Wytyczne dla amerykańskiej polityki w kwestii utrzymania pokoju w Afryce | 161 |
Rozdział 4 Rozwój afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 166 |
4.1. Sposoby rozstrzygania sporów oparte na zabiegach polityczno- -dyplomatycznych: uwagi ogólne | 168 |
4.2. Wprowadzenie sądowych sposobów rozstrzygania sporów w Afryce | 171 |
4.3. Prawo do interwencji w ramach afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 175 |
4.4. Zróżnicowane podstawy prawa do interwencji Unii Afrykańskiej | 189 |
4.4.1. Podstawy polityczne prawa do interwencji związane z zasadą odpowiedzialności za ochronę | 191 |
4.4.2. Podstawy legitymizacji Unii Afrykańskiej do interwencji | 196 |
4.5. Zgodność prawa Unii Afrykańskiej do interwencji z powszechnym prawem międzynarodowym | 199 |
4.6. Koniec westfalskiej zasady nieingerencji w międzynarodowym prawie afrykańskim | 202 |
4.7. Zgoda na interwencję i mechanizm interwencji w państwie członkowskim Unii Afrykańskiej | 203 |
4.8. Prawo państw członkowskich do żądania interwencji ze strony Unii Afrykańskiej | 205 |
Rozdział 5 Piramidalna architektura bezpieczeństwa zbiorowego APSA w budowie | 207 |
5.1. Mechanizmy kontynentalne Architektury Pokoju i Bezpieczeństwa w Afryce | 208 |
5.2. Rada Pokoju i Bezpieczeństwa – organ pomocniczy Unii Afrykańskiej | 212 |
5.3. Rada Pokoju i Bezpieczeństwa jako główny filar systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Afryce | 214 |
5.4. Uwzględnienie czynników etnicznych i kulturowych w procesie wdrażania APSA: Panelu Mędrców oraz organów Rady Pokoju i Bezpieczeństwa | 222 |
5.5. Struktury operacyjne Rady Pokoju i Bezpieczeństwa | 223 |
5.6. Afrykańskie Siły w Gotowości (FAA) | 227 |
5.7. Doktryna Sił Szybkiego Reagowania, warunki jej wdrażania i mechanizmy bezpieczeństwa zbiorowego w obliczu wielowymiarowych kryzysów | 228 |
5.8. O „wielowymiarowości” mechanizmu | 229 |
5.9. Cele i struktura Afrykańskich Sił w Gotowości | 231 |
5.10. Wyzwania związane z wdrażaniem FAA w świetle kryzysu malijskiego | 239 |
5.11. Definitywna operacjonalizacja FA | 242 |
5.12. Strategiczna alternatywa dla afrykańskiej współodpowiedzialności: Afrykański Potencjał Natychmiastowego Reagowania na Kryzysy (CARIC) | 246 |
Rozdział 6 Miejsce subregionalnych mechanizmów w systemie bezpieczeństwa zbiorowego Unii Afrykańskiej | 249 |
6.1. Rola subregionalnych mechanizmów we wczesnym zarządzaniu kryzysami na kontynencie na przykładzie walki z Boko Haram | 251 |
6.2. Inicjatywa subregionalna: wdrożenie wielonarodowej wspólnej grupy zadaniowej w regionie Sahelu i Wielkich Jezior | 253 |
6.3. Wnioski dotyczące walki z terroryzmem | 254 |
6.4. Polityka na płaszczyźnie kontynentalnej | 256 |
6.5. Polityka na płaszczyźnie subregionalnej | 258 |
6.6. Różne problemy systemowe | 260 |
6.7. Elastyczność i szybkość reagowania, przywództwo i wiedza fachowa, subsydiarność i podejmowanie decyzji | 264 |
6.8. Rozwijanie współpracy opartej na „wzmocnionej subsydiarności” | 266 |
Rozdział 7 Afrykański regionalny system bezpieczeństwa zbiorowego: wyzwania, zagrożenia i perspektywy | 268 |
7.1. Wyzwania: słabości afrykańskiego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 268 |
7.1.1. Zależność afrykańskiego systemu bezpieczeństwa zbiorowego od pomocy z zewnątrz | 270 |
7.1.2. Niepewna sytuacja armii państw afrykańskich i trudności w reformie sektora bezpieczeństwa i obrony | 271 |
7.2. Upoważnienie ONZ czy autonomia: charakter afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 273 |
7.2.1. Istota i znaczenie upoważnienia przy ewentualnej akcji z zastosowaniem środków przymusu w ramach afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 276 |
7.2.2. Wzmocnienie współpracy między UA a ONZ | 279 |
7.3. Zagrożenia dla bezpieczeństwa zbiorowego Unii Afrykańskiej | 283 |
7.3.1. Rozwój i wyzwania w zakresie operacji utrzymania pokoju w obliczu konfliktów pozimnowojennych: pojawienie się konfliktów wewnętrznych | 284 |
7.3.2. Wykorzystanie siły podczas operacji wspierania pokoju | 288 |
7.3.3. Pierwszoplanowa rola podmiotów afrykańskich w przywracaniu i umacnianiu pokoju | 291 |
7.3.4. Konflikty międzypaństwowe zrodzone z aspiracji demokratycznych: konieczność działania aktorów regionalnych | 293 |
7.3.5. Pojawienie się nowych wielopostaciowych i umiędzynarodowionych zagrożeń: terroryzm transgraniczny | 295 |
7.4. Inne zagrożenia natury humanitarnej: osoby wysiedlone i strumienie migracyjne | 298 |
7.4.1. Pandemie jako zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa | 301 |
7.4.2. Zmiany klimatyczne | 304 |
7.5. Zmiany w zakresie równowagi strategicznej | 306 |
7.6. Praktyczne perspektywy strukturalnego wzmacniania pokoju i bezpieczeństwa zbiorowego przez Unię Afrykańską | 308 |
7.7. Uwagi końcowe | 310 |
Zakończenie | 313 |
Bibliografia | 321 |
The African regional collective security system under international law (Summary) | 371 |