Współpraca przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych przy realizacji działań społecznie odpowiedzialnych

Aspekty sprawozdawcze

1 opinia

Format:

ibuk

Opracowanie stanowi nowatorskie ujęcie problemu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Podjęto w nim próbę kompleksowego spojrzenia na działalność organizacji społecznych, a w szczególności współpracę korporacji i organizacji pozarządowych służącą realizacji działań społecznie odpowiedzialnych w okresie międzywojennym, po II wojnie światowej iw XXI w. Celem książki jest analiza zjawiska społecznej odpowiedzialności organizacji, a w szczególności wskazanie motywów podejmowania przez korporacje działań filantropijnych. Osobną kwestią jest znaczenie i zakres ujawniania informacji dotyczących współpracy przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych. Badano raporty CSR, raporty zintegrowane, a także sprawozdania organizacji pozarządowych. Zastosowano analizę literatury, kwerendy, analizę treści i przypadków oraz analizę statystyczną. W ramach badań historycznych przyjęto metodę indukcyjną, opierając się na danych źródłowych pozyskanych w Archiwum Państwowym w Łodzi.
Opracowanie może być wykorzystywane przez badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.


Rok wydania2018
Liczba stron244
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-959-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz stosowanych skrótów    7
  Wstęp    9
  
  Rozdział 1. Społeczna odpowiedzialność organizacji (SR) w ujęciu interdyscyplinarnym    17
  Wprowadzenie    17
  1.1. Działalność społecznie odpowiedzialna z perspektywy ekonomii    26
  1.2. Działalność społecznie odpowiedzialna z perspektywy zarządzania    35
  1.3. Działalność społecznie odpowiedzialna z perspektywy socjologii    39
  1.4. Praktyki przedsiębiorstw i organizacji niedziałających dla zysku w realizacji działań społecznie odpowiedzialnych    41
  1.4.1. Marketing społecznie odpowiedzialny    49
  Podsumowanie    53
  
  Rozdział 2. Teorie wyjaśniające społeczną odpowiedzialność organizacji    55
  Wprowadzenie    55
  2.1. Teoria instytucjonalna    56
  2.2. Teoria legitymizacji    58
  2.3. Teoria interesariuszy     66
  2.4. Teoria agencji    67
  2.5. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego    71
  Podsumowanie    74
  
  Rozdział 3. Działalność organizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności – rys historyczny    77
  Wprowadzenie    77
  3.1. Działalność filantropijna przedsiębiorstw w Polsce i na świecie do końca XX w. i w wieku XXI    79
  3.2. Rozwój fundacji i stowarzyszeń w Polsce i innych krajach od czasów przedwojennych do czasów współczesnych    92
  3.2.1. Zakres działalności przedwojennych organizacji dobroczynnych i źródła ich finansowania    97
  Podsumowanie    104
  
  Rozdział 4. Ujawnienia organizacji w zakresie działalności społecznie odpowiedzialnej    105
  Wprowadzenie    105
  4.1. Raportowanie CSR    106
  4.1.1. Zakres ujawnień na temat działalności filantropijnej w raportach i na stronach internetowych    110
  4.1.2. Czynniki wpływające na zakres ujawnień o skali działań filantropijnych przedsiębiorstw i współpracy z organizacjami pozarządowymi    129
  4.2. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych    136
  4.2.1. Sprawozdania finansowe organizacji pozarządowych w Polsce i na świecie    136
  4.2.2. Rola sprawozdań finansowych i merytorycznych organizacji pozarządowych    148
  Podsumowanie    172
  
  Rozdział 5. Zakres ujawnień wzajemnych na temat partnerstwa organizacji pozarządowych i korporacji – wyniki badań    175
  Wprowadzenie    175
  5.1. Analiza treści informacji ujawnianych przez organizacje pozarządowe oraz korporacje na temat współpracy przy realizacji działań społecznie odpowiedzialnych    177
  5.2. Analiza przypadków współpracy organizacji pozarządowych i korporacji przy realizacji projektów w ramach działalności społecznie odpowiedzialnej    182
  5.3. Poziom ujawnień o partnerstwach korporacji i organizacji filantropijnych    189
  Podsumowanie    202
  
  Zakończenie    205
  Cooperation between companies and non-governmental organizations in the realization of socially responsible activities. Reporting issues    215
  Bibliografia    219
  Spis tabel    233
  Spis rysunków, obrazów i wykresów    237
  Spis fotografii    239
  Aneks. Opis zastosowanych metod badawczych    241
  Od Redakcji    243
RozwińZwiń