INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja Wydawnictwa WNT, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN
W monografii przedstawiono syntetyczne ujęcie zagadnień dotyczących silników wysokoprężnych zasilanych mieszaninami oleju napędowego z eterem etylo-tert-butylowym w ustalonych warunkach pracy.
Obszernie omówiono właściwości paliw z dodatkiem tlenu do silników wysokoprężnych. Scharakteryzowano metodykę badań. Podano podstawy tworzenia mieszanki palnej, procesu wtrysku i spalania paliwa oraz wskaźniki efektywności pracy silnika. Zaprezentowano także zagadnienia z zakresu emisji limitowanych składników spalin. Oceniono wpływ eteru etylo-tert-butylowego w mieszaninie z olejem napędowym na proces tarcia i korozji oraz zwrócono uwagę na zagadnienia stuku silnika i jego hałasu. Analizie statystycznej poddano zjawiska niepowtarzalności parametrów maksymalnych ciśnień wtrysku i spalania.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Budowa i eksploatacja maszyn |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19523-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz najczęściej stosowanych oznaczeń | 9 |
Przedmowa | 13 |
1. Wprowadzenie | 15 |
2. Charakterystyka wybranych paliw stosowanych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym | 24 |
2.1. Oleje roślinne i ich estry | 28 |
2.1.1. Historia zastosowania olejów roślinnych do zasilania silników | 28 |
2.1.2. Właściwości olejów roślinnych i ich estrów | 32 |
2.2. Właściwości fizykochemiczne oleju napędowego (ON) | 43 |
2.3. Syntetyczny olej napędowy | 50 |
2.4. Mieszaniny etanolu z olejem napędowym (E-diesel) oraz charakterystyki wybranych alkoholi | 51 |
2.4.1. Alkohol metylowy | 52 |
2.4.2. Etanol | 54 |
2.4.3. Propanol | 58 |
2.4.4. Alkohol butylowy | 59 |
2.4.5. Alkohol pentylowy i etoksyetylowy | 61 |
2.5. Etery jako paliwa silnikowe | 64 |
2.5.1. Eter dietylowy (DEE) | 65 |
2.5.2. Eter dimetylowy (DME) | 67 |
2.5.3. Eter metylo-tert-butylowy (EMTB) | 71 |
2.5.4. Eter etylo-tert-butylowy (EETB) | 73 |
2.5.5. Właściwości fizykochemiczne innych eterów | 75 |
2.6. Właściwości fizykochemiczne mieszanin oleju napędowego i eteru etylo-tert-butylowego | 83 |
2.6.1. Lepkość kinematyczna | 84 |
2.6.2. Gęstość | 85 |
2.6.3. Wartość opałowa | 86 |
2.6.4. Smarność | 88 |
2.6.5. Liczba cetanowa | 91 |
2.6.6. Oddziaływanie korozyjne | 98 |
2.6.7. Napięcie powierzchniowe | 99 |
2.6.8. Mieszalność oleju napędowego z EETB | 100 |
2.7. Kompatybilność różnych paliw z materiałami uszczelnień układu paliwowego | 101 |
2.8. Oddziaływanie EETB i EMTB na środowisko naturalne | 106 |
3. Metodyka badań silnikowych i opis wykorzystanych urządzeń pomiarowych | 109 |
3.1. Zakres badań silnikowych | 112 |
3.2. Konfiguracja systemu pomiarowego parametrów szybkozmiennych procesów tłoczenia, wtrysku i spalania | 114 |
3.3. Parametry techniczne i regulacyjne badanych silników | 122 |
3.3.1. Silnik AD3.152 | 122 |
3.3.2. Silnik ADCR Andoria | 123 |
3.4. Definicje i oznaczenia analizowanych parametrów roboczych silnika | 125 |
4. Wybrane zagadnienia z zakresu tworzenia mieszanki palnej | 130 |
4.1. Prędkość początkowa strumienia wtryskiwanego paliwa | 131 |
4.2. Określenie prędkości krytycznych rozpadu wtórnego kropel paliwa | 139 |
4.3. Krytyczna średnica kropel paliwa | 141 |
4.4. Mikrostruktura strugi paliwa | 142 |
4.5. Kąt wierzchołkowy strugi wtryskiwanego paliwa | 144 |
5. Ocena wybranych parametrów roboczych silnika | 147 |
5.1. Parametry procesu wtrysku paliwa | 154 |
5.2. Parametry procesu spalania | 161 |
5.3. Efektywność pracy silnika | 167 |
6. Aspekty ekologiczne pracy silników wysokoprężnych | 172 |
6.1. Analiza składników spalin silnika AD3.152 zasilanego mieszaninami oleju napędowego i eteru etylo-tert-butylowego | 180 |
6.1.1. Niespalone węglowodory | 181 |
6.1.2. Emisja tlenku i dwutlenku węgla | 183 |
6.1.3. Zadymienie spalin | 186 |
6.1.4. Emisja tlenków azotu | 188 |
6.2. Wpływ dodatków tlenowych do oleju napędowego na emisję cząstek stałych z silnika ADCR | 191 |
7. Zagadnienia niepowtarzalności procesów roboczych silnika | 197 |
8. Emisja hałasu i stuk silnika o zapłonie samoczynnym | 214 |
8.1. Badania emisji hałasu z silnika AD3.152 | 214 |
8 oraz zastosowanej techniki pomiarowej | 214 |
8.1.2. Wpływ EETB na emisję hałasu z silnika AD3.152 | 215 |
8.2. Analiza falkowa w ocenie zjawiska stuku silnika | 222 |
8.2.1. Zastosowane narzędzia analizy matematycznej | 225 |
8.2.2. Stuk silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego mieszaninami oleju napędowego z eterem etylo-tert-butylowym | 231 |
Podsumowanie | 236 |
Literatura i inne źródła | 239 |