POLECAMY
-5%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana książka podejmuje ważny problem – form obecności przeszłości, pamięci, tradycji, wartości oraz budowania znaczenia w praktykach kulturowych teraźniejszości – dla kultury w ogóle, a kultury współczesnej w szczególności. Ukazanie tego złożonego i trudnego zagadnienia poprzez zjawisko cytatu właśnie wydaje się doskonałym pomysłem; pozwala bowiem w sposób konkretny, jednorodny metodycznie oraz analitycznie operacyjny i efektywny przedstawić panoramiczny ogląd tyleż stałych, inwariantnych, co historycznie zmiennych cech rozpatrywanej problematyki.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Cytat, którego rola w kulturze bywa porównywana do znaczenia soli w przepisie kulinarnym, wydaje się pojęciem tak elementarnym, że nieczęsto staje się przedmiotem naukowej refleksji. Chociażby z tego powodu warto poddać pod rozwagę zagadnienie przekształceń, jakim ulegało i ulega pojęcie cytatu we współczesnym literaturoznawstwie oraz – szerzej – w naukach o kulturze i naukach społecznych, takich jak prawoznawstwo. Celem niniejszej książki jest refleksja zarówno nad utrwalonymi już koncepcjami funkcjonowania pojęcia cytatu, jak i nad nieco nowszymi sposobami jego interpretowania. Szczególnie inspirujące wydają się te, które eksponują możliwość rozumienia cytatu jako fenomenu wychodzącego poza praktykę tekstową, istotnego w budowaniu określonej postawy wobec takich kategorii, jak historia literatury, pamięć kulturowa, tradycja, kanon literacki oraz zjawisko intertekstualności.
Ze Wstępu Anny Jarmuszkiewicz i Justyny Tabaszewskiej
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 172 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9078-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Opus citatum. O cytacie w kulturze (Anna Jarmuszkiewicz, Justyna Tabaszewska) | 7 |
Cytat oswojony vs cytat wywrotowy (Justyna Tabaszewska) | 11 |
Cytat z obrazka w poezji Andrzeja Sosnowskiego (Natalia Rapp) | 23 |
Od Lit Spamu do spoetry, czyli poetycki recycling z wykorzystaniem e-maila (Agata Kołodziej) | 33 |
Cytat intensywny. Cytat jako znak firmowy (Dominik Antonik) | 39 |
Występek? Michał P. Markowski cytuje Prousta (Anna Jarmuszkiewicz) | 49 |
Cytat w krytyce genderowej – analiza wybranych tekstów literaturoznawczych (Katarzyna Lisowska) | 57 |
Przeciętny niczym Horacy: ironiczne strategie cytowania w O zarozumiałości Michela de Montaigne’a (Andrzej Probulski) | 69 |
Recycling, decycling i „literatura popsuta”. O funkcjonowaniu pre-tekstów w polskiej literaturze po roku 1989 na przykładzie prozy Krzysztofa Vargi (Magdalena Fabiś) | 77 |
Pomiędzy koinè a falsyfikatem – typy i funkcje cytatów w twórczości Olgi Tokarczuk (Katarzyna Kantner) | 89 |
„Cudzosłowie” w polskim reportażu literackim (Edyta Żyrek) | 99 |
Być „Bogie’em”? O cytowaniu Bogarta i Casablanki w literaturze (Kamila Czaja) | 109 |
Cytat czy powtórzenie? O multiplikacji w sztuce współczesnej (Bogumiła Śniegocka) | 121 |
Kategoria autocytatu na przykładzie twórczości Tadeusza Kantora (Paweł Stangret) | 133 |
Słów kilka o ochronie twórcy utworu pierwotnego w przypadku plagiatu (Marta Lampart) | 143 |
Naruszenia prawa autorskiego w nauce (Anna Smywińska-Pohl) | 151 |
Prawne aspekty cytatu z perspektywy instytucji utworu zależnego (Ewa Laskowska) | 163 |