INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jak działały instytucje kulturalne na emigracji? Jak publikowano wydawnictwa i czasopisma niezależne w kraju, poza cenzurą? Co różniło te dwa niezależne obiegi kulturowe? Kto je tworzył, jakie były ich losy? Jakie stały za nimi idee? O co się spierano? Jaką rolę odgrywała literatura w tych działaniach? Na te i wiele innych pytań odpowiada w książce autor, obecnie profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ, w czasach PRL-u działacz opozycyjny, w latach 1984-1994 dziennikarz Rozgłośni Polskiej RWE w Monachium. Zebrał tu swoje dotychczasowe badania i doświadczenia w zakresie niezależnej literatury i dziennikarstwa. W dwóch pierwszych częściach publikacji rysuje przemyślany, przefiltrowany przez własne doświadczenia obraz całości - w kraju i na emigracji - otrzymujemy choćby wnikliwą opowieść o paryskiej „Kulturze” i o Radiu Wolna Europa. W trzeciej z kolei części autor przypomina sylwetki kilku twórców i poddaje analizie ich dokonania. Obok pisarzy nie do pominięcia, takich jak Miłosz czy Kisielewski, Konrad Tatarowski przypomina również tych dziś niemal zapomnianych (W. Sułkowski, M. Niemiec). Spory ideowe przywoływane w publikacji - w tym przede wszystkim spór Adama Michnika i Jarosława Kaczyńskiego o Traktat o gnidach Piotra Wierzbickiego - nie należą jedynie do historii i odcisnęły swój ślad również na dzisiejszym obrazie życia politycznego, społecznego i kulturowego.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-513-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
1. Środowiska twórcze w PRL wobec „realnego socjalizmu” – rekonesans | 11 |
O PRL-u w skrócie | 11 |
Elity twórcze wobec PRL-u | 12 |
Oblicza sprzeciwu wobec komunizmu | 14 |
2. Dziennikarstwo: powołanie czy praca jak wiele innych? | 17 |
Początki profesji dziennikarskiej | 18 |
Mass media w Polsce przed rokiem 1989 | 20 |
Transformacja ustrojowa i przekształcenia na rynku mass mediów w Polsce po 1989 r | 22 |
O mass mediach w Polsce po roku 1989 – dygresja krytyczna | 24 |
Część I. Życie literackie na emigracji po II wojnie światowej | 27 |
Wokół pojęcia „literatury emigracyjnej” | 29 |
3. Ostatnie dziesięciolecie literatury emigracyjnej (1982–1992) | 33 |
Uwagi wstępne | 33 |
Od emigracji wojennej do emigracji stanu wojennego | 33 |
Emigracja a kaprysy historii | 38 |
4. Kulturotwórcza działalność Rozgłośni Polskiej RWE | 43 |
Uwagi wstępne | 43 |
Twórcy kultury w RWE | 44 |
Nowojorscy współpracownicy RP RWE | 47 |
Współpracownicy Rozgłośni Polskiej RWE w Londynie | 48 |
5. Paryska „Kultura” wobec RP RWE. Konflikty i współpraca | 51 |
Uwagi wstępne | 51 |
Współpracownicy paryskiej „Kultury” w audycjach RWE | 53 |
Juliusz Mieroszewski | 53 |
Czesław Miłosz | 54 |
Witold Gombrowicz | 56 |
Gustaw Herling-Grudziński | 57 |
Jerzy Stempowski [antenowy pseudonim: Paweł Hostowiec] | 60 |
Józef Czapski | 61 |
Maria Czapska | 62 |
Konstanty Aleksander Jeleński | 63 |
Stefan Kisielewski | 63 |
Leopold Unger | 64 |
6. Polityka wschodnia „Kultury” | 67 |
Początki polityki wschodniej „Kultury” | 67 |
Giedroyc, Mieroszewski, Łobodowski – Różne życiorysy, podobne cele | 69 |
Współpraca w dziedzinie kultury i sztuki | 71 |
Źródła ideowe programu politycznego „Kultury” | 72 |
7. W kręgu Radiowego „Teatru Wyobraźni” RWE | 75 |
Figura Wieszcza w słuchowiskach Rozgłośni Polskiej RWE | 76 |
Kanoniczny wzorzec „Teatru Wyobraźni” RWE | 79 |
8. Reportaż jako dzieło sztuki. O twórczości radiowej Wojciecha Trojanowskiego | 85 |
Sylwetka Wojciecha Trojanowskiego | 85 |
Reportaże podróżnicze | 87 |
Reportaże historyczne Trojanowskiego | 88 |
Ta żołnierska piosenka… | 90 |
Nowa odmiana gatunkowa reportażu – reportaż imaginacyjny | 92 |
Tajemnice artystycznego sukcesu – próba rekonstrukcji | 93 |
Publicystyczno-erudycyjne walory reportaży Trojanowskiego | 96 |
Część II. Nurt kultury niezależnej w PRL | 97 |
Uwagi wstępne | 99 |
Ruchy kontestacyjne na Zachodzie a kultura niezależna w PRL | 99 |
Literacka „Nowa Fala” i studencki ruch teatralny | 101 |
9. Początki niezależnego dziennikarstwa w PRL. Rola „drugiego obiegu” wydawniczego | 105 |
O pojęciu „drugiego obiegu” wydawniczego | 105 |
Zakres i zasięg oddziaływania „drugiego obiegu” | 106 |
Społeczno-polityczne konsekwencje działalności niezależnej prasy i wydawnictw w PRL | 107 |
Podziemna prasa kulturalna i jej znaczenie | 109 |
Modyfikacja ról nadawcy i odbiorcy przekazów „drugiego obiegu” | 110 |
„Drugi obieg” a oficjalna polityka wydawnicza | 112 |
10. Literatura niezależna i prasa podziemna w Rozgłośni Polskiej RWE | 113 |
Uwagi wstępne | 113 |
Literatura niezależna w audycjach Rozgłośni Polskiej RWE | 113 |
Udział pisarzy i publicystów z kraju w audycjach RWE | 116 |
Prasa podziemna w programie Wolnej Europy | 117 |
„Przegląd prasy podziemnej” | 120 |
Prasa podziemna w innych audycjach RWE | 124 |
Polska prasa podziemna w audycjach innych rozgłośni narodowych RWE | 125 |
11. Prasa strajkowa – studium przypadku | 127 |
Model funkcjonowania prasy strajkowej | 127 |
Obieg informacji w czasie strajku | 128 |
Działalność informacyjna o przebiegu i celach strajku | 129 |
Studencka prasa strajkowa | 130 |
Specyfika i tematyka prasy studenckiej w omawianym okresie | 131 |
Pisma z dominacją treści rozrywkowo-żartobliwych | 133 |
Prasa informacyjno-publicystyczna | 134 |
Biuletyn Informacyjny „Strajk” i sprawa Lindy Winsh | 138 |
Sprawy Lindy Winsh ciąg dalszy | 140 |
Część III. Sylwetki pisarzy. Analiza wybranych dzieł | 143 |
12. Traktat o gnidach Piotra Wierzbickiego i jego polemiści | 145 |
Okoliczności powstania Traktatu o gnidach | 145 |
Konteksty historyczne i towarzyskie | 146 |
O pojęciu „gnidy” i „gnidowatości” | 148 |
Wokół Traktatu o gnidach – polemiki | 151 |
Adam Michnik o Traktacie o gnidach | 152 |
Polemika Jarosława Kaczyńskiego | 154 |
Spór o życiorysy czy konflikt aksjologiczny? | 155 |
13. Obraz PRL-u w pisarstwie Stefana Kisielewskiego | 157 |
Zakres i przedmiot rozważań | 157 |
Konstrukcja postaci bohaterów-narratorów w powieściach Kisielewskiego | 160 |
Ideowe i filozoficzne zaplecze powieści Stefana Kisielewskiego | 163 |
Antykomunizm i liberalizm w pisarstwie Stefana Kisielewskiego | 166 |
Realizm jako pisarski program | 167 |
Pisarstwo Kisielewskiego w ocenach krytyków | 169 |
Erotyka w prozie Stefana Kisielewskiego | 169 |
Wątki kryminalne w powieściach Kisielewskiego | 172 |
Błazeńska twarz i historiozoficzny pesymizm | 174 |
14. Arcydzieło literatury wspomnieniowej – Kurier z Warszawy Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Ostatnia misja Kuriera | 177 |
Uwagi wstępne | 177 |
Wartości artystyczne Kuriera z Warszawy | 178 |
Nieheroiczny bohater w heroicznych sytuacjach | 181 |
Ostatnia misja Kuriera. Kilka osobistych refleksji i wspomnień | 184 |
Spotkania w Łodzi i Bełchatowie | 186 |
15. Tadeusz Nowakowski – szkic do portretu | 189 |
16. Czesław Miłosz – poeta zakazany | 197 |
Uwagi wstępne | 197 |
Kilka słów o Zdobyciu władzy Czesława Miłosza | 199 |
Zarys analizy poematu Czesława Miłosza Na trąbach i na cytrze | 201 |
17. Poetyka i emigracja. Przypadek Jacka Bierezina | 207 |
Emigracja jako „sztuka dystansu” | 207 |
Tyle rzeczy Jacka Bierezina | 208 |
Powrót do autentystycznych korzeni | 214 |
18. Witold Sułkowski i jego twórczość | 215 |
19. Nieznośna nieprzezroczystość bytu. Poezja Macieja Niemca | 219 |
Bibliografia | 225 |
Nota bibliograficzna | 231 |
Indeks osobowy | 233 |
Nota o Autorze | 243 |