INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia Andrzeja Łukasika to dzieło bardzo interesujące i wypełniające ważną lukę na polskim rynku wydawniczym. Jest to pozycja zawierająca systematyczny wykład myśli ewolucyjnej w odniesieniu do zachowania się człowieka. Co ważniejsze, wykład ten prowadzony jest systematycznie na kilku poziomach. Autor wiedzie czytelnika poprzez hipotezy wyprowadzane z obszaru ewolucjonizmu, opisuje ba-dania nad zachowaniem się zwierząt i ludzi, dostarcza danych z obszaru genetyki i neurobiologii. Jest to bardzo kompletny i kompetentny wywód.
Z recenzji prof. dr. hab. Wojciecha Pisuli
Monografia jest pierwszą oferowaną polskiemu czytelnikowi propozycją naukowej analizy zachowań i procesów społecznych z perspektywy social neuroscience. Ta stosunkowo młoda dziedzina, łącząca podejście biologiczne i psychologiczne, co pozwala na wielopoziomowe wyjaśnianie zjawisk społecznych, cieszy się wielkim zainteresowaniem badaczy na świecie. Autor w oparciu o bogatą literaturę, przede wszystkim anglojęzyczną, przedstawia w dziesięciu komplementarnych wobec siebie rozdziałach różne przejawy zachowań społecznych w kontekście teorii ewolucyjnych oraz nowych i najnowszych danych z dziedziny neurobiologii, psychologii i genetyki.
Z recenzji prof. dr hab. Jolanty Zagrodzkiej
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 315 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-162-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział I | 13 |
Perspektywa ewolucyjna w psychologii | 13 |
1.1. Teorie ewolucyjne | 15 |
1.2. Główne pojęcia współczesnego ewolucjonizmu | 17 |
1.3. Dziedziny psychologii pokrewne ewolucjonizmowi | 20 |
1.4. Podsumowanie | 25 |
Rozdział II | 26 |
Ewolucja społecznego mózgu | 26 |
2.1. Złożoność procesu ewolucji mózgu | 26 |
2.2. Ewolucja mózgu naczelnych | 33 |
2.3. Ewolucja społecznego mózgu | 38 |
2.4. Podsumowanie | 45 |
Rozdział III | 47 |
Związek kory przedczołowej z zachowaniami społecznymi | 47 |
3.1. Kora przedczołowa a funkcje wykonawcze | 47 |
3.2. Funkcje wykonawcze a zachowania społeczne – podłoże neuronalne | 50 |
3.2.1. Podejmowanie decyzji społecznych | 50 |
3.2.2. Uwaga a zachowania społeczne | 54 |
3.2.3. Pamięć operacyjna a zachowania społeczne | 55 |
3.3. Podsumowanie | 58 |
Rozdział IV | 60 |
Zachowania społeczne a procesy afektywne – podłoże neuronalne | 60 |
4.1. Ciało migdałowate – strach i zaufanie | 61 |
4.2. Wyspa – wstręt i strach | 68 |
4.3. Przednia kora obręczy – nagroda i konflikty | 71 |
4.4. Kora przedczołowa – kontrola poznawcza procesów afektywnych | 78 |
4.5. Mózgowy układ bólu – empatia | 81 |
4.6. Podsumowanie | 86 |
Rozdział V | 88 |
Teoria umysłu (ToM). Zaburzenia ze spektrum autyzmu | 88 |
5.1. Nabywanie teorii umysłu przez dzieci | 88 |
5.2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a teoria umysłu | 90 |
5.2.1. Koncepcje rozwoju autyzmu | 91 |
5.2.2. Genetyczne podłoże autyzmu | 93 |
5.3. Neuronalne podłoże teorii umysłu | 95 |
5.4. Czy zwierzęta mają teorię umysłu? | 103 |
5.5. Nowe trendy w wyjaśnianiu powstawania teorii umysłu i ASD | 107 |
5.6. Podsumowanie | 111 |
Rozdział VI | 113 |
Ewolucja altruizmu | 113 |
6.1. Dobór grupowy | 114 |
6.2. Altruizm krewniaczy | 117 |
6.3. Altruizm wobec obcych – kooperacja | 122 |
6.4. Wymiana pośrednia | 127 |
6.5. Podłoże neuronalne altruizmu | 133 |
6.6. Podsumowanie | 135 |
Rozdział VII | 137 |
Ewolucyjne koncepcje etniczności | 137 |
7.1. Teoria podobieństwa genetycznego (GST) | 138 |
7.2. Teoria modułu identyfikacji rasowej/etnicznej | 144 |
7.3. Teoria społecznej tożsamości (SIT) | 149 |
7.4. Teoria indywidualizmu/kolektywizmu | 151 |
7.5. Teoria mechanizmów poznawczych ogólnego zastosowania | 154 |
7.6. Podsumowanie | 158 |
Rozdział VIII | 160 |
Dominacja, agresja, zachowania antyspołeczne | 160 |
8.1. Dominacja u zwierząt | 160 |
8.2. Agresja u zwierząt | 166 |
8.3. Dominacja u człowieka | 171 |
8.3.1. Teoria dominacji społecznej | 171 |
8.3.2. Testosteron a dominacja | 174 |
8.3.3. Mózgowe korelaty dominacji | 178 |
8.4. Agresja i zachowania antyspołeczne | 179 |
8.4.1. Testosteron a agresja | 180 |
8.4.1.1. Pokwitanie | 180 |
8.4.1.2. Agresja a płeć | 181 |
8.4.2. Mózgowe korelaty agresji | 183 |
8.4.3. Zachowania antyspołeczne | 186 |
8.4.4. Biospołeczne koncepcje dominacji i agresji | 189 |
8.5. Podsumowanie | 191 |
Rozdział IX | 193 |
Miłość w rodzinie | 193 |
9.1. Przywiązanie | 193 |
9.1.1. Teoria przywiązania Johna Bowlby’ego i Mary Ainsworth | 194 |
9.1.2. Biologia przywiązania | 197 |
9.2. Miłość rodziców do dziecka | 201 |
9.2.1. Neurobiologia miłości matczynej | 202 |
9.2.2. Miłość ojcowska | 204 |
9.2.2.1. Ewolucyjne hipotezy ojcostwa | 206 |
9.2.2.2. Biologia ojcostwa | 206 |
9.2.3. Po drugiej stronie miłości rodzicielskiej – dzieciobójstwo | 208 |
9.3. Podsumowanie | 211 |
Rozdział X | 213 |
Miłość między dorosłymi osobami | 213 |
10.1. Miłość romantyczna | 213 |
10.1.1. Uniwersalność miłości romantycznej | 214 |
10.1.2. Ewolucyjne korzenie miłości | 215 |
10.1.3. Dobór partnera | 218 |
10.1.4. Związki homoseksualne – paradoks darwinowski | 223 |
10.1.5. Neurobiologia miłości romantycznej | 227 |
10.2. Zazdrość | 230 |
10.2.1. Ewolucyjne wyjaśnienie zazdrości | 232 |
10.2.2. Interakcja czynników ewolucyjnych i socjokulturowych w ekspresji zazdrości | 239 |
10.2.3. Fizjologiczne podłoże zazdrości | 239 |
10.2.4. Genetyka a zazdrość | 241 |
10.2.5. Mózg a zazdrość | 243 |
10.3. Podsumowanie | 244 |
Zakończenie | 246 |
Literatura cytowana | 247 |
Indeks nazwisk | 294 |
Indeks rzeczowy | 310 |