POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Prace opublikowane w tym zbiorze są pokłosiem międzynarodowej konferencji naukowej Islam i muzułmanie w kulturze, literaturze i językach Słowian Południowych zorganizowanej w Uniwersytecie Łódzkim przez Katedrę Filologii Słowiańskiej, Katedrę Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki oraz Centrum Badań nad Historią i Kulturą Basenu Morza śródziemnego i Europy Południowo-Wschodniej im. prof. Waldemara Cerana, Ceraneum w dniach 18-19.02.2016 r. Autorzy zajęli się kwestiami wzajemnych wpływów kultury islamu i kultur krajów południowo-słowiańskich, udokumentowanych w literaturze ludowej i artystycznej, źródłach historycznych oraz językoznawczych obejmujących okres od czasów starożytnych do współczesnych.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-250-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Anetta Buras-Marciniak) | 9 |
Marek M. Dziekan, Z dziejów literatury „alhamijado” na Bałkanach: Abdulvehab Ilhamija (1773–1821) | 11 |
Krystyna Pieniążek-Marković, Chorwackie spotkania z kulturą islamu w dziewiętnastowiecznym podróżopisarstwie. We władzy stereotypów | 23 |
Sanjin Kodrić, Kako su Bošnjaci videli muslimanski Orijent i europski Zapad krajem 19. i početkom 20. stoljeća? | 41 |
Sabina Giergiel, Zmiana modelu kulturowego w Serbii na przełomie XIX i XX w. na podstawie opowiadania „Ibisz-aga” Stevana Sremaca | 57 |
Muris Bajramović, Mevlud u bošnjačkoj književnosti | 69 |
Lilla Moroz-Grzelak, Czarny Arab jako symbol obcości w świecie bohaterów południowosłowiańskich pieśni ludowych | 77 |
Adnan Kadrić, Liminalno-heterogena poetika starije bošnjačke književnosti u kontekstu zapad- nobalkanske kulturološke polifonije | 89 |
Ewa Szperlik, Fascynujący czy przerażający świat islamu w wybranych utworach chorwackich ilirystów i późnych romantyków? | 97 |
Aida Bajraktarević, Slika Bošnjaka u autobiografskom diskursu „Sjećanja“ Meše Selimovića | 113 |
Artur Stęplewski, Mehmed Sokolović jako postać literacka. Na marginesie powieści „Hamam Balkanija” Vladislava Bajaca | 125 |
Anna Modelska-Kwaśniowska, Kobiece doświadczenie traumy wojennej w powieści Jasminy Musabegović „Skretnice” | 133 |
Wojciech Szczepański, Kilka uwag o konfliktach albańsko-serbskich na tle religijnym w wilajecie kosowskim na przełowie XIX i XX w. (wybrane przykłady) | 143 |
Monika Skrzeszewska, Wojna bośniacka (1992–1995) według Dobricy Ćosicia jako przykład antymuzułmańskiego dyskursu nacjonalistycznego | 153 |
Magdalena Garnczarska, „Historia budująca o Barlaamie i Jozafacie” jako historia budująca dla chrześcijan żyjących pod islamskim panowaniem na przykładzie miniatur w iviron cod. 463 | 165 |
Justyna Kroczak, Mistyczny rozwój człowieka na przykładzie hezychazmu i sufizmu | 175 |
Marinko Zekić, Muslimanske zajednice u Europi i problem islamofobije | 187 |
Magdalena Rekść, Stereotypy na temat wyznawców islamu na obszarze byłej Jugosławii | 199 |
Agata Jawoszek, Boszniacka diaspora w Europie Zachodniej w świetle kryzysu imigracyjnego i rosnącej islamofobii. Media, tożsamość i polityka | 213 |
Magdalena Ickiewicz-Sawicka, Bośniaccy muzułmanie (Boszniacy) w obliczu kryminogennego i radykalnego islamu na Bałkanach – przypadek Bośni i Hercegowiny | 225 |
Anetta Buras-Marciniak, Muzułmanie w Słowenii (zarys tematyczny) | 237 |
Katarzyna Bednarska, Muzułmanie i islam w słoweńskim korpusie językowym | 247 |
Alen Kalajdžija, Tri rukopisna arebička ilmihala na bosanskom jeziku u XIX st | 255 |
Klaudia Chalczyńska, Artur Zaręba, Określenia migrantów i ich nacechowanie na polskich, bułgarskich i słoweńskich internetowych portalach informacyjnych | 265 |
Maria Cichońska, Gramatyka wyrazem narodowej tożsamości (na przykładzie „Gramatyki języka bośniackiego” Dževada Jahicia, Senahida Halilovića, Ismaila Palicia) | 273 |