Koordynowana opieka zdrowotna

Koordynowana opieka zdrowotna

Doświadczenia polskie i międzynarodowe

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 11,69 zł  


16,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przybliża polskiemu czytelnikowi dyskusję nt. koordynowanej opieki zdrowotnej, która od ponad dwudziestu lat toczy się w wielu krajach na świecie, a która w zasadzie nie ma miejsca w Polsce. Polski system opieki zdrowotnej, mimo wprowadzania od kilkunastu lat ciągłych zmian i konieczności dostosowywania się podmiotów sektora zdrowia do kolejnych - bardzo istotnie różniących się od siebie - propozycji legislacyjnych, nie wyszedł jeszcze z chaosu, który niesie z sobą zmiana instytucjonalna. Nieustannie poszukuje się nowych rozwiązań systemowych.


Autorka książki podziela opinię wielu środowisk naukowych i eksperckich na świecie, że forma opieki koordynowanej ma przed sobą szerokie perspektywy oraz stanowi godną rozważenia alternatywę wobec konkurencyjnych modeli organizacji systemu opieki zdrowotnej. Analizy polskich doświadczeń z opieką koordynowaną, przedstawione w części empirycznej publikacji, koncentrują się wokół instytucji kontraktu i zachowań podmiotów sektora zdrowia, będących bezpośrednim wynikiem wdrożenia innowacyjnej struktury instytucjonalnej w kilku regionach kraju. Poprzez te analizy nie tylko udowodniono, że istnieje możliwość zastosowania metodologii instytucjonalnej do opisu i analizy rozwiązań systemowych w sektorze zdrowia, ale wykazano również stosowność takiego podejścia badawczego.
Fragment Wstępu


Rok wydania2009
Liczba stron420
KategoriaPolityka społeczna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1731-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Część I – Ujęcie ekonomiczno-instytucjonalne – elementy teorii     17
  
  1. Systemy opieki zdrowotnej w perspektywie dynamicznego wzrostu wydatków i postulatów poprawy jakości opieki     19
  
  1.1. Determinanty wzrostu wydatków na opiekę zdrowotną     19
  1.2. Funkcje i pryncypia systemu opieki zdrowotnej     22
  1.3. Opieka zdrowotna w ujęciu teorii ekonomii     27
  1.3.1. Asymetria informacji i niepewność     27
  1.3.2. Jakość opieki zdrowotnej     30
  1.4. Koordynowana opieka zdrowotna a koszty i jakość     37
  1.4.1. Zarządzanie opieką (tezy badawcze)     37
  1.4.2. Ujęcie ekonomiczno-instytucjonalne     49
  
  2. Relacje kontraktowe w ujęciu instytucjonalnym     58
  
  2.1. Teoria agencji a sektor opieki zdrowotnej     58
  2.2. Koszty transakcyjne     68
  2.3. Kontrakty w opiece zdrowotnej     76
  2.4. Umowy w podstawowej opiece zdrowotnej a filozofia medycyny rodzinnej     83
  
  Część II – Instytucje i organizacje – przegląd doświadczeń międzynarodowych     89
  
  3. Instytucje koordynowanej opieki zdrowotnej a koszty i jakość     91
  
  3.1. Czynniki rozwoju koordynowanej opieki zdrowotnej     91
  3.2. Instytucje koordynowanej opieki zdrowotnej     95
  3.2.1. Definicja koordynowanej opieki zdrowotnej     95
  3.2.2. Bodźce finansowe i kontrakty kapitacyjne     98
  3.2.3. Bodźce ukierunkowane na pacjenta     105
  3.2.4. Zarządzanie decyzjami klinicznymi     107
  3.2.5. Organizacje koordynowanej opieki zdrowotnej a zakres i forma integracji ubezpieczeń i dostawców     124
  3.3. Potencjalne słabości opieki koordynowanej     126
  3.3.1. Destrukcja jakości opieki zdrowotnej     126
  3.3.2. Ograniczanie autonomii podmiotów sektora zdrowia i selekcja rodzajów ryzyka     133
  
  4. Organizacje koordynowanej opieki zdrowotnej na świecie     137
  
  4.1. Pożytki z "uczenia się od innych"     137
  4.2. Stany Zjednoczone (USA)     140
  4.2.1. Typy organizacji koordynowanej opieki zdrowotnej     140
  4.2.2. Oceny amerykańskiej opieki koordynowanej     148
  4.3. Zjednoczone Królestwo     162
  4.3.1. Narodowa Służba Zdrowia     162
  4.3.2. Nowe relacje kontraktowe – model dysponowania budżetem przez lekarzy ogólnych (GPFH)     166
  4.3.3. Eksperyment z nabywaniem kompleksowej opieki medycznej (TPP)     174
  4.3.4. Od eksperymentu do rozwiązań uniwersalnych – Grupy Praktyk Opieki Podstawowej (PCG/PCT)     183
  
  Część III – Empiryczna analiza programu pilotażowego     191
  
  5. Program pilotażowy – przedmiot badania i projekt analizy     193
  
  5.1. Otoczenie instytucjonalne i przesłanki motywujące do wdrożenia programu pilotażowego     193
  5.2. Cele i zasady organizacji programu pilotażowego     199
  5.3. Metoda badania empirycznego. Źródła i charakterystyka danych     202
  5.4. Jakość badania empirycznego. Uczenie się przez doświadczenie a czynniki egzogeniczne     215
  
  6. Bodźce do nadzoru nad jakością i kosztami opieki zdrowotnej – analiza danych     221
  
  6.1. Bodźce do nadzoru nad jakością     221
  6.1.1. Monitorowanie jakości opieki zdrowotnej i działania w celu jej poprawy     222
  6.1.2. Warunki dostępności     240
  6.1.3. Czy ograniczono dostęp do świadczeń zdrowotnych?     245
  6.1.4. Sieci dostawców a swoboda wyboru miejsca leczenia – ograniczanie autonomii pacjenta?     253
  6.2. Bodźce do nadzoru nad kosztami     265
  6.2.1. Bodźce ekonomiczne motywujące do efektywnego zarządzania opieką     265
  6.2.2. Ustalanie budżetu     268
  6.2.3. Zarządzanie opieką i racjonalizacja wydatków     272
  6.2.4. Pozaekonomiczna natura bodźców w KOZ     296
  6.2.5. Efekty zewnętrzne nadzoru nad kosztami     301
  6.3. Nowe relacje kontraktowe     309
  6.3.1. Kontrakty selekcyjne     309
  6.3.2. Wybór poziomu płatnika     319
  
  7. Efekty zewnętrzne i lokalna krytyka pilotażu     329
  
  7.1. Warunki współpracy POZ i SOA a stabilność rozwiązań. Wizerunek medialny i okres przygotowań     330
  7.2. Skala pilotażu i dwupoziomowość opieki zdrowotnej     338
  7.3. Kryteria doboru świadczeniodawców     343
  7.4. Asymetria informacji i koszty transakcyjne     345
  7.5. Status pilotażowy, jakość umów i zewnętrzna zmiana instytucjonalna     354
  7.6. Determinanty porażki     358
  7.7. Mapa grup interesu. Koszty i korzyści z wdrożenia programu pilotażowego     366
  
  Zakończenie     373
  
  Aneks     393
  Struktura ankiet wykorzystanych podczas wywiadów     393
  
  Wykaz skrótów     401
  Bibliografia     403
RozwińZwiń