INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca o fenomenie funkcjonowania w kulturze polskiej dwóch pieśni Franciszka Karpińskiego, Porannej i Wieczornej. Kluczem do zrozumienia recepcji tych pieśni jest ich codzienność, tzn. występowanie (w formie śpiewanej) w różnych sytuacjach i okolicznościach życiowych.
Książka przedstawia dzieje powszechnej i długotrwałej popularności dwóch krótkich utworów napisanych u schyłku osiemnastego stulecia. Po analizie licznych źródeł: literatury pięknej, piśmiennictwa dokumentu osobistego, druków i pism urzędowych, śpiewników i modlitewników oraz relacji prasowych autor rekonstruuje sposoby funkcjonowania Pieśni porannej i Pieśni wieczornej w polskim społeczeństwie ostatnich dwu wieków. Opowieść o pieśniach Franciszka Karpińskiego jest opowieścią o ich śpiewaniu, o ich trwaniu w codzienności i odświętności, o ich adaptacji w zmieniających się okolicznościach.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2106-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Pieśń i moc | 7 |
Pieśni codzienne | 7 |
Nienapisana historia | 12 |
Typy źródeł | 14 |
Pojęcie „obiegu” | 16 |
Kręgi inspiracji | 19 |
„Duch Świata” | 22 |
Rozdział I. Pieśni anonimowe autorstwa Franciszka Karpińskiego | 25 |
Kancjonał autorski a pieśni dla ludu – wokół tradycji gatunku w kulturze staropolskiej | 25 |
Oświeceniowe i sentymentalne impulsy | 33 |
Tradycje psalmiczne | 39 |
Pieśni codzienne a wzorzec brewiarzowy | 51 |
„Antologia motywów hejnałowych” | 56 |
Summa tradycji – ku analizie „pieśni w działaniu” | 65 |
Pieśni jako modlitwy | 72 |
Pieśni jako pieśni | 77 |
Anonimowość pieśni codziennych | 81 |
Rozdział II. Pieśni jako wehikuł. Śpiewanie liturgiczne, paraliturgiczne i pozaliturgiczne pieśni codziennych Franciszka Karpińskiego | 83 |
Obieg kościelny pieśni codziennych | 83 |
Formy uczestnictwa w liturgii. Śpiew jako sposób participatio? | 88 |
Pieśni codzienne a liturgia | 98 |
Obok liturgii i poza nią – przygodność pieśni | 106 |
Śpiewniki, modlitewniki, druki ulotne | 110 |
Pielgrzymka, czyli Kościół w drodze | 126 |
Polskość pieśni a ich ekumenizm | 139 |
Kopuła wzniosłości. Wokół pobożności prywatnej | 144 |
Pieśni jako wehikuł | 148 |
Rozdział III. Zbłądzić pod strzechy. Obieg folklorystyczny pieśni codziennych | 150 |
Projektowany odbiorca i pierwsze ambiwalencje | 150 |
Próba przeglądu | 154 |
Pieśni codzienne a folklory | 167 |
„Idealne teksty folkloru” | 172 |
Jak działać pieśniami? | 175 |
Zbłądzić pod strzechy. Wokół pewnej metafory | 184 |
Nieodzyskany świat | 192 |
Rozdział IV. „Biblia narodowej pamięci”. Pieśni codzienne w obiegu publicznym, śpiewnik narodowy i dziewiętnastowieczna codzienność | 194 |
Dziewiętnastowieczny obieg publiczny i instytucjonalny – dwa przybliżenia | 194 |
My chcemy Boga | 201 |
Odświętność i codzienność. O pojęciu „śpiewnika narodowego” | 206 |
Obieg szkolny | 215 |
Świat wartości ewokowanych przez pieśni codzienne | 236 |
Moc języka. Wspólnota fatyczna? | 247 |
Rozdział V. Komu ranne wstają zorze. O wykonywaniu pieśni codziennych w XX wieku | 251 |
Karpiński na ławie oskarżonych | 251 |
Śpiew pieśni jako część harcerskiego rytuału obozowego | 267 |
Dom, Kościół, państwo. Pieśni Karpińskiego i międzywojenna codzienność | 282 |
Selva selvaggia XX wieku | 303 |
Między marginalizacją a kanonizacją liturgiczną | 327 |
Restauracje, residua, ślady | 330 |
Pieśń i działanie – o wykonywaniu pieśni polskich w XIX i XX wieku | 335 |
Podziękowania | 344 |
Bibliografia | 346 |
Indeks osób | 369 |