Czy możemy Boga poznać naprawdę?

Marsilio Ficino o duszy ludzkiej

1 opinia

Format:

ibuk

„Jeśli dusza rozumna nie jest nieśmiertelna, żadna istota nie jest bardziej nieszczęśliwa od człowieka” – pisze Marsilio Ficino w „Teologii Platońskiej” wydanej w 1482 r. i podaje wiele argumentów za niezniszczalnością duszy ludzkiej. Ficino, jeden z najwybitniejszych filozofów renesansowego ruchu neoplatońskiego, jest nie tylko autorem pierwszego kompletnego przekładu dzieł Platona na język łaciński, lecz także niebanalnym kontynuatorem myśli platońskiej i neoplatońskiej. Opracował własną, choć eklektyczną, koncepcję, zgodnie z którą człowiek znajduje się w środku łańcucha bytów i z natury dąży do poznania tego, co najdoskonalsze. Autorka książki stara się wykazać, że argumenty teoriopoznawcze stanowią jeden z głównych elementów ficiniańskiej apologii (jednostkowej) nieśmiertelności w teologii. Najpierw przedstawia główne elementy filozofii Ficina, a następnie szczegółowo analizuje jego wywody na rzecz nieśmiertelności, które w przeważającej mierze wiążą ją ze zdolnością do poznania Boga. Wykład ten jest poprzedzony wyjaśnieniem przyczyn, dla których zagadnienie nieśmiertelności zyskało nowy impuls w okresie renesansu.


Rok wydania2016
Liczba stron272
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-217-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  
  ROZDZIAŁ I. Apologia nieśmiertelności w Teologii Platońskiej    11
  Zarys zagadnienia nieśmiertelności przed powstaniem Teologii Platońskiej    11
  Teologia Platońska jako traktat o nieśmiertelności i poznaniu Boga    30
  
  ROZDZIAŁ II. Ficiniańska scala entium. Centralne miejsce duszy i jego poznawcze konsekwencje    63
  Ciało    65
  Jakość    66
  Dusza    69
  Anioł    86
  Bóg    92
  Jak dusza poznaje    104
  
  ROZDZIAŁ III. Zdolność do poznania Boga a nieśmiertelność    135
  Teoriopoznawcze uwarunkowania dążenia do Boga    139
  Formy kontemplacji Boga. Problem zdolności do jej osiągnięcia w czasie ziemskiego życia    169
  Udział Ficina w sporze o mononoizm    181
  
  ZAKOŃCZENIE    209
  Marsilio Ficino Argumentum do „Teologii Platońskiej”    213
  BIBLIOGRAFIA    251
  SUMMARY    267
RozwińZwiń