INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Implementacja polityki publicznej jest jedną ze specjalności nauk o polityce publicznej. Nauki te są niejednorodną dyscypliną wiedzy społecznej, która zajmuje się usystematyzowanym rozwiązywaniem problemów wspólnot ludzkich przez władzę publiczną lub przy jej udziale. Nauki o polityce publicznej są w Polsce młodą dyscypliną naukową, a literatura poruszająca charakterystyczne dla niej zagadnienia dopiero powstaje. Monografia stanowi próbę wypełnienia istniejącej luki.
W pracy zaprezentowano przedmiot, cele, zakres i główne osiągnięcia teoretyczne nauk o polityce publicznej oraz koncepcje teoretyczne implementacji polityki publicznej w ramach trzech nurtów historycznych: odgórnego, oddolnego oraz syntezującego i współczesnego. Oceniono dokonania w zakresie badań nad implementacją polityki publicznej oraz wskazano bariery w ich rozwoju. Przedstawiono ewolucję teorii implementacji oraz typy idealne implementacji polityki publicznej, a także obszary zastosowań teorii implementacji w praktyce i problemy wdrożeniowe charakterystyczne dla poszczególnych teorii. Zaproponowano również koncepcję wykorzystania teorii implementacji do reformowania wzorców zarządzania publicznego.
Monografia może być pomocna w nauczaniu przedmiotów z dziedziny nauk o polityce publicznej, zarządzania publicznego i administracji publicznej. Jest adresowana do studentów, doktorantów, wykładowców, badaczy i praktyków zainteresowanych problematyką wdrażania polityki publicznej.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Administracja publiczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-728-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. POLITYKA PUBLICZNA JAKO PRZEDMIOT DZIAŁANIA I POZNANIA NAUKOWEGO | 19 |
1.1. Polityka publiczna jako działanie | 19 |
1.2. Polityka publiczna jako przedmiot poznania naukowego | 25 |
1.2.1. Geneza nauk o polityce publicznej | 25 |
1.2.2. Cele, przedmiot, zakres i klasyfikacja specjalności nauk o polityce publicznej | 26 |
1.2.3. Dyscypliny wnoszące wkład do nauk o polityce publicznej | 35 |
1.3. Teorie ogólne polityki publicznej | 42 |
1.3.1. Uwagi wstępne | 42 |
1.3.2. Proces polityki publicznej i jego geneza | 42 |
1.3.3. Koncepcje stadiów heurystycznych | 44 |
1.3.4. Instytucjonalna analiza rozwoju | 46 |
1.3.5. Model koalicji rzeczniczej | 50 |
1.3.6. Metateoria wielowymiarowego współzarządzania | 52 |
1.3.7. Model wielostrumieniowy | 54 |
1.3.8. Typologie polityki publicznej | 55 |
1.4. Przyszłość nauk o polityce publicznej | 62 |
1.5. Podsumowanie | 66 |
Rozdział 2. TEORIA IMPLEMENTACJI POLITYKI PUBLICZNEJ | 69 |
2.1. Implementacja polityki publicznej – kwestie definicyjne | 69 |
2.2. Geneza, cele i przedmiot badań nad implementacją polityki publicznej | 73 |
2.3. Klasyfikacja teorii implementacji polityki publicznej | 76 |
2.4. Teorie nurtu odgórnego implementacji polityki publicznej | 80 |
2.4.1. Uwagi wstępne | 80 |
2.4.2. Centralizacja programowo-implementacyjna oraz deficyty responsywności | 80 |
2.4.3. Deficyty implementacji | 82 |
2.4.4. Proces implementacji polityki w perspektywie odgórnej | 85 |
2.4.5. Typologia polityki publicznej ze względu na skuteczność wdrażania | 86 |
2.4.6. Koncepcja „poskramiania rozgrywek” | 87 |
2.4.7. Role aktorów w modelu polityki publicznej | 88 |
2.4.8. Znaczenie legislacji dla wdrażania polityki publicznej | 89 |
2.4.9. Scenariusz wdrażania polityki publicznej | 91 |
2.5. Teorie nurtu oddolnego implementacji polityki publicznej | 92 |
2.5.1. Uwagi wstępne | 92 |
2.5.2. Teoria administracji pierwszego kontaktu | 93 |
2.5.3. Koncepcja ładu negocjowanego | 95 |
2.5.4. Struktury wdrożeniowe | 96 |
2.5.5. Mapy interesariuszy | 97 |
2.6. Teorie nurtu syntezującego i współczesnego implementacji polityki publicznej | 98 |
2.6.1. Uwagi wstępne | 98 |
2.6.2. Mapowanie perspektywiczne i mapowanie wsteczne | 98 |
2.6.3. Modele implementacji polityki publicznej | 100 |
2.6.4. Model komunikacyjny analizowania działań wdrożeniowych | 102 |
2.6.5. Badania ilościowe działań wdrożeniowych | 103 |
2.6.6. Typologia implementacji polityki publicznej | 104 |
2.6.7. Implementacja polityki publicznej w świetle teorii sieci | 107 |
2.6.8 Studia nad implementacją polityki publicznej w Unii Europejskiej | 114 |
2.6.9. Proces implementacji polityki w ujęciu syntezującym i współczesnym | 117 |
2.6.10. Podejście interpretatywne w analizie implementacji | 119 |
2.7. Podsumowanie | 122 |
Rozdział 3. KONSOLIDACJA I EWOLUCJA TEORII IMPLEMENTACJI POLITYKI PUBLICZNEJ | 127 |
3.1. Konsolidacja teorii implementacji polityki publicznej – konceptualizacja pojęcia | 127 |
3.2. Bariery konsolidacji teorii implementacji polityki publicznej | 129 |
3.3. Bariery konsolidacji teorii implementacji na płaszczyźnie jakości naukowej | 131 |
3.3.1. Niedookreślenie przedmiotu teorii implementacji | 131 |
3.3.2. Luki poznawcze i fragmentaryzacja teorii implementacji | 133 |
3.3.3. Przenikanie się pozytywnego i normatywnego podejścia metodologicznego | 134 |
3.3.4. Enigmatyczna wizja przyszłości badań nad implementacją polityki publicznej | 136 |
3.4. Bariery konsolidacji teorii implementacji na płaszczyźnie wspólnoty poznawczej | 138 |
3.4.1. Rozproszenie teorii implementacji w naukach społecznych | 138 |
3.4.2. Dynamika teorii implementacji | 139 |
3.4.3. Brak wspólnej płaszczyzny wymiany wiedzy naukowej | 140 |
3.5. Bariery konsolidacji teorii implementacji na płaszczyźnie użyteczności praktycznej | 142 |
3.5.1. Słabo nakreślone związki między teorią implementacji a modelami zarządzania publicznego | 142 |
3.5.2. Hermetyczność środowiska implementacji | 143 |
3.5.3. Ograniczona przydatność implementacji w działaniach komunikacyjnych | 143 |
3.6. Ewolucja teorii implementacji polityki publicznej – metodologia analizy | 144 |
3.7. Ewolucja badań nad implementacją polityki publicznej | 148 |
3.8. Ewolucja rozumienia implementacji polityki publicznej | 150 |
3.8.1. Cechy konstytutywne implementacji polityki publicznej | 150 |
3.8.2. Proces implementacji polityki publicznej | 153 |
3.8.3. Relacje między polityką a administracją w procesie implementacji polityki publicznej | 155 |
3.8.4. Formułowanie polityki publicznej i jej celów | 157 |
3.8.5. Zasady wdrażania polityki publicznej | 160 |
3.8.6. Podział odpowiedzialności za wdrażanie polityki publicznej | 162 |
3.8.7. Czynniki i rezultaty implementacji polityki publicznej | 164 |
3.9. Typy idealne implementacji polityki publicznej | 167 |
3.10. Podsumowanie | 169 |
Rozdział 4. TEORIA IMPLEMENTACJI W PRAKTYCE POLITYKI PUBLICZNEJ | 172 |
4.1. Użyteczność praktyczna teorii implementacji | 172 |
4.2. Obszary zastosowań teorii implementacji w działaniach praktycznych | 173 |
4.3. Zastosowanie teorii implementacji do reformowania zarządzania wdrażaniem – studium polityki innowacyjnej Małopolski | 180 |
4.3.1. Rodzaje zastosowań praktycznych teorii implementacji | 180 |
4.3.2. Ocena zarządzania wdrażaniem polityki innowacyjnej Małopolski – zastosowanie koncepcji typów idealnych implementacji | 182 |
4.3.3. Identyfikacja wyzwań i problemów wdrożeniowych oraz użytecznych dla nich teorii implementacji | 187 |
4.3.4. Wybór kierunku reformowania zarządzania wdrażaniem polityki publicznej przy wsparciu teorii implementacji | 192 |
4.4. Upowszechnianie teorii implementacji w praktyce zarządzania publicznego | 193 |
4.5. Bariery konsolidacji teorii implementacji w kontekście programu jej upowszechniania | 197 |
4.6. Podsumowanie | 198 |
Zakończenie | 201 |
Literatura | 211 |
Spis tabel | 222 |
Spis rysunków | 223 |
Streszczenie w języku angielskim | 224 |
Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie | 226 |