Zabawy z prawem autorskim

Zabawy z prawem autorskim

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

99,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 74,25 zł  


99,00

w tym VAT

Podstawowy pomysł tej książki polega na wykorzystaniu ilustracji do analizy ochrony autorskoprawnej. Nie chodzi tu o ubarwienie wywodu, ale - w moim założeniu - o pokazanie na konkretnych przykładach dylematów, trudności i ciągłej niepewności w stosowaniu prawa autorskiego. Zamieszczone w książce rysunki, obrazy, zdjęcia albo bezpośrednio stanowiły przedmiot sporów sądowych, dyskusji prasowych lub "internetowych" w kontekście naruszania praw autorskich, albo są dobrą ilustracją trudności w interpretacjach autorskoprawnych. Wprawdzie możliwa byłaby także analiza prawna bez tych obrazków, ale tylko gdy czytelnik bezpośrednio skonfrontuje wywody prawne z nimi, może rozważać trafność i rzetelność konkretnych rozumowań i rozstrzygnięć sądowych, a także wartość wielu generalizacji. Inaczej ujmując, bez tych ilustracji również możliwe jest prowadzenie wywodów prawnych. Możliwe - tak, ale taki wywód jest mniej wyrazisty, ogranicza ocenę trafności danego rozstrzygnięcia czy też odpowiedniości argumentów. Zilustrowane teksty zamieszczone w tej książce mają wykazać sensowność i racje dla tego rodzaju podejścia.


Rok wydania2015
Liczba stron250
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-8391-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. WSTĘP     9
  II. UTWÓR I JEGO OCHRONA W PRAWIE AUTORSKIM - ILUSTROWANE ABC I D     11
  1. Wprowadzenie     11
  2. Prawo autorskie w systemie prawa     12
  3. Utwór     15
  A. Uwagi ogólne     15
  B. Brak ochrony pomysłu     18
  C. Postacie utworów     27
  D. Prawne kategorie utworów     38
  a) Dzieło samoistne i inspirowane     38
  b) Dzieło zależne     42
  c) Dzieła współautorskie i łączne     44
  d) Bazy danych     44
  e) Dzieła zbiorowe, pracownicze     45
  4. Znaczki, banknoty i inne przedmioty wyłączone spod ochrony autorskiej na podstawie art. 4 pr. aut     46
  5. Powstanie i czas ochrony praw autorskich     52
  6. Autorskie dobra osobiste (treść i ochrona)     52
  A. Uwagi ogólne     52
  B. Prawo do autorstwa     54
  C. Prawo do integralności     63
  D. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu     69
  7. Autorskie prawa majątkowe (treść i ochrona)     70
  A. Treść autorskich praw majątkowych     70
  B. Naruszenie autorskich praw majątkowych     71
  8. Dozwolony użytek     92
  A. Uwagi ogólne     92
  B. Dozwolony użytek osobisty     93
  C. Cytat     94
  D. Parodia     95
  E. Prawo panoramy     101
  F. Skandal z wizerunkiem prezydenta     103
  9. Zamiast zakończenia     106
   III. FOTOGRAFIA     109
  1. Fotografia jako utwór     109
  A. Dopuszczalność klasyfikacji fotografii jako przedmiotu prawa autorskiego     109
  B. Istnienie cech utworu w fotografii     110
  2. Podmiot prawa autorskiego (współautorstwo)     116
  3. Naruszenie prawa autorskiego w związku z fotografią     117
  A. Uwagi ogólne     117
  B. Niechroniony pomysł     119
  C. Kompozycja zdjęcia     126
  D. Fotografia portretowa     128
  E. Zakres ochrony     130
  F. Przejęcie planu wyrażenia w fotografii     135
  G. Fotografia dzieł plastycznych     137
  H. Naruszenie czy brak naruszenia prawa autorskiego?     141
  4. Fotografia i dozwolony użytek     147
  A. Uwagi ogólne     147
  B. Cytat     148
  C. Parodia i satyra     149
  D. Prawo panoramy     150
  E. Miniatury fotografii w wyszukiwarkach internetowych     155
  5. Sztuka przywłaszczeniowa     158
  6. Europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC)     158
  7. Głupia zabawa     159
  8. Wnioski     160
   IV. SZTUKA PRZYWŁASZCZENIOWA (APPROPRIATION ART)
  A PRAWO AUTORSKIE     162
  1. Wstęp     162
  2. Autorskoprawny status sztuki przywłaszczeniowej     165
  A. Brak nowego utworu     165
  B. Dzieła niesamoistne i dzieła z cytatami     167
  3. Dozwolony użytek w sztuce przywłaszczeniowej     171
  4. Sztuka przywłaszczeniowa a autorskie dobra osobiste     179
  5. Wnioski     181
   V. "POLITYKA", W SAMO POŁUDNIE I PLAKAT SOLIDARNOŚCI     185
  1. Problem istnienia utworu     185
  2. Dzieło tylko inspirowane i dzieło przejmujące cudze elementy twórcze     188
  3. Dopuszczalność wykorzystania elementów twórczych z cudzego dzieła     192
  A. Uwagi ogólne     192
  B. Parodia i wyjaśnianie jako postać cytatu     194
  C. Wykorzystanie plakatu dla własnych celów promocyjnych     196
  D. Cytat "ilustracyjny"     197
  E. Obowiązek wskazania autorstwa wykorzystanego utworu     199
  4. Status prawny i logo Solidarności     201
  5. Same wątpliwości     204
  6. Wnioski     205
   VI. PLAKAT ZJAZDOWY     206
  1. Uwagi ogólne     206
  2. Naruszenie autorskich dóbr osobistych     207
  A. Prawo do autorstwa     207
  B. Prawo do integralności     208
  3. Autorskie prawa majątkowe     208
  4. Dozwolony użytek - cytat     211
   VII. MONA LISA W ŚWIETLE PRAWA AUTORSKIEGO     217
  1. Uwagi ogólne     217
  2. Eksploatacja cudzego utworu     218
  A. Utwór inspirowany     218
  B. "Nietwórcza" modyfikacja dzieła (brak nowego utworu)     219
  C. Fotografia obrazu a utwór     223
  D. Dzieła zależne i dopuszczalność eksploatacji cudzego utworu we własnym dziele     225
  3. Autorskie dobra osobiste     228
  A. Autorskie dobra osobiste po śmierci twórcy     228
  B. Prawo do autorstwa     229
  C. Naruszenie prawa do integralności i prawa do rzetelnego wykorzystania utworu     230
  4. Wnioski     232
  VIII. W SPRAWIE DOPUSZCZALNOŚCI ZAMIESZCZENIA ILUSTRACJI W TEJ KSIĄŻCE     233
  IX. ZAMIAST WNIOSKÓW: NARUSZENIE PRAW AUTORSKICH DO UTWORU     241
  X. POSTSCRIPTUM - ZABAWY Z OKŁADKĄ     244
  O AUTORZE     249
RozwińZwiń