INNE EBOOKI AUTORA
Podstawowy pomysł tej książki polega na wykorzystaniu ilustracji do analizy ochrony autorskoprawnej. Nie chodzi tu o ubarwienie wywodu, ale - w moim założeniu - o pokazanie na konkretnych przykładach dylematów, trudności i ciągłej niepewności w stosowaniu prawa autorskiego. Zamieszczone w książce rysunki, obrazy, zdjęcia albo bezpośrednio stanowiły przedmiot sporów sądowych, dyskusji prasowych lub "internetowych" w kontekście naruszania praw autorskich, albo są dobrą ilustracją trudności w interpretacjach autorskoprawnych. Wprawdzie możliwa byłaby także analiza prawna bez tych obrazków, ale tylko gdy czytelnik bezpośrednio skonfrontuje wywody prawne z nimi, może rozważać trafność i rzetelność konkretnych rozumowań i rozstrzygnięć sądowych, a także wartość wielu generalizacji. Inaczej ujmując, bez tych ilustracji również możliwe jest prowadzenie wywodów prawnych. Możliwe - tak, ale taki wywód jest mniej wyrazisty, ogranicza ocenę trafności danego rozstrzygnięcia czy też odpowiedniości argumentów. Zilustrowane teksty zamieszczone w tej książce mają wykazać sensowność i racje dla tego rodzaju podejścia.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8391-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
I. WSTĘP | 9 |
II. UTWÓR I JEGO OCHRONA W PRAWIE AUTORSKIM - ILUSTROWANE ABC I D | 11 |
1. Wprowadzenie | 11 |
2. Prawo autorskie w systemie prawa | 12 |
3. Utwór | 15 |
A. Uwagi ogólne | 15 |
B. Brak ochrony pomysłu | 18 |
C. Postacie utworów | 27 |
D. Prawne kategorie utworów | 38 |
a) Dzieło samoistne i inspirowane | 38 |
b) Dzieło zależne | 42 |
c) Dzieła współautorskie i łączne | 44 |
d) Bazy danych | 44 |
e) Dzieła zbiorowe, pracownicze | 45 |
4. Znaczki, banknoty i inne przedmioty wyłączone spod ochrony autorskiej na podstawie art. 4 pr. aut | 46 |
5. Powstanie i czas ochrony praw autorskich | 52 |
6. Autorskie dobra osobiste (treść i ochrona) | 52 |
A. Uwagi ogólne | 52 |
B. Prawo do autorstwa | 54 |
C. Prawo do integralności | 63 |
D. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu | 69 |
7. Autorskie prawa majątkowe (treść i ochrona) | 70 |
A. Treść autorskich praw majątkowych | 70 |
B. Naruszenie autorskich praw majątkowych | 71 |
8. Dozwolony użytek | 92 |
A. Uwagi ogólne | 92 |
B. Dozwolony użytek osobisty | 93 |
C. Cytat | 94 |
D. Parodia | 95 |
E. Prawo panoramy | 101 |
F. Skandal z wizerunkiem prezydenta | 103 |
9. Zamiast zakończenia | 106 |
III. FOTOGRAFIA | 109 |
1. Fotografia jako utwór | 109 |
A. Dopuszczalność klasyfikacji fotografii jako przedmiotu prawa autorskiego | 109 |
B. Istnienie cech utworu w fotografii | 110 |
2. Podmiot prawa autorskiego (współautorstwo) | 116 |
3. Naruszenie prawa autorskiego w związku z fotografią | 117 |
A. Uwagi ogólne | 117 |
B. Niechroniony pomysł | 119 |
C. Kompozycja zdjęcia | 126 |
D. Fotografia portretowa | 128 |
E. Zakres ochrony | 130 |
F. Przejęcie planu wyrażenia w fotografii | 135 |
G. Fotografia dzieł plastycznych | 137 |
H. Naruszenie czy brak naruszenia prawa autorskiego? | 141 |
4. Fotografia i dozwolony użytek | 147 |
A. Uwagi ogólne | 147 |
B. Cytat | 148 |
C. Parodia i satyra | 149 |
D. Prawo panoramy | 150 |
E. Miniatury fotografii w wyszukiwarkach internetowych | 155 |
5. Sztuka przywłaszczeniowa | 158 |
6. Europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC) | 158 |
7. Głupia zabawa | 159 |
8. Wnioski | 160 |
IV. SZTUKA PRZYWŁASZCZENIOWA (APPROPRIATION ART) | |
A PRAWO AUTORSKIE | 162 |
1. Wstęp | 162 |
2. Autorskoprawny status sztuki przywłaszczeniowej | 165 |
A. Brak nowego utworu | 165 |
B. Dzieła niesamoistne i dzieła z cytatami | 167 |
3. Dozwolony użytek w sztuce przywłaszczeniowej | 171 |
4. Sztuka przywłaszczeniowa a autorskie dobra osobiste | 179 |
5. Wnioski | 181 |
V. "POLITYKA", W SAMO POŁUDNIE I PLAKAT SOLIDARNOŚCI | 185 |
1. Problem istnienia utworu | 185 |
2. Dzieło tylko inspirowane i dzieło przejmujące cudze elementy twórcze | 188 |
3. Dopuszczalność wykorzystania elementów twórczych z cudzego dzieła | 192 |
A. Uwagi ogólne | 192 |
B. Parodia i wyjaśnianie jako postać cytatu | 194 |
C. Wykorzystanie plakatu dla własnych celów promocyjnych | 196 |
D. Cytat "ilustracyjny" | 197 |
E. Obowiązek wskazania autorstwa wykorzystanego utworu | 199 |
4. Status prawny i logo Solidarności | 201 |
5. Same wątpliwości | 204 |
6. Wnioski | 205 |
VI. PLAKAT ZJAZDOWY | 206 |
1. Uwagi ogólne | 206 |
2. Naruszenie autorskich dóbr osobistych | 207 |
A. Prawo do autorstwa | 207 |
B. Prawo do integralności | 208 |
3. Autorskie prawa majątkowe | 208 |
4. Dozwolony użytek - cytat | 211 |
VII. MONA LISA W ŚWIETLE PRAWA AUTORSKIEGO | 217 |
1. Uwagi ogólne | 217 |
2. Eksploatacja cudzego utworu | 218 |
A. Utwór inspirowany | 218 |
B. "Nietwórcza" modyfikacja dzieła (brak nowego utworu) | 219 |
C. Fotografia obrazu a utwór | 223 |
D. Dzieła zależne i dopuszczalność eksploatacji cudzego utworu we własnym dziele | 225 |
3. Autorskie dobra osobiste | 228 |
A. Autorskie dobra osobiste po śmierci twórcy | 228 |
B. Prawo do autorstwa | 229 |
C. Naruszenie prawa do integralności i prawa do rzetelnego wykorzystania utworu | 230 |
4. Wnioski | 232 |
VIII. W SPRAWIE DOPUSZCZALNOŚCI ZAMIESZCZENIA ILUSTRACJI W TEJ KSIĄŻCE | 233 |
IX. ZAMIAST WNIOSKÓW: NARUSZENIE PRAW AUTORSKICH DO UTWORU | 241 |
X. POSTSCRIPTUM - ZABAWY Z OKŁADKĄ | 244 |
O AUTORZE | 249 |