POLECAMY
-14%
Wydawca:
Format:
Podręcznik zawiera omówienie współczesnych koncepcji zarządzania wiedzą i pojęć z nim związanych. Prezentuje przegląd aktualnego stanu nauki w tej dziedzinie. Książka adresowana jest zarówno do studentów, jak i praktyków biznesu. Każdy rozdział składa się z części teoretycznej, przykładu z praktyki biznesowej oraz pytań problemowych i testowych, a także krzyżówki pozwalającej na szybkie sprawdzenie przyswojonej wiedzy.
W podręczniku omówiono m.in.:
cele zarządzania wiedzą,
transfer technologii i zagadnienia wiedzy utajonej,
pozyskiwanie wiedzy z otoczenia, wywiad gospodarczy,
pomiar i wycenę zasobów wiedzy,
systemy informatyczne wspomagające zarządzanie wiedzą,
zadania liderów w stymulowaniu kreatywności i zarządzaniu wiedzą.
Książka jest pracą zbiorową pod redakcją prof. dra hab. Andrzeja K, Koźmińskiego, prezydenta Akademii Leona Koźmińskiego, wybitnego specjalisty z zakresu zarządzania, i dra hab. Dariusza Jemielniaka, profesora Akademii Leona Koźmińskiego.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-3583-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
str. | 11 |
1. Zarządzanie wiedzą. Podstawowe pojęcia | |
str. | 21 |
Przyczyny popularności zarządzania wiedzą | |
str. | 21 |
Wiedza jako zasób | |
str. | 23 |
Co to jest wiedza | |
str. | 24 |
Rodzaje wiedzy | |
str. | 24 |
Uczenie się | |
str. | 26 |
Innowacje | |
str. | 27 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 28 |
Jak to się robi w 3M? | |
str. | 28 |
Paul Revere | |
str. | 29 |
Studium przypadku | |
str. | 31 |
Volga-Dnepr Airlines | |
str. | 31 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 39 |
Krzyżówka | |
str. | 40 |
Bibliografia | |
str. | 41 |
2. Społeczeństwo wiedzy. Rys historyczny | |
str. | 43 |
Między filozofem a rzemieślnikiem | |
str. | 43 |
Od cechu do politechniki | |
str. | 44 |
Przedsiębiorcy wiedzy | |
str. | 47 |
Społeczeństwo wiedzy | |
str. | 50 |
Kooperacja R&D | |
str. | 58 |
Bruksela? Mamy problem... | |
str. | 62 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 68 |
Krzyżówka | |
str. | 69 |
Bibliografia | |
str. | 70 |
3. Cele zarządzania wiedzą | |
str. | 71 |
Wprowadzenie | |
str. | 71 |
Wiedza jako produkt. Tworzenie wiedzy | |
str. | 73 |
Wiedza jako zasób. Gromadzenie i dzielenie się wiedzą | |
str. | 80 |
Wiedza jako ograniczenie. Budowa uczącej się organizacji | |
str. | 86 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 92 |
Partner czy konkurent | |
str. | 92 |
Przejęcie wiedzy | |
str. | 93 |
Zarządzanie wiedzą w strategii firmy | |
str. | 94 |
Redukcja zatrudnienia | |
str. | 95 |
Kosmetyki oparte na wiedzy | |
str. | 96 |
Drużyna Pierścienia | |
str. | 96 |
Studium przypadku | |
str. | 97 |
Ofiary czy zombie? | |
str. | 97 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 101 |
Krzyżówka | |
str. | 102 |
Bibliografia | |
str. | 103 |
4. Transfer technologii i wiedza utajona | |
str. | 105 |
Wprowadzenie | |
str. | 105 |
Przyczyny i cele transferu technologii w przedsiębiorstwach | |
str. | 108 |
Kierunki transferu technologii | |
str. | 109 |
Problemy związane ze skutecznym transferem technologii | |
str. | 112 |
Spin-outs: transfer technologii przez tworzenie nowych przedsiębiorstw | |
str. | 116 |
Od pomysłu do biznesu | |
str. | 119 |
Finansowanie rozwoju firm typu spin-out | |
str. | 122 |
Transfer technologii z firm lub jednostek badawczych do firm produkcyjnych | |
str. | 129 |
Formy transakcji: licencja, joint venture i przejęcie spółki innowacyjnej | |
str. | 134 |
Ochrona wiedzy technologicznej | |
str. | 136 |
Studium przypadku | |
str. | 139 |
Splashpower | |
str. | 139 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 143 |
Krzyżówka | |
str. | 144 |
Bibliografia | |
str. | 145 |
5. Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu wiedzą | |
str. | 147 |
Kultura organizacyjna a zarządzanie wiedzą | |
str. | 147 |
Kultura jako wewnątrzorganizacyjny rynek wiedzy | |
str. | 150 |
Uczenie się organizacji w perspektywie kultury | |
str. | 152 |
Kultury utrudniające i sprzyjające zarządzaniu wiedzą | |
str. | 154 |
Transformacja kultury: w kierunku kultury przyjaznej wiedzy | |
str. | 160 |
Studium przypadku | |
str. | 162 |
Zarząd samorządu studentów w Niepaństwowej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości | |
str. | 162 |
Zarząd samorządu studentów w roku akademickim 2004/2005 | |
str. | 164 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 173 |
Krzyżówka | |
str. | 174 |
Bibliografia | |
str. | 175 |
6. Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy | |
str. | 176 |
Wprowadzenie | |
str. | 176 |
Strategia kodyfikacji wiedzy | |
str. | 178 |
Kodyfikacja - przykład pracy handlowca | |
str. | 178 |
Kodyfikacja - przykład zarządzania projektami | |
str. | 180 |
Kodyfikacja - przykład wiedzy o sposobach pracy | |
str. | 182 |
Dokumenty i bazy wiedzy | |
str. | 185 |
Ochrona własności intelektualnej | |
str. | 189 |
Stanowisko dyrektora wiedzy | |
str. | 194 |
Problemy strategii kodyfikacji | |
str. | 195 |
Strategia personalizacji wiedzy | |
str. | 196 |
Personalizacja - przykład wprowadzania nowego pracownika | |
str. | 196 |
Komunikacja i współpraca w organizacji | |
str. | 197 |
Identyfikacja organizacyjnych ekspertów | |
str. | 199 |
Rozwiązania wspierające personalizację | |
str. | 205 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 207 |
Kodyfikacja w projekcie | |
str. | 207 |
Doświadczenia polskich polityków | |
str. | 207 |
Wiedza firmy szkoleniowej | |
str. | 209 |
Mylić się jest rzeczą ludzką | |
str. | 210 |
Porady Dilberta | |
str. | 211 |
Studium przypadku | |
str. | 212 |
Teraz już wiemy, czego nie wiedzieliśmy | |
str. | 212 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 216 |
Krzyżówka | |
str. | 217 |
Bibliografia | |
str. | 218 |
7. Pozyskiwanie wiedzy z otoczenia. Wywiad gospodarczy. Relacje z partnerami oparte na wiedzy | |
str. | 220 |
Wprowadzenie | |
str. | 220 |
Pozyskiwanie informacji z otoczenia: brak informacji kontra informacyjny szum | |
str. | 221 |
Otoczenie organizacji | |
str. | 223 |
Źródła wiedzy w otoczeniu i o otoczeniu | |
str. | 225 |
Porządkowanie informacji | |
str. | 226 |
Wywiad gospodarczy | |
str. | 227 |
Rodzaje wywiadu gospodarczego | |
str. | 229 |
Wywiad a szpiegostwo gospodarcze | |
str. | 231 |
Relacje z partnerami oparte na wiedzy | |
str. | 232 |
Studium przypadku | |
str. | 234 |
Grupa ITI | |
str. | 234 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 243 |
Krzyżówka | |
str. | 244 |
Bibliografia | |
str. | 245 |
8. Pomiar i wycena zasobów wiedzy | |
str. | 246 |
Klasyfikacje kapitału intelektualnego | |
str. | 246 |
Zasoby wiedzy a rachunkowość | |
str. | 248 |
Odbiorcy informacji o zasobach wiedzy, czyli interesariusze przedsiębiorstwa | |
str. | 252 |
Kto potrzebuje informacji o kapitale intelektualnym firmy | |
str. | 252 |
Zakres informacji istotnych z punktu widzenia różnych interesariuszy | |
str. | 254 |
Przegląd wybranych modeli pomiaru kapitału intelektualnego | |
str. | 255 |
Modele pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego na podstawie karty wyników | |
str. | 259 |
Modele pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego za pomocą wskaźników finansowych | |
str. | 276 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 283 |
Ile warta jest marka? | |
str. | 283 |
Banki vs. fundusze venture capital | |
str. | 284 |
Czy można wyceniać człowieka...? | |
str. | 286 |
Ochrona własności intelektualnej a dostęp do leków ratujących życie | |
str. | 286 |
Monitor aktywów intelektualnych firmy Infosys | |
str. | 287 |
Studium przypadku | |
str. | 289 |
Przedsiębiorstwo ABC | |
str. | 289 |
Patent na jogę...? | |
str. | 292 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 296 |
Krzyżówka | |
str. | 298 |
Bibliografia | |
str. | 299 |
9. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie wiedzą | |
str. | 302 |
Wprowadzenie | |
str. | 302 |
System informatyczny | |
str. | 302 |
System informatyczny a system zarządzania wiedzą | |
str. | 303 |
Typologie systemów informatycznych wspierających zarządzanie wiedzą | |
str. | 305 |
Przegląd systemów informatycznych wspierających zarządzanie wiedzą | |
str. | 307 |
Business Intelligence | |
str. | 307 |
Systemy obiegu zadań i zarządzania procesami | |
str. | 309 |
Systemy zarządzania dokumentami i rekordami | |
str. | 312 |
Systemy pracy grupowej | |
str. | 315 |
Systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM) | |
str. | 316 |
Portale | |
str. | 318 |
Mechanizmy wyszukiwania i indeksowania | |
str. | 321 |
Technologie społeczne | |
str. | 323 |
Podsumowanie | |
str. | 328 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 329 |
Niepotrzebny katalog kompetencji | |
str. | 329 |
Czerpiąc z wcześniejszych doświadczeń | |
str. | 330 |
Spontaniczne wykorzystanie technologii społecznych | |
str. | 331 |
Wiedza w spadku | |
str. | 332 |
Studium przypadku | |
str. | 333 |
Intranetowa skarbnica wiedzy | |
str. | 333 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 335 |
Krzyżówka | |
str. | 336 |
Bibliografia | |
str. | 337 |
10. Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą | |
str. | 338 |
Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji opartej na wiedzy | |
str. | 338 |
Architektura zasobów ludzkich w organizacji zarządzającej wiedzą - ujęcie modelowe | |
str. | 342 |
Główne elementy architektury zasobów ludzkich w organizacji zarządzającej wiedzą | |
str. | 347 |
Pozyskiwanie pracowników w organizacji opartej na wiedzy | |
str. | 347 |
Motywowanie pracowników w procesie zarządzania wiedzą | |
str. | 348 |
Rozwój pracowników wiedzy | |
str. | 351 |
Studium przypadku | |
str. | 354 |
Szkolenia w ComputerLandzie | |
str. | 354 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 357 |
Krzyżówka | |
str. | 358 |
Bibliografia | |
str. | 359 |
11. Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności i w zarządzaniu wiedzą | |
str. | 361 |
Wprowadzenie | |
str. | 361 |
Przywództwo jako zasób organizacyjny | |
str. | 362 |
Jak rozwijać przywództwo w organizacji? | |
str. | 364 |
Zadania liderów w zarządzaniu wiedzą | |
str. | 364 |
Dyrektor ds. wiedzy | |
str. | 366 |
Rekrutacja i rozwój liderów | |
str. | 369 |
Przywództwo transformacyjne | |
str. | 370 |
Tworzenie przestrzeni dla kreatywności | |
str. | 371 |
Kreatywność a zarządzanie | |
str. | 372 |
Czym jest kreatywność | |
str. | 373 |
Kreatywność w pracy - wyzwanie dla zarządzania | |
str. | 373 |
Kreatywność w grupie | |
str. | 377 |
Bariery kreatywności w zespole | |
str. | 378 |
Twórcze konflikty | |
str. | 381 |
Studium przypadku | |
str. | 384 |
Malinowski Mikro-holding | |
str. | 384 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 391 |
Krzyżówka | |
str. | 392 |
Bibliografia | |
str. | 393 |
12. Pracownicy intelektualni. Profesjonalizacja wiedzy | |
str. | 394 |
Transformacja od człowieka organizacji do pracownika intelektualnego | |
str. | 394 |
Pracownicy intelektualni | |
str. | 395 |
Tradycyjne profesje | |
str. | 395 |
"Nowi" pracownicy intelektualni | |
str. | 396 |
Wspólnoty praktyków | |
str. | 402 |
Profesjonalizacja wiedzy | |
str. | 405 |
Nowa definicja profesjonalisty | |
str. | 405 |
Profesjonalizacja wiedzy na poziomie jednostki | |
str. | 407 |
Profesjonalizacja wiedzy na poziomie zespołu | |
str. | 409 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 411 |
Myśl... do przemyślenia | |
str. | 411 |
Orkiestra | |
str. | 412 |
Mistrzowska drużyna | |
str. | 413 |
Dziwaczne metody zarządzania kreatywnością | |
str. | 414 |
"Przełomowe" spotkanie | |
str. | 415 |
Test | |
str. | 416 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 418 |
Krzyżówka | |
str. | 420 |
Bibliografia | |
str. | 421 |
13. Wiedza i refleksja - podejście action research | |
str. | 423 |
Historyczne fundamenty | |
str. | 423 |
Obecne koncepcje postrzegania wiedzy | |
str. | 425 |
Wiedza a proces zdobywania umiejętności | |
str. | 429 |
Zmiana a sposoby uczenia się | |
str. | 431 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 434 |
W poszukiwaniu kompetencji | |
str. | 434 |
Zmiany nie zawsze planowane | |
str. | 435 |
Wybór | |
str. | 436 |
Studium przypadku | |
str. | 436 |
LOT Catering | |
str. | 436 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 442 |
Krzyżówka | |
str. | 443 |
Bibliografia | |
str. | 444 |
14. Wyzwania zarządzania wiedzą | |
str. | 446 |
Wprowadzenie | |
str. | 446 |
Typowe problemy inicjatyw zarządzania wiedzą | |
str. | 447 |
Wiedza, informacja a dane | |
str. | 448 |
Ograniczenia kodyfikacji wiedzy | |
str. | 448 |
Wiedza i władza | |
str. | 450 |
Zalew informacji | |
str. | 451 |
Błędy decyzyjne | |
str. | 452 |
Wiedza jako źródło problemów | |
str. | 455 |
Zarządzanie wiedzą jako moda | |
str. | 457 |
Tematy do dyskusji | |
str. | 461 |
Klient nasz pan | |
str. | 461 |
Lepiej nie wiedzieć? | |
str. | 462 |
Cena wiedzy | |
str. | 463 |
1000 procent normy | |
str. | 464 |
Wiedza kluczem do sukcesu | |
str. | 464 |
Studium przypadku | |
str. | 466 |
Upadek Iridium | |
str. | 466 |
Podstawowe pojęcia | |
str. | 468 |
Krzyżówka | |
str. | 469 |
Bibliografia | |
str. | 470 |
Rozwiązania krzyżówek | |
str. | 473 |
Indeks | |
str. | 479 |