POLECAMY
-33%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Apokryfy właściwe, czyli dzieła starożytności żydowskiej i chrześcijańskiej związane z treściami kanonu biblijnego, na trwałe wpisały się w kulturę europejską. Literatura polska, podobnie jak inne literatury narodowe, odnosząc się do dziedzictwa biblijnego, prowadzi z nim rodzaj dialogu, który nazwać można apokryfizowaniem. W kręgu apokryfów to propozycja lektury utworów literackich, głównie polskich, pod kątem ich potencjału apokryficznego. Jest to też książka, w której znajdujemy teoretyczne refleksje na temat obecności apokryfu i zjawiska apokryfizowania w literaturze dawnej i współczesnej.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 488 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-311-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Edward Jakiel, Janusz Mosakowski) | 9 |
W teoretycznej refleksji | 13 |
Wiesława Tomaszewska CR. Współczesny apokryf literacki: problem tożsamości gatunku | 15 |
Maciej Michalski. Etyka apokryfu | 33 |
Maciej Dajnowski. ‘Apokryf’ – kilka słów o przygodach terminu w lemologii polskiej | 41 |
Piotr Włodyga OSB. Wymiar hermeneutyczny apokryfów | 57 |
Z dziejów literatury polskiej | 73 |
Leszek Teusz. Paralele dwóch świętych Józefów Starego i Nowego Testamentu… (1749) Jana Kajetana Bernarda Jabłonowskiego a wcześniejsze literackie interpretacje historii Józefa egipskiego w literaturze polskiej | 75 |
Ireneusz Szczukowski. Między dogmatem, pobożnością a uobecnieniem. O człowieczeństwie i ciele Chrystusa w staropolskich narracjach apokryficznych | 93 |
Dorota Rojszczak-Robińska. Od podobieństwa do pokrewieństwa. Zarys monografii o relacjach między staropolskimi narracjami biblijno-apokryficznymi | 107 |
Dorota Kulczycka. Apokryfy w twórczości Ignacego Hołowińskiego | 117 |
Roksana Blech. Bolesław Prus czyta Ernesta Renana | 137 |
Ks. Marek Starowieyski. Quo vadis i apokryfy | 153 |
Janusz Mosakowski. Treści apokryficzne w Wysłańcu Andrzeja Niemojewskiego | 167 |
Piotr Polaszek. Ignacy Radliński – badacz polskich apokryfów z początku XX w. | 185 |
Paulina Orczykowska. Echa apokryficznych narracji o Marii Magdalenie w powieści Gustawa Daniłowskiego Marja Magdalena | 197 |
Edward Jakiel. O Niewiastach ewangelicznych Józefa Jankowskiego | 209 |
Piotr Millati. Schulzowskie apokryfy. Wokół postaci Jakuba i Józefa | 227 |
Katarzyna Jarosińska-Buriak. Maryja, anioł i Słowo – o spotkaniu chrześcijaństwa, judaizmu i tradycji apokryfów w wybranych utworach Pieśni o moim Chrystusie i Hymnów Maryjnych Romana Brandstaettera | 239 |
Joanna Dembińska-Pawelec. Literacki apokryf. O Hymnie o Perle Czesława Miłosza | 261 |
Zbigniew Kaźmierczyk. Apokryficzne wiersze Czesława Miłosza | 277 |
Ks. Grzegorz Głąb. Pożegnanie w Ostii Leszka Proroka jako para-apokryf. Rekonesans badawczy | 287 |
Zbigniew Chojnowski. Apokryficzne inspiracje w Dialogach z Tomaszem Andrzeja Sulimy-Suryna | 301 |
Krzysztof Korotkich. Wielki Testament. O wyobraźni apokryficznej Edwarda Stachury | 315 |
Ks. Stefan Radziszewski. Raport w sprawie Judasza (Janiny Hertz słowo w obronie apostoła) | 327 |
Aleksandra Reimann (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). „Co stało się z Barabaszem?” Od pytania w wierszu Domysły na temat Barabasza Zbigniewa Herberta do odpowiedzi w piosence Kara Barabasza Jacka Kaczmarskiego | 349 |
Maria Jolanta Olszewska. Wobec tradycji, czyli refleksje na temat narracji apokryficznych. Wokół Według niej Macieja Nawariaka i nie tylko | 365 |
Karol Chojnowski. Miasta pod skałą Marka S. Huberatha jako anty-apokryf | 387 |
Romuald Jabłoński. Wniebowzięcie Maryi we współczesnej liryce polskiej | 401 |
Z literatur obcych | 411 |
Olga Pańkowa. Motyw Matki Boskiej w wybranych tekstach literatury apokryficznej | 413 |
Dorota Varnai. Apokalipsa w Apokryfie Jánosa Pilinszky’ego | 423 |
Apokryf a język | 433 |
Ewa Rogowska-Cybulska. Motyw Adama i Ewy w etymologiach ludowych polskich toponimów | 435 |
Mirosława Wronkowska-Dimitrowa. Wątki apokryficzne w utworach religijnych jako elementy uzupełniające lub/i komentujące treści biblijne | 447 |
Aneta Lewińska. Opowieści apokryficzne, żywoty świętych i inne powiastki nabożne w elementarzach z XIX w. | 457 |
Appendix. William Wolkowski. The Gospels: The Spirit And The Letter. Chirographic and semiotic studies | 467 |
Indeks osobowy | 473 |