POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
(…) Aby zrozumieć funkcjonowanie współczesnych mediów i logikę działania innych aktorów konstytuujących rynek środków masowego przekazu, trzeba sięgnąć do genezy zjawisk medialnych i prześledzić rozwój prasy w ujęciu historycznym, także z uwzględnieniem społecznych aspektów tej historii, zgodnie z założeniami sformułowanymi chociażby w znakomitej pracy Petera Burke’a i Asa Briggsa Społeczna historia mediów1. Ewolucja poszczególnych typów mediów oraz momenty przełomowe w ich historii, wpływ mediów na kształtowanie się sfery publicznej, rozwój przemysłu medialnego, zmiana i kontynuacja w progresie mediów masowych, technologia jako czynnik zmiany w sferze medialnej, wpływ wydarzeń politycznych oraz wykreowanych pod ich wpływem instytucji państwa i społeczeństwa na komunikowanie się – oto tylko wybrane zagadnienia, problemy i wyzwania badawcze, których podjęcie ułatwi prasoznawcy opisanie i wyjaśnienie faktów, zjawisk oraz procesów tworzących obecnie sferę komunikowania masowego i wyznaczających reguły jej nieustannego, dynamicznego rozwoju. Mają wszak rację Daniel C. Hallin i Paolo Mancini, pisząc: „Systemy medialne, w nie mniejszym stopniu niż często ściśle powiązane z nimi systemy partyjne, zostały ukształtowane przez te same konflikty społeczne oraz powstałe pod ich wpływem instytucje i wzorce kulturowe. Nie oznacza to, że teraźniejszość została całkowicie ukształtowana przez przeszłość lub że systemy te nie podlegają żadnym zmianom. Istnieje jednak silny związek pomiędzy wzorcami rozwoju historycznego od początków nowożytności oraz dzisiejszymi modelami systemów medialnych”.
Relacje pomiędzy rozwojem mediów a kontekstem polityczno-społecznym stanowią ważny, obszerny i wciąż atrakcyjny dla nauki obszar badań medioznawczych. Badania te podejmują prasoznawcy, historycy, kulturoznawcy, socjolodzy, politolodzy, językoznawcy z większości największych ośrodków akademickich w Polsce. Wielu z nich zechciało podzielić się wynikami swoich eksploracji naukowych z Czytelnikami niniejszej publikacji, ogłaszając w niej swoje szkice i rozprawy.
Wyrażamy nadzieję, że niniejsza publikacja stanowić będzie wartościowy element popularyzacji wiedzy z tej dziedziny, stając się cenną pozycją bibliograficzną dla studentów, medioznawców, dziennikarzy oraz wszystkich pasjonatów dziejów prasy, poszukujących wiadomości o historii mediów masowych i jej społecznych determinantach.
Redaktorzy
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Socjologia mediów |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-64-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I | |
Media w historii, historia w mediach. Szkice z dziejów prasy dawnej | |
Monika Kornacka-Grzonka | |
Początki funkcjonowania mediów lokalnych na Śląsku Cieszyńskim | 11 |
Teresa Święćkowska | |
„Gazeta Polska” przeciw „Kłosom”. Studium przypadku społecznej historii mediów i prawa autorskiego | 23 |
Olga Białek-Szwed | |
Motywy sensacyjno-kryminalne na łamach wybranych tytułów prasy polskiej okresu XX-lecia międzywojennego | 33 |
Renata Piasecka-Strzelec | |
Od Polskiej Agencji Telegraficznej do agencji elektronicznych. Ewolucja agencji prasowych w Polsce w latach 1918–2014 | 47 |
Maria Buszman-Witańska | |
„Trzeba przetrwać i nie tracić wiary”. Listy Stanisława Ligonia do Franciszka Pilarka (1945–1954) – o radiu i powojennej rzeczywistości | 65 |
Agnieszka Grzesiok-Horosz | |
Uregulowania prawne dotyczące cenzury | 77 |
Jacek Wojsław | |
Stefan Olszowski głównym nadzorcą partyjnej propagandy w latach 1980–1982 | 89 |
Monika Ślufińska | |
Jean-Jacques Servan-Schreiber – polityk, dziennikarz i twórca „L’Express” | 107 |
Część II | |
Media pod presją polityki, technologii, gospodarki. Szkice z dziejów prasy po 1989 roku | |
Olga Dąbrowska-Cendrowska | |
Press offer of concerns with foreign capital on the Polish printing media market. Diagnosis after 25 years of publishing | 121 |
Krzysztof Wasilewski | |
Polska prasa lewicowa po 1989 roku | 135 |
Marek Maruszczak | |
Początki i ewolucja polskich memów internetowych | 151 |
Łukasz Goniak | |
„Jeden Bóg, jedna Ojczyzna”? O (de)konstrukcji narodu europejskiego w dobie Internetu | 161 |
Justyna Kubik | |
Internetowe oblicza prasy lokalnej | 175 |