INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
"Tropy sekularyzacji w prozie dwudziestolecia międzywojennego" to opracowanie książkowe doktoratu bronionego w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej (promotor: prof. zw. dr hab. Józef Olejniczak). Zasadniczo skierowane jest do odbiorcy profesjonalnego (literaturoznawcy), ale pisane jest z myślą o tym, żeby było zrozumiałe i interesujące dla szeroko rozumianego odbiorcy humanistycznego, przede wszystkim zainteresowanego kwestią sekularyzacji (i tzw. zwrotu postsekularnego), sytuacją religii w nowoczesnym świecie oraz relacją literatury i religii.
Praca jest zwieńczeniem grantu Preludium NCN – Tropy sekularyzacji w prozie dwudziestolecia.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-764-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
Rozdział 1. Powieść jako gatunek sekularny / | 21 |
Lektura wielkanocna / | 22 |
Praktyczna przeszłość wielkanocnej wędliny / | 28 |
Powieść i sekularyzacja etyki (i Boy) / | 32 |
Powieść jako wyparty inny religii / | 36 |
Podstępne zastępowanie / | 41 |
Nowoczesne epifanie – w stronę doświadczenia / | 42 |
Fikcja nie-do-wiary / | 44 |
Zmierzch bogów, czyli trudna dojrzałość powieści (Lukács) / | 48 |
Narodziny powieści z ducha sekularyzacji (Frye, Watt) / | 51 |
Powieść religijna (Bez oręża) / | 56 |
Doświadczenie religijne / | 61 |
Doświadczenie wewnętrzne a doświadczenie religijne / | 67 |
Bóg-narrator i narrator-przyrodoznawca / | 69 |
Sekularny narrator i religijne pozostałości (Witkacy) / | 78 |
Narracje sekularne / | 80 |
Rozdział 2. Przygody szkolnego umysłu. Sekularyzacja świadomości i historia intelektualna / | 85 |
Wprowadzenie / | 85 |
Nauka i religia: konfrontacja (pierwsze rozpoznanie) / 88, Out of joint / 93, Z duńskiego dworu do galicyjskiego gimnazjum / | 97 |
Lektury / | 99 |
Polska zdziecinniała / 104, Peiper: niedokończona profanacja / 107, Sienkiewicz, czyli Bóg? / 109, Człowiek oczytany i człowiek intelektu / 111, Sienkiewiczowski motłoch / 114, Apokryf nowoczesny / 115, Modlitwa, która nie egzorcyzmuje zmór / 120, W stronę etyki / 121, Sienkiewicz, czyli styl / 125, Posiadanie zmarłego ojca / | 129 |
Instytucje / | 131 |
Rewolucja Gałkiewiczowska / 139, Katecheta, czyli władza świecka i duchowa / 143, Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego / 148, Józio Barącz chce zostać księdzem / | 151 |
Nauka i religia: konfrontacje / | 160 |
Przyroda przeciw przyrodoznawstwu / 166, Ptaki / 168, Małpy w szkole / 171, Statyczny porządek nauki / 174, Dynamiczny porządek nauki / 181, Etyka, czyli religia w obrębie samego rozumu / 184, Nauka jako nowa wiara / 186, Generalizacje / | 188 |
Rozdział 3. Narracje sekularne i narracje o sekularyzacji / | 193 |
Czy w szkole dyrektora Piórkowskiego nie uczy się religii (i biologii)? / | 194 |
Szkoła jako religia zsekularyzowana / 198, Ateistyczna powieść i powrót wypartego Boga / 199, Hipotezy / | 201 |
Religijne obrazowanie i sekularyzacja – postrzeganie miasta w Bezrobotny Lucyferze Aleksandra Wata / | 203 |
Potrójne spojrzenie / 203, Sekularyzacja i odczarowanie / 205, Kłopot z obrazowaniem / 209, Miasto nowoczesne, czyli porządek nie do utrzymania / | 210 |
Jak nowoczesność wypierała (się) diabła? Wat, kino, odczarowane i niesamowite / | 213 |
Człowiek faustyczny i człowiek odczarowany / 213, Lucyfer, który jest Mefistofelesem / 216, Powrót wypartego / 219, Faust i widmowe media / 221, Przemysł kulturalny / | 224 |
Doświadczenie religijne i dwie fantazmatyczne role kobiece / | 225 |
Czy religia ma płeć? / 225, Męskie sprawy i kobiece role / 226, Religia jest kobietą / | 233 |
Powieść jako pole doświadczeń – religia w Pożegnaniu jesieni Stanisława Ignacego Witkiewicza / | 238 |
Realizm w stronę metafizyki / 238, Z powrotem do materiału historycznego / 241, Religia z uczucia metafizycznego / 242, Religia w Pożegnaniu jesieni / 244, Wyprztyk, czyli instytucja / 245, Hela, czyli doświadczenie / 248, Atanazy, czyli język i kulturowa determinacja / | 252 |
„Garaż Męki Pańskiej”. Sekularyzacja jako kategoria socjologiczna w Pasjach błędomierskich Jarosława Iwaszkiewicza / | 254 |
Fabuła i kategorie nowoczesności / 257, Ubogi duch kapitalizmu / 259, Żart marksistki / 260, Bohaterowie i zmierzch bogów / 262, Narracja i tradycja / 264, Garaż Męki Pańskiej, czyli język przeciwko sekularyzacji / | 265 |
Zakończenie. Tropy sekularyzacji / | 267 |
Bibliografia / | 271 |
Summary / | 279 |
Zusammenfassung / | 281 |