Tropy sekularyzacji w prozie dwudziestolecia międzywojennego

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,28  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,28 zł  


14,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

"Tropy sekularyzacji w prozie dwudziestolecia międzywojennego" to opracowanie książkowe doktoratu bronionego w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej (promotor: prof. zw. dr hab. Józef Olejniczak). Zasadniczo skierowane jest do odbiorcy profesjonalnego (literaturoznawcy), ale pisane jest z myślą o tym, żeby było zrozumiałe i interesujące dla szeroko rozumianego odbiorcy humanistycznego, przede wszystkim zainteresowanego kwestią sekularyzacji (i tzw. zwrotu postsekularnego), sytuacją religii w nowoczesnym świecie oraz relacją literatury i religii.


Praca jest zwieńczeniem grantu Preludium NCN – Tropy sekularyzacji w prozie dwudziestolecia.


Rok wydania2016
Liczba stron286
KategoriaHistoria literatury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-764-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Rozdział 1. Powieść jako gatunek sekularny /    21
  Lektura wielkanocna /    22
  Praktyczna przeszłość wielkanocnej wędliny /    28
  Powieść i sekularyzacja etyki (i Boy) /    32
  Powieść jako wyparty inny religii /    36
  Podstępne zastępowanie /    41
  Nowoczesne epifanie – w stronę doświadczenia /    42
  Fikcja nie-do-wiary /    44
  Zmierzch bogów, czyli trudna dojrzałość powieści (Lukács) /    48
  Narodziny powieści z ducha sekularyzacji (Frye, Watt) /    51
  Powieść religijna (Bez oręża) /    56
  Doświadczenie religijne /    61
  Doświadczenie wewnętrzne a doświadczenie religijne /    67
  Bóg-narrator i narrator-przyrodoznawca /    69
  Sekularny narrator i religijne pozostałości (Witkacy) /    78
  Narracje sekularne /    80
  
  Rozdział 2. Przygody szkolnego umysłu. Sekularyzacja świadomości i historia intelektualna /    85
  Wprowadzenie /    85
  Nauka i religia: konfrontacja (pierwsze rozpoznanie) / 88, Out of joint / 93, Z duńskiego dworu do galicyjskiego gimnazjum /    97
  Lektury /    99
  Polska zdziecinniała / 104, Peiper: niedokończona profanacja / 107, Sienkiewicz, czyli Bóg? / 109, Człowiek oczytany i człowiek intelektu / 111, Sienkiewiczowski motłoch / 114, Apokryf nowoczesny / 115, Modlitwa, która nie egzorcyzmuje zmór / 120, W stronę etyki / 121, Sienkiewicz, czyli styl / 125, Posiadanie zmarłego ojca /    129
  Instytucje /    131
  Rewolucja Gałkiewiczowska / 139, Katecheta, czyli władza świecka i duchowa / 143, Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego / 148, Józio Barącz chce zostać księdzem /    151
  Nauka i religia: konfrontacje /    160
  Przyroda przeciw przyrodoznawstwu / 166, Ptaki / 168, Małpy w szkole / 171, Statyczny porządek nauki / 174, Dynamiczny porządek nauki / 181, Etyka, czyli religia w obrębie samego rozumu / 184, Nauka jako nowa wiara / 186, Generalizacje /    188
  
  Rozdział 3. Narracje sekularne i narracje o sekularyzacji /    193
  Czy w szkole dyrektora Piórkowskiego nie uczy się religii (i biologii)? /    194
  Szkoła jako religia zsekularyzowana / 198, Ateistyczna powieść i powrót wypartego Boga / 199, Hipotezy /    201
  Religijne obrazowanie i sekularyzacja – postrzeganie miasta w Bezrobotny Lucyferze Aleksandra Wata /    203
  Potrójne spojrzenie / 203, Sekularyzacja i odczarowanie / 205, Kłopot z obrazowaniem / 209, Miasto nowoczesne, czyli porządek nie do utrzymania /    210
  Jak nowoczesność wypierała (się) diabła? Wat, kino, odczarowane i niesamowite /    213
  Człowiek faustyczny i człowiek odczarowany / 213, Lucyfer, który jest Mefistofelesem / 216, Powrót wypartego / 219, Faust i widmowe media / 221, Przemysł kulturalny /    224
  Doświadczenie religijne i dwie fantazmatyczne role kobiece /    225
  Czy religia ma płeć? / 225, Męskie sprawy i kobiece role / 226, Religia jest kobietą /    233
  Powieść jako pole doświadczeń – religia w Pożegnaniu jesieni Stanisława Ignacego Witkiewicza /    238
  Realizm w stronę metafizyki / 238, Z powrotem do materiału historycznego / 241, Religia z uczucia metafizycznego / 242, Religia w Pożegnaniu jesieni / 244, Wyprztyk, czyli instytucja / 245, Hela, czyli doświadczenie / 248, Atanazy, czyli język i kulturowa determinacja /    252
  „Garaż Męki Pańskiej”. Sekularyzacja jako kategoria socjologiczna w Pasjach błędomierskich Jarosława Iwaszkiewicza /    254
  Fabuła i kategorie nowoczesności / 257, Ubogi duch kapitalizmu / 259, Żart marksistki / 260, Bohaterowie i zmierzch bogów / 262, Narracja i tradycja / 264, Garaż Męki Pańskiej, czyli język przeciwko sekularyzacji /    265
  
  Zakończenie. Tropy sekularyzacji /    267
  
  Bibliografia /    271
  
  Summary /    279
  Zusammenfassung /    281
RozwińZwiń