Czy dług publiczny musi rosnąć?

-5%

Czy dług publiczny musi rosnąć?

Analiza instytucjonalnych uwarunkowań polityki fiskalnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,90  22,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,00 zł (-5%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,74 zł  


20,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jeżeli by potraktować światowy dług publiczny brutto jako 100%, to ponad osiem dziesiątych tej całości – czyli prawie 70% światowego PKB – stanowi dług zaciągnięty przez sześć państw: USA, Japonię, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię i Włochy. Dlaczego najbogatsi są winni najwięcej pieniędzy innym? Ten paradoks „bogatych dłużników” jest osią niniejszej książki. Autor starał się wyjaśnić problem, opierając się na trzech podstawowych założeniach. Po pierwsze, podstawową funkcją ekonomiczną zaciągania pożyczek nie jest ratowanie kogokolwiek z finansowej opresji, lecz transfer kapitału od tych, którzy mają go chwilowo w nadmiarze do tych, którzy mogą zaoferować korzystny procent i akceptowalne ryzyko. Po drugie, kapitał w rękach sektora publicznego oznacza dyskrecjonalną władzę związaną z redystrybucją. Władzę tym większą, im większa masa kapitału jest w posiadaniu podmiotów sektora publicznego. Po trzecie, kapitał redystrybuowany przez państwo ma zdolność wtórnego kreowania prywatnych praw własności. Najbogatsi są winni najwięcej pieniędzy, ponieważ ich dług jest dobrą lokatą kapitału. Dług ten daje rządom owych bogatych krajów unikalną, dyskrecjonalną władzę, którą można częściowo utrwalać poprzez lokowanie kapitału w różnego rodzaju aktywach. Myśl ta sama w sobie nie jest nowa. Podobne tezy głosili dwaj spośród ojców założycieli nauk ekonomicznych: Adam Smith oraz Jean Baptiste Say. Ten ostatni twierdził nawet, iż dla rządzących „możliwość zaciągania pożyczek jest ważniejsza niż proch strzelniczy”. Ten pierwszy zaś postawił jeszcze inną tezę, której autor niniejszej książki starał się nadać charakter sformalizowanego modelu: dług publiczny trwale zmienia porządek instytucjonalny państwa i całą strukturę społeczną.


Rok wydania2014
Liczba stron168
KategoriaGospodarka światowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-691-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Rozdział I
  Czym jest dług publiczny i jaka jest jego rola
  w światowej gospodarce?     12
  1. Zarys globalnych prawidłowości     13
  2. Nauki ekonomiczne i dług publiczny – przegląd literatury     21
  Rozdział II
  Dług publiczny i funkcjonowanie państwa –
  próba modelowania zjawiska     42
  1. Zarysowanie problemu     42
  2. Dług publiczny jako instrument rządzenia państwem     45
  3. Zarys teorii funkcjonowania państwa
  w kontekście długu publicznego     57
  4. Instytucjonalne granice akumulacji długu publicznego     75
  Rozdział III
  Zarys empirycznych prawidłowości… – absorpcja i redystrybucja
  kapitału przez sektor publiczny w wybranych krajach     82
  1. Próba określenia kapitału w posiadaniu sektora publicznego     83
  2. Płynność kapitału posiadanego przez sektor publiczny     88
  3. Kapitał posiadany przez sektor publiczny, jego płynność
  i akumulacja długu publicznego     94
  4. Akumulacja oszczędności oraz inwestycje w sektorze prywatnym    102
  Rozdział IV
  Analiza przypadków – USA i Polska     113
  1. Analiza przypadku – dług publiczny, kapitał sektora publicznego
  i prywatne prawa własności w USA     113
  2. Analiza przypadku – rozchody budżetu Rzeczypospolitej Polskiej     144
  Podsumowanie i wnioski końcowe     154
  Bibliografia     162
RozwińZwiń