(Przed)szkolne spotkania z lekturą

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60  52,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 52,50 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 33,60 zł  


33,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z książką dobraną tak, by uwzględniała ona potrzeby młodych odbiorców. Zawartość księgozbioru niedorosłego czytelnika, gromadzonego dzięki zgodzie rodziców, opiekunów czy nauczycieli, stanowi bowiem najlepszy sprawdzian z demokracji czytania: w jakim stopniu młody człowiek decyduje o tytułach w swojej biblioteczce czy o książkach wypożyczanych z biblioteki, a w jakim ten wybór jest podyktowany sentymentem, gustem czy w końcu przyzwyczajeniami dorosłych. Zagadnienia te doczekały się szerszego ujęcia w niniejszej publikacji. Autorzy tekstów, znawcy literatury dla dzieci i młodzieży, krytycy literaccy, dydaktycy, pedagodzy, bibliotekoznawcy i nauczyciele, podjęli próbę rozpisania na głosy pojemnego hasła ‒ "(Przed)szkolne spotkania z lekturą". Tak powstał polifoniczny charakter tomu: rezultat rozmaitych odczytań frazy zaproponowanej przez redaktorki. I tak, przedrostek „przed” sprowokował do przyjęcia perspektywy pedagogicznej, związanej z wychowaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym, często również pogłębionej refleksją terapeutyczną. Wokół kolejnego elementu tytułu ‒ „szkolne” ‒ oscylowały przede wszystkim wypowiedzi dydaktyków, zarówno te proponujące rozwiązania metodyczne, dotyczące konkretnych tekstów literackich, jak i te, mające ambicje stworzenia szkicu historii recepcji lektury obecnej lub już nieobecnej w obowiązującym kanonie szkolnym. Ostatni człon hasła: „spotkania” – skłonił badaczy do metodologicznego namysłu wspierającego interpretacje „tradycyjnych” i „ponowoczesnych” tekstów pisanych z myślą o młodych odbiorcach oraz do interdyscyplinarnej refleksji sytuującej czytanie na pograniczu epistemologii, ontologii i aksjologii. Tak zarysowana problematyka publikacji, będącej pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, z pewnością stanie się interesującą lekturą dla szerokiego grona odbiorców: teoretyków literatury, pedagogów, bibliotekarzy, nauczycieli, a także rodziców.


Rok wydania2015
Liczba stron570
KategoriaTeoria literatury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-624-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Od przedszkolaka do czytelnika
  
  Ryszard Waksmund: Kanon i reszta. O pierwszych powojennych antologiach literatury dla dzieci /    15
  
  Grażyna Lewandowicz-Nosal: „Dekalog dobieracza”, czyli jak dobierać książkę dla dzieci. O spisach i poradnikach lekturowych /    29
  
  Alicja Ungeheuer-Gołąb: Małe dziecko i literatura, czyli o tym, jak cała Polska czyta dzieciom nie wiadomo co /    41
  
  Jerzy Kaniewski: Zrozumieć tekst czy zrozumieć siebie i świat? O narracyjnej koncepcji lektury w szkole podstawowej /    53
  
  Iwona Morawska: Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli o roli „wczesnych” doświadczeń lekturowych /    67
  
  Małgorzata Wójcik-Dudek: Dzieci i książki w Bibliotece Shoah /    81
  
  Aleksandra Zok-Smoła: Wielka księga. Czytam sobie. O języku tekstów dla debiutujących czytelników /    97
  
  Szkoła czytania
  
  Katarína Dudová: Šlabikár ako „vstupná brána“ do sveta výchovy i vzdelávania dieťaťa. Východiskové didaktické metódy a zásady — 1 /    111
  
  Renáta Hlavatá: Šlabikár ako „vstupná brána” do sveta výchovy i vzdelávania dieťaťa — 2 /    123
  
  Zofia Adamczykowa: Poezja w edukacji wczesnoszkolnej /    135
  
  Bożena Olszewska: Oto Polska właśnie… Wiersze o ojczyźnie w edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym /    147
  
  Krystyna Heska-Kwaśniewicz: Ksiądz Józef Tischner — propozycja nie tylko dla katechetów /    163
  
  Marta Bolińska: Werbalizacja czy (i) wizualizacja, czyli o znaczeniu lektury w świetle nowej podstawy programowej /    179
  
  Paweł Sporek: Gdy trzeba szybko dorastać… Most do Terabithii Katherine Paterson w szkole podstawowej /    193
  
  Katarzyna Kotaba: Odbicie rzeczywistości stanu wojennego. Z lekcji historii na karty Władcy Lewawu Doroty Terakowskiej /    207
  
  Agnieszka Sochal: Segregacja rasowa, deportacja, Holocaust, Anschluss jako tematy literatury dla dzieci i młodzieży /    219
  
  Katarzyna Grudzińska: Dydaktyczny aspekt elementów ekfrastycznych w wybranych powieściach Małgorzaty Musierowicz /    231
  
  (Nie)baśniowe światy
  
  Alicja Baluch: O wychowaniu dla literatury i nauce lektury (na podstawie baśni o Czerwonym Kapturku) /    247
  
  Krystyna Zabawa: Polska arcybaśń w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. Jak ocalić dla dzieci XXI wieku baśń O krasnoludkach i sierotce Marysi Marii Konopnickiej? /    267
  
  Katarzyna Slany: Sen i fantazmat na przykładzie Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla /    279
  
  Anna Czabanowska-Wróbel: Książki dla dzieci i dorosłych. Przypadek Doroty Masłowskiej /    293
  
  Marta Rusek: W poszukiwaniu baśni o współczesności — Wroniec Jacka Dukaja i Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej /    303
  
  Iwona Gralewicz-Wolny: „Tę książkę wymyślił pies”. Ferdynand Wspaniały Ludwika Jerzego Kerna jako lektura ekokrytyczna /    315
  
  Beata Mytych-Forajter: Doktor Dolittle i jego zwierzęta — lektura ekokrytyczna /    325
  
  Anita Wolanin: Literatura fantasy a kanon lektur szkolnych /    335
  
  Lidia Urbańczyk, Olaf Pajączkowski: Między grozą a komizmem. Potwór bohaterem opowieści dla dzieci /    349
  
  Półka z książkami
  
  Zofia Budrewicz: Zofii Żurakowskiej włóczęga „po świecie jasnym” (Pójdziemy w świat) /    365
  
  Jolanta Ługowska: Jak i z czego zrobione są opowieści o Elfie Marcina Pałasza /    381
  
  Anna Nosek: Problemy i potrzeby dzieci w twórczości Małgorzaty Szyszko-Kondej /    395
  
  Wanda Matras-Mastalerz: Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym /    407
  
  Ilona Witkowska: Bardzo żeśmy się zdziwili — stylizacja na potoczność w polskim przekładzie cyklu opowiadań o przygodach Mikołajka /    423
  
  Bernadeta Niesporek-Szamburska: Jak przeklinać…, czyli o emocjach w literaturze dla dzieci /    439
  
  Lucyna Sadzikowska: Nowe propozycje lekturowe. Powieść detektywistyczna w szkole podstawowej — o wybranych książkach słów kilka… /    451
  
  Dorota Michułka: Lenin dla maluczkich /    461
  
  Diana Jagodzińska: Szerzenie świadomości prawnej wśród najmłodszych na podstawie książki Dzieciom wyjawię, co piszczy… w prawie Krystyny Sapiehy /    477
  
  (Nie) tylko słowo
  
  Beata Gromadzka: Między logosferą, ikonosferą a audiosferą. Franciszki i Stefana Themersonów fenomen twórczości dla dzieci /    491
  
  Ewa Ogłoza: O kilku dawnych (z lat 60.) książkach z ilustracjami Józefa Wilkonia /    505
  
  Oliwia Brzeźniak: Postmodernizm w literaturze dla najmłodszych — książki autorstwa Hervé Tulleta /    519
  
  Anna Podemska-Kałuża: Klasyczna baśń w perspektywie edukacji wielozmysłowej. Film z audiodeskrypcją jako nowa propozycja lektury Lnu Hansa Christiana Andersena /    529
  
  Marta Woszczak: Czas się zatrzymał? Lektury zagubione między XX a XXI wiekiem /    541
  
  Małgorzata Pietrzak: Przydatność lektury (przed)szkolnej w budowaniu fonicznej wrażliwości czytelnika i słuchacza. Problemy bibliotekarzy /    553
  
  Noty o Autorach /    563
RozwińZwiń