EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z książką dobraną tak, by uwzględniała ona potrzeby młodych odbiorców. Zawartość księgozbioru niedorosłego czytelnika, gromadzonego dzięki zgodzie rodziców, opiekunów czy nauczycieli, stanowi bowiem najlepszy sprawdzian z demokracji czytania: w jakim stopniu młody człowiek decyduje o tytułach w swojej biblioteczce czy o książkach wypożyczanych z biblioteki, a w jakim ten wybór jest podyktowany sentymentem, gustem czy w końcu przyzwyczajeniami dorosłych. Zagadnienia te doczekały się szerszego ujęcia w niniejszej publikacji. Autorzy tekstów, znawcy literatury dla dzieci i młodzieży, krytycy literaccy, dydaktycy, pedagodzy, bibliotekoznawcy i nauczyciele, podjęli próbę rozpisania na głosy pojemnego hasła ‒ "(Przed)szkolne spotkania z lekturą". Tak powstał polifoniczny charakter tomu: rezultat rozmaitych odczytań frazy zaproponowanej przez redaktorki. I tak, przedrostek „przed” sprowokował do przyjęcia perspektywy pedagogicznej, związanej z wychowaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym, często również pogłębionej refleksją terapeutyczną. Wokół kolejnego elementu tytułu ‒ „szkolne” ‒ oscylowały przede wszystkim wypowiedzi dydaktyków, zarówno te proponujące rozwiązania metodyczne, dotyczące konkretnych tekstów literackich, jak i te, mające ambicje stworzenia szkicu historii recepcji lektury obecnej lub już nieobecnej w obowiązującym kanonie szkolnym. Ostatni człon hasła: „spotkania” – skłonił badaczy do metodologicznego namysłu wspierającego interpretacje „tradycyjnych” i „ponowoczesnych” tekstów pisanych z myślą o młodych odbiorcach oraz do interdyscyplinarnej refleksji sytuującej czytanie na pograniczu epistemologii, ontologii i aksjologii. Tak zarysowana problematyka publikacji, będącej pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, z pewnością stanie się interesującą lekturą dla szerokiego grona odbiorców: teoretyków literatury, pedagogów, bibliotekarzy, nauczycieli, a także rodziców.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 570 |
Kategoria | Teoria literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-624-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
Od przedszkolaka do czytelnika | |
Ryszard Waksmund: Kanon i reszta. O pierwszych powojennych antologiach literatury dla dzieci / | 15 |
Grażyna Lewandowicz-Nosal: „Dekalog dobieracza”, czyli jak dobierać książkę dla dzieci. O spisach i poradnikach lekturowych / | 29 |
Alicja Ungeheuer-Gołąb: Małe dziecko i literatura, czyli o tym, jak cała Polska czyta dzieciom nie wiadomo co / | 41 |
Jerzy Kaniewski: Zrozumieć tekst czy zrozumieć siebie i świat? O narracyjnej koncepcji lektury w szkole podstawowej / | 53 |
Iwona Morawska: Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli o roli „wczesnych” doświadczeń lekturowych / | 67 |
Małgorzata Wójcik-Dudek: Dzieci i książki w Bibliotece Shoah / | 81 |
Aleksandra Zok-Smoła: Wielka księga. Czytam sobie. O języku tekstów dla debiutujących czytelników / | 97 |
Szkoła czytania | |
Katarína Dudová: Šlabikár ako „vstupná brána“ do sveta výchovy i vzdelávania dieťaťa. Východiskové didaktické metódy a zásady — 1 / | 111 |
Renáta Hlavatá: Šlabikár ako „vstupná brána” do sveta výchovy i vzdelávania dieťaťa — 2 / | 123 |
Zofia Adamczykowa: Poezja w edukacji wczesnoszkolnej / | 135 |
Bożena Olszewska: Oto Polska właśnie… Wiersze o ojczyźnie w edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym / | 147 |
Krystyna Heska-Kwaśniewicz: Ksiądz Józef Tischner — propozycja nie tylko dla katechetów / | 163 |
Marta Bolińska: Werbalizacja czy (i) wizualizacja, czyli o znaczeniu lektury w świetle nowej podstawy programowej / | 179 |
Paweł Sporek: Gdy trzeba szybko dorastać… Most do Terabithii Katherine Paterson w szkole podstawowej / | 193 |
Katarzyna Kotaba: Odbicie rzeczywistości stanu wojennego. Z lekcji historii na karty Władcy Lewawu Doroty Terakowskiej / | 207 |
Agnieszka Sochal: Segregacja rasowa, deportacja, Holocaust, Anschluss jako tematy literatury dla dzieci i młodzieży / | 219 |
Katarzyna Grudzińska: Dydaktyczny aspekt elementów ekfrastycznych w wybranych powieściach Małgorzaty Musierowicz / | 231 |
(Nie)baśniowe światy | |
Alicja Baluch: O wychowaniu dla literatury i nauce lektury (na podstawie baśni o Czerwonym Kapturku) / | 247 |
Krystyna Zabawa: Polska arcybaśń w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. Jak ocalić dla dzieci XXI wieku baśń O krasnoludkach i sierotce Marysi Marii Konopnickiej? / | 267 |
Katarzyna Slany: Sen i fantazmat na przykładzie Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla / | 279 |
Anna Czabanowska-Wróbel: Książki dla dzieci i dorosłych. Przypadek Doroty Masłowskiej / | 293 |
Marta Rusek: W poszukiwaniu baśni o współczesności — Wroniec Jacka Dukaja i Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej / | 303 |
Iwona Gralewicz-Wolny: „Tę książkę wymyślił pies”. Ferdynand Wspaniały Ludwika Jerzego Kerna jako lektura ekokrytyczna / | 315 |
Beata Mytych-Forajter: Doktor Dolittle i jego zwierzęta — lektura ekokrytyczna / | 325 |
Anita Wolanin: Literatura fantasy a kanon lektur szkolnych / | 335 |
Lidia Urbańczyk, Olaf Pajączkowski: Między grozą a komizmem. Potwór bohaterem opowieści dla dzieci / | 349 |
Półka z książkami | |
Zofia Budrewicz: Zofii Żurakowskiej włóczęga „po świecie jasnym” (Pójdziemy w świat) / | 365 |
Jolanta Ługowska: Jak i z czego zrobione są opowieści o Elfie Marcina Pałasza / | 381 |
Anna Nosek: Problemy i potrzeby dzieci w twórczości Małgorzaty Szyszko-Kondej / | 395 |
Wanda Matras-Mastalerz: Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym / | 407 |
Ilona Witkowska: Bardzo żeśmy się zdziwili — stylizacja na potoczność w polskim przekładzie cyklu opowiadań o przygodach Mikołajka / | 423 |
Bernadeta Niesporek-Szamburska: Jak przeklinać…, czyli o emocjach w literaturze dla dzieci / | 439 |
Lucyna Sadzikowska: Nowe propozycje lekturowe. Powieść detektywistyczna w szkole podstawowej — o wybranych książkach słów kilka… / | 451 |
Dorota Michułka: Lenin dla maluczkich / | 461 |
Diana Jagodzińska: Szerzenie świadomości prawnej wśród najmłodszych na podstawie książki Dzieciom wyjawię, co piszczy… w prawie Krystyny Sapiehy / | 477 |
(Nie) tylko słowo | |
Beata Gromadzka: Między logosferą, ikonosferą a audiosferą. Franciszki i Stefana Themersonów fenomen twórczości dla dzieci / | 491 |
Ewa Ogłoza: O kilku dawnych (z lat 60.) książkach z ilustracjami Józefa Wilkonia / | 505 |
Oliwia Brzeźniak: Postmodernizm w literaturze dla najmłodszych — książki autorstwa Hervé Tulleta / | 519 |
Anna Podemska-Kałuża: Klasyczna baśń w perspektywie edukacji wielozmysłowej. Film z audiodeskrypcją jako nowa propozycja lektury Lnu Hansa Christiana Andersena / | 529 |
Marta Woszczak: Czas się zatrzymał? Lektury zagubione między XX a XXI wiekiem / | 541 |
Małgorzata Pietrzak: Przydatność lektury (przed)szkolnej w budowaniu fonicznej wrażliwości czytelnika i słuchacza. Problemy bibliotekarzy / | 553 |
Noty o Autorach / | 563 |